Intens. Meeslepend. Emotioneel. Hard. Al meer dan twintig jaar staat het Vlaamse Amenra te boek als een van de beste live-ervaringen van het metalcircuit. De post-metalband is gespecialiseerd in het schakelen tussen breekbare passages en verwoede geluidsmuren, terwijl zanger Colin H. Van Eeckhout zijn hart uitstort over het publiek. Op 2 en 3 juli is het intieme openluchttheater De Goffert het toneel van twee hartstochtelijke rituelen.

Pothamus

Eigenlijk is het helemaal niet zo verrassend dat de shows binnen twee minuten waren uitverkocht. Natuurlijk was de capaciteit door de maatregelen beperkt, maar tel daar de buitengewone setting van Openluchttheater De Goffert en de uitstekende live-reputatie bij op en het staat al vast dat het twee bijzondere avonden gaan worden. Als klap op de vuurpijl kondigt de band kort voor de kaartverkoop hun eerste Vlaamstalige album aan: De Doorn. “Je kunt veel dieper gaan, verschillende betekenissen aan woorden hangen en veel poëtischer zijn,” zo schrijft frontman Colin H. van Eeckhout bij de aankondiging van het album.

Beide avonden heeft Amenra een band van het label Consouling Sound meegenomen als opwarmer en op 2 juli is het aan Pothamus om het bal te openen. Het drietal bracht afgelopen december het uitstekende debuutalbum ‘Raya’ uit en speelt vanavond pas de tweede show sinds de release.

Het duurt even voor de techniek meewerkt, maar al snel horen we muziek die een vergelijkbaar format volgt als de muziek van Amenra: lang uitgesponnen stukken die altijd dreigend weten te zijn. Het grote verschil is dat de rustige pingelend gitaren ruimte hebben gemaakt voor een hypnotiserende bas en spirituele zang. Net als op het album werkt dit vanavond geweldig. Gemist? Geen probleem, want later dit jaar zijn ze ook te zien op het Soul Crusher festival.

Het concert

Openluchttheater De Goffert, 2 en 3 juli 2021

Amenra, Pothamus en Endlingr

Setlist Amenra 2 juli:
Voor Immer
.The Pain. It Is Shapeless.
Dearborn and Buried
.Razoreater.
Nowena | 9.10
A Solitary Reign
.Silver Needle. Golden Nail.
De Evenmens

Setlist Amenra 3 juli:
.The Pain. It Is Shapeless.
Dearborn and Buried
.Razoreater.
Nowena | 9.10
Voor Immer
A Solitary Reign
De Evenmens
.Silver Needle. Golden Nail.

Endlingr

Endlingr

Endlingr, het voorprogramma op de zaterdag, tapt uit een heel ander vaatje. Het klinkt meer funky en progressief: geen lange uitgesponnen nummers voor donkere, troosteloze landschappen, maar opzwepende trips die doen denken aan Palm Desert scene. De spanning blijft, maar de continue dreiging maakt plaats voor een gevoel van opwinding en enthousiasme.

Bassiste Kris Auman weet geregeld de show te stelen met onnavolgbare baslijnen, maar ook drummer Sylvester Vanborm valt op door het tempo regelmatig op te schroeven. Een duidelijk contrast met de andere twee bands, maar daardoor absoluut niet minder sterk. De nummers van hun debuut ep From The Molten Vaults (uitgebracht in januari 2021) klinken vanavond goed, dus hopelijk weet het drietal de weg naar de studio snel weer te vinden.

Amenra

Amenