The Hubschrauber heeft de afgelopen maanden niet stilgezeten. Weliswaar had de band weinig tot geen optredens, van een gedwongen pauze was geen sprake. De Nijmegenaren staken al hun energie in het maken van een nieuwe ep. Binnenkort ziet deze het levenslicht.
Het zijn spannende tijden voor de cultuur- en evenementensector. Binnenkort wordt hopelijk duidelijk wat er vanaf 20 september aanstaande mogelijk is. De Nijmeegse indierockband The Hubschrauber wacht die datum niet af en geeft op 17 september 2021 in Openluchttheater de Goffert haar steeds maar weer uitgestelde releaseshow. Eindelijk! 3voor12 Gelderland spreekt Otto van Toorn en Daan van Haren over dat lange wachten, het omgaan met de uitdagingen van de nog steeds voortdurende crisis en #unmuteus. En over de nieuwe ep.
De titel 95 DREW, waar komt deze benaming vandaan?
Otto: “Drew komt van Drew Barrymore. Vroeger had ik een crush op haar. Ze is een boegbeeld voor alles waar wij op de nieuwe ep over zingen. Door haar films krijg ik een feel good-gevoel. Ze is een beeldschone vrouw en acteert op een leuke manier. Ik vind het ook heel leuk om liefdesliedjes te schrijven, waarom dan niet over haar? Toen we de muziek van deze ep maakten, wilden we het aan haar opdragen. De Amerikaanse rapper Tyler, the Creator bezong vroeger als kind Leonardo DiCaprio. Toen dacht ik: ik ga ook een liedje over mijn favoriete actrice zingen. Op het resultaat ben ik heel trots. Op 17 september aanstaande gaan jullie het horen.”
De releaseshow is al vaker verplaatst. Het gaat nu wel echt door?
Otto: “Ik zeg maar: ik geloof pas dat het doorgaat als we halverwege de set zijn. Grapje, het gaat door!”
Hebben jullie de songs vanwege Drew Barrymore geschreven, of hebben jullie deze geschreven richting haar?
Otto: “Eén van de liedjes gaat inderdaad over Drew, maar de rest niet. We hadden een titel voor de plaat nodig en vernoemden deze naar haar. Haar persoon omvat alles waar de ep over gaat. Fantasieën, het geromantiseerde beeld dat mensen hebben van celebrities en andere elementen uit de popcultuur. Het nummer ‘Feel Good Movies’ gaat inderdaad over feel good-movies. Daarin beschrijven we wat er in die films gebeurt. De muziek van de nieuwe ep is meer uplifting. We willen graag dat er op gedanst kan worden. Of dat gelukt is, mogen de mensen zelf bepalen. Voor ons is dit in ieder geval de toekomst van de band.”
Otto trok de stoute schoenen aan en stuurde de nieuwe ep met een begeleidende brief aan de Amerikaanse actrice die een eigen tv-show heeft. Denkt hij dat hij antwoord krijgt? Otto: “Ik geef het niet op en blijf hopen op een reactie. In haar talkshow heeft ze een item via Instagram: wat zou je het liefste willen zien? Ik reageerde dat ik graag antwoord op mijn brief zou willen krijgen. Daar heb ik nog steeds geen reactie op gekregen, maar ik blijf het proberen.”
Jullie eerste single van de ep, 'Nocturnal Life', vind ik nogal donker. Dat lijkt in tegenspraak met het feel good-gevoel. Of heb ik dat mis?
Daan: “Het werk van 95 DREW beschrijft beide kanten van de wereld waar we via onze beeldschermen graag naar toe vluchten. Het heeft een negatieve en een positieve zijde. Aan de ene kant worden we daardoor geleefd, aan de andere kant vormt het een prettige afleiding. Zeker in deze tijd van beperkingen als gevolg van de crisis. ‘Nocturnal Life’ beschrijft de sinistere kant, de nieuwe single ‘Drew’ de lichtere zijde.”
Jullie betitelen de huidige muziek van The Hubschrauber als The Hubschrauber 2.0. Hoe zouden jullie die willen beschrijven?
