Het is een ondankbare taak: spelen op de Ramblas tussen 18.00 uur en 19.00 uur. Treinladingen aan mensen die vooral willen feesten komen schreeuwend langs en even verderop staat een dweilorkest. Toch weet Marley Wildthing mensen even te doen stilstaan of te doen aanschuiven in de tent op de Ramblas en het dweilorkest naar de achtergrond te spelen. De zangeres is een dromerige verschijning: met haar lange blauwe haar en witte jurk, lijkt ze zo uit een sprookjeswereld te komen. Ze maakt al haar muziek zelf. Ze ‘loopt’ haar eigen stem, ukelele, bas, gitaar en drum zo aan elkaar dat het lijkt of er een hele band staat. De instrumenten wisselen zich af en toe in hoog tempo af en ze weet het publiek te binden met haar warme stem (met brede reikwijdte) en bijzondere nummers. Marley wisselt haar eigen nummers af met covers.
Haar eigen nummers gaan over lastige liefdes, maar ook over het klimaat. Zo vertelt ze dat ze het nummer ‘Enough’ heeft geschreven toen er in Oostenrijk (waar ze vandaan komt) activisten een jaar lang in een bos kampeerden om zo de aanleg van een snelweg tegen te houden. Dat vond ze erg dapper. Om het geheel lucht in te blazen speelt ze onder andere covers van Linkin Park en The White Stripes. Hier en daar klappen mensen even mee of wordt er meegezongen door de voorbijgangers. Af en toe wordt Marley opgeschrikt door technische mankementen en zie je dat ze onzeker wordt. Wat nergens voor nodig is. De mensen die er zitten, betovert ze met haar muziek en haar verschijning, ondanks dat de Ramblas een plek is waar mensen vooral vluchtig voorbij willen voor ze zich storten in het feestgedruis. (MR)