Vorig jaar bracht de Arnhemse artiest en multi-instrumentaliste Roosmarijn haar debuutalbum Wide Open Space uit. Maar voor ze goed en wel op weg was om die plaat live te vertolken in de Nederlandse clubs, kwam er ‘iets’ tussen: talentenshow Talent Unplugged van SBS6. Negen weken was ze live op tv en nu staat ze over een maand met de drie andere winnaars in een uitverkochte AFAS in Amsterdam en in februari 2026 in een uitverkocht Carré. Tijd om terug te kijken op een bijzonder rollercoaster-jaar.

Er is een aantal routes naar muzikaal succes. Bij 3voor12 hebben we het vaak over de artiest die met eigen werk gestaag aan de weg timmert. Veel optreden, langzaam groeien, langzaam grotere shows, grotere podia. Een nieuwe plaat, een volgende stap.

Een andere route is die van de talentenshows die talentvolle maar jonge artiesten kneden tot een hitkanon voor minimaal één seizoen. En soms kruisen die twee elkaar. Precies dat gebeurde bij Roosmarijn. In november 2024 bracht ze haar debuutalbum Wide Open Space uit. Een album vol perfect afgewogen pakkende melancholische popliedjes, waar haar muzikale virtuositeit altijd dienend is aan de song, aan de sfeer die ze inkleurt met tekst en muziek. Een ego document met een persoonlijke artistieke uiting. Alles kortom om de volgende stap te zetten.

“Ik had samen met mijn label (het Hamburgse Backseat) een heel releaseplan uitgestippeld en al een aantal interviews gedaan. En toen belde de productie van Talent Unplugged...” (talentenshows doen dat regelmatig om verzekerd te zijn van een aantal goede kandidaten, red). “Ik heb met veel mensen gepraat en er lang over nagedacht. Vrienden vroegen zich hardop of dit nu is wat ik moest doen, want ja..” Ze zegt het niet, maar de boodschap tussen de regel is duidelijk: een talentenjacht. Idols, Holland’s Got Talent. Het is die andere weg die nou niet echt aansluit op wat Roosmarijn doet, dat is overduidelijk. Toch waagde ze het.

“Ik wilde de uitdaging aan, omdat het enorm buiten mijn comfort zone was.” De formule van het programma was wel op haar lijf geschreven. “Ik speel graag covers, al sinds ik als kind begon met muziek. Ik deed niets anders; elke dag een nieuw liedje dat ik mooi vond me eigen proberen te maken, te ontdekken en leren hoe zo’n nummer werkt, door het zelf te spelen.” Voor het programma moest ze een enorm lange lijst met liedjes aanleveren die ze zou kunnen of willen spelen: “Dat was nog goed lastig, want ze wilden natuurlijk wel graag bekende liedjes op die lijst. En je wilt ook wel liedjes die bij je passen.”

Roosmarijn

Juist in die uitdaging, verpakt in een snelkookpan van negen weken live-tv, ontdekte ze dat er zoiets als een Roosmarijn sound is. “Het klinkt misschien tegennatuurlijk, dat je beseft dat je een eigen geluid hebt als je nummers van anderen vertolkt. maar juist daar kwam het bovendrijven. Mensen herkenden een nummer, maar ook mij door mijn interpretatie. ’Dit is zo Roosmarijn!’ hoorde ik dan. Dat was wel een soort openbaring.”

De geleerde lessen zijn technisch, maar ook heel persoonlijk: “Wat ik met een zangcoach in één sessie leerde om meer volume in mijn zang te maken bijvoorbeeld. Maar ik denk dat ik ook gegroeid ben als podiumartiest. Ik ben vrij verlegen en niet echt de vrouw die je tussen de nummers even lekker meeneemt. Tenminste: dat dacht ik altijd van mezelf. Maar dat is veranderd volgens mij. Alsof het programma mijn verlegenheid heeft weggenomen, dat ik er niet alleen durf te staan, maar dat ik een kant van mezelf kan en wil laten zien op het podium, dat ik ruimte durf te nemen.” 

Dat deed ze ook tijdens de liveshows regelmatig. Als ze de kans kreeg om gelijke behandeling van vrouwen onder de aandacht te brengen, greep ze die. Iets waar ze ook door de coaches in aangemoedigd werd: “Ik werd er echt in gesteund, aangespoord bijna.” En over een maand dus in een uitverkocht AFAS Live: “De setlist is al klaar, al moeten we nog wel met repeteren beginnen. Ik heb er echt heel veel zin. De ervaring van zo’n groot podium, met zijn vieren en de band samen. Maar eerst nog even Wageningen komende week, met mijn eigen nummers in mijn eentje!”  

De AFAS Live show in november en ook de show in Carré volgend jaar februari zijn uitverkocht, maar voor haar solo-optreden tijdens OVER YONDER festival in Wageningen komende zaterdag 11 oktober zijn nog kaarten te koop via haar website