Otto: “Het zit hem vooral in de productie. Daar besteden we nu veel aandacht aan. De meest opvallende verschillen met vroeger zijn dat we nu Daan als tweede zanger erbij hebben en dat we pas in de studio met iets nieuws beginnen en dat verder uitwerken. Daarbij hanteren wij geen vaste rolverdeling: ieder bandlid kan meerdere instrumenten bespelen.” Daan: “Dankzij de opnamestudio van David (Tonnaer, toetsenist, red) kunnen we ook meer experimenteren en daardoor op productiegebied grotere stappen zetten.”
The Hubschrauber was eerst een gitaar-georiënteerde band met twee gitaristen. Op 95 DREW is de synthesizer het bepalende instrument. Otto: “Afgezien van één nummer komt er helemaal geen gitaar op voor. Ieder bandlid heeft nu een synthesizer, eventueel gekoppeld aan zijn instrument.”
In ons vorige interview vertelden jullie dat jullie de controle willen terugkrijgen die zoek was geraakt. Is dat gelukt?
Otto: “De optredens worden mondjesmaat weer mogelijk, wat het regelen daarvan lastig maakt. Zeker voor een indie-band, maar we maken ons niet meer te druk over dat laatste. We laten onze beslissingen tegenwoordig niet meer afhangen van de adviezen van anderen. Wat dat betreft zijn we veel zelfstandiger geworden.”
Daan: “Dat is volgens mij het gevolg van de pandemie. Alles moest worden gereset. In dat opzicht begint iedereen opnieuw, ook wij. Dat geldt trouwens voor de hele popsector.”
De cultuur- en evenementenbranche voerde de afgelopen tijd actie om een (beter) perspectief te krijgen. Staan jullie achter #unmuteus?
Daan: “Wij delen dat sentiment zeker wel. Nu er na de demonstraties van 21 augustus jongstleden nog geen reactie vanuit politiek Den Haag is gekomen, geeft dat blijk van een gebrek aan respect voor deze sector. Dat vind ik zorgwekkend. De beweging verwoordt het goed: als er in bijvoorbeeld het betaalde voetbal wel meer mag, moet dat in de culturele- en evenementenbranche ook mogelijk zijn. Er wordt met twee maten gemeten.”
Otto: “Prins Bernhard junior vroeg Chef’Special om gratis (!) tijdens de Grand Prix van Nederland voor Formule 1-rijders te komen optreden. Schaamteloos. De culturele sector is meewerkend geweest en heeft alles gedaan wat de overheid ze oplegde en nog steeds oplegt. We zijn nu anderhalf jaar verder en nog steeds is er geen perspectief. Ik wil echt niet afgeven op de politiek, maar de branche wordt aan haar lot overgelaten. Het demissionaire kabinet moet gewoon eerlijk zijn over haar motieven om het een wel toe te laten en het andere niet.”
In ons vorige interview zeiden jullie dat jullie begrip er voor hadden dat de prioriteiten van de regering op dat moment ergens anders lagen dan bij de cultuur- en evenementenbranche. Wordt het nu misschien tijd voor hardere acties?
Daan: “Het is schrijnend dat je met gewelddadige acties in de media meer voor elkaar krijgt dan met vredelievende acties. Ik vraag me af of je nog wat voor elkaar krijgt in Nederland als je niet met hardere acties komt. Nu het nog steeds niet duidelijk is wat er vanaf 20 september aanstaande kan in de cultuursector, in combinatie met de aangekondigde stop aan steunpakketten, maak ik me ernstig zorgen."
Laatste vraag: het lijkt wel eeuwen geleden dat jullie voor het laatst speelden. Kunnen we straks op 17 september helemaal los gaan in Openluchttheater de Goffert?
Otto: “Zolang het publiek maar blijft zitten. Maar voor ons is het belangrijkste dat de mensen een echte show krijgen voorgeschoteld. We hebben de nummers voor de setlist al gekozen en zijn nu druk aan het repeteren. Van alle albums tot nu toe spelen we wel iets. Er komt ook nieuwe muziek voorbij, nieuwer zelfs dan de nieuwe ep. We willen de toehoorders het gevoel geven dat onze muziek het lange wachten waard is geweest. Het zal een magische avond worden.”
The Hubschrauber treedt op 17 september 2021 tijdens ‘Roosje live in het park’ op in het Openluchttheater de Goffert. Kaarten zijn via deze link verkrijgbaar.