Het is vrijdagavond 21 oktober, klokslag zes uur. Popronde is neergestreken in Doetinchem en het belooft een muzikale ontdekkingstocht door de Gelderse stad te worden. Vanuit de open deuren van restaurants, winkels, bars en kroegen klinkt muziek en wordt het publiek verwelkomd te komen luisteren naar uiteenlopende artiesten en bands, waaronder de Gelderse acts Penvriend en BARTH.

De Gelderse pianist en componist BARTH. mag het spits afbijten in restaurant MaMa’s dat gevestigd is in een vrachtschip. De setting is filmisch. Zodra je de trap afdaalt, duik je direct in de warme klanken van zijn instrumentale composities die de kajuit vullen. De langzaam transformerende melodieën en het improviserende karakter van BARTH.’s pianospel stellen de luisteraar in staat zijn eigen gedachten voorbij te laten varen. Dit wordt geïntensiveerd door het meeslepende spel van celliste Lydia Kordonia. Terwijl er wordt gegeten en de week wordt doorgesproken, blijft BARTH. geheel opgaan in zijn spel. Afsluiter ‘Finding Peace’ weet de aard van zijn optreden dan ook perfect te vangen.

BARTH.

Celliste Lydia Kordonia (BARTH.)

Singer-songwriter Lisa Ploeger speelt haar door country en Ierse folk beïnvloedde popsongs tussen de brilmonturen van Lindenhovius Opticiens. De Groningse weet het intieme publiek te raken met haar persoonlijke verhalende teksten over het niet opgeven van haar muzikale droom (‘White Flag’) en haar onbezorgde schooltijd (‘Different Dimensions’). Lisa’s afwisselende gitaarspel en krachtige, beweeglijke zang lijken ogenschijnlijk moeiteloos. Het enthousiasme van de zangeres werkt daarnaast aanstekelijk. Zo weet Lisa zelfs een meezingmomentje te creëren. Het is dan ook geen verrassing dat ondanks de felle winkellichten de spotlight volledig op Lisa en haar muziek is gericht.

De tweede Gelderse act van de avond is indie-folk duo Penvriend uit Arnhem. In een huiskamersetting, compleet met Perzisch kleed, komen de beeldende songs van het duo volledig tot zijn recht. Het vloeiende stemgeluid van Imre en de warme vocalen van Twan zijn feilloos op elkaar afgestemd. In wijnbar Reserva hangt het publiek onder het genot van een glaasje Merlot aan de lippen van Penvriend. Zo nu en dan worden bezoekers verrast met de indie-achtige gitaarriffs en dromerige solo’s van Twan. Samen met een scala aan loop-pedalen en het akoestische gitaarspel van Imre brengt het duo uiteenlopende klanklandschappen ten gehore.

Lisa Ploeger

Penvriend

Er wordt nog wat door de kasten vol platen van Wim’s Muziekkelder gesnuffeld, maar al snel spitst het publiek zijn oren voor de krachtige, maar tegelijk kwetsbare stem van indie-pop zangeres Philine. Samen met haar gitariste en achtergrondzangeres weet zij zowel met haar intieme liefdesliedjes als met dansbare nummers het publiek te enthousiasmeren. Zo kruipt ze spontaan achter de stoffige piano van de muziekkelder voor een uitvoering van het romantische ‘The Cigarettes that Burned the Carpet’ en weet de zangeres haar publiek om te toveren in een achtergrondkoor tijdens ‘Needy as Hell.’ Hoewel het publiek een toontje lager zingt dan de kraakheldere stem van Philine.

In muziekcafé Merleyn begint, na wat kleine technische problemen, de punk/rock band A Minor Problem meteen volle bak. Met enige regelmaat springt zanger Dean Vrösch het podium af om zijn nog opwarmende publiek van dichtbij te confronteren met zijn scheurende vocalen. De pulserende drums, opzwepende bas en ongepolijste, catchy gitaarriffs maken het dan toch wel moeilijk om stil te blijven staan. Naast het muzikale geweld snijden de teksten ook gevoelige onderwerpen aan, die geheel in stijl met een vleugje sarcasme en humor worden gebracht. Mensen die gekomen waren om de band slechts te aanschouwen hebben de zaal verlaten. Overgebleven zijn de enthousiaste punkrockers die zich volledig hebben overgegeven aan deze wervelwind.

Philine

A Minor Problem

In De Kompaan is om tien uur tijd voor BLANKO "met een K" zoals songwriter, producer en multi-instrumentalist Jan de Witte veelvuldig herhaald. Hoewel de zaal al vol staat, worden mensen naar binnengelokt door het geluid van het dynamische optreden, met groovy baslijnen, catchy gitaarriffs, energieke drums en synthesizer-solo’s die een futuristisch tintje geven aan de rocksound. BLANKO presenteert nummers van zijn debuutalbum Music by Blanko, maar ook unreleased materiaal. Het dansbaarheidgehalte is hoog, dus stil blijven staan is geen optie. Hier en daar wordt er een praatje gemaakt, maar het zijn vooral de energieke uitvoeringen die het publiek weten te vermaken. Popronde Doetinchem, tot volgend jaar?