Juist in die uitdaging, verpakt in een snelkookpan van negen weken live-tv, ontdekte ze dat er zoiets als een Roosmarijn sound is. “Het klinkt misschien tegennatuurlijk, dat je beseft dat je een eigen geluid hebt als je nummers van anderen vertolkt. maar juist daar kwam het bovendrijven. Mensen herkenden een nummer, maar ook mij door mijn interpretatie. ’Dit is zo Roosmarijn!’ hoorde ik dan. Dat was wel een soort openbaring.”
De geleerde lessen zijn technisch, maar ook heel persoonlijk: “Wat ik met een zangcoach in één sessie leerde om meer volume in mijn zang te maken bijvoorbeeld. Maar ik denk dat ik ook gegroeid ben als podiumartiest. Ik ben vrij verlegen en niet echt de vrouw die je tussen de nummers even lekker meeneemt. Tenminste: dat dacht ik altijd van mezelf. Maar dat is veranderd volgens mij. Alsof het programma mijn verlegenheid heeft weggenomen, dat ik er niet alleen durf te staan, maar dat ik een kant van mezelf kan en wil laten zien op het podium, dat ik ruimte durf te nemen.”
Dat deed ze ook tijdens de liveshows regelmatig. Als ze de kans kreeg om gelijke behandeling van vrouwen onder de aandacht te brengen, greep ze die. Iets waar ze ook door de coaches in aangemoedigd werd: “Ik werd er echt in gesteund, aangespoord bijna.” En over een maand dus in een uitverkocht AFAS Live: “De setlist is al klaar, al moeten we nog wel met repeteren beginnen. Ik heb er echt heel veel zin. De ervaring van zo’n groot podium, met zijn vieren en de band samen. Maar eerst nog even Wageningen komende week, met mijn eigen nummers in mijn eentje!”
De AFAS Live show in november en ook de show in Carré volgend jaar februari zijn uitverkocht, maar voor haar solo-optreden tijdens OVER YONDER festival in Wageningen komende zaterdag 11 oktober zijn nog kaarten te koop via haar website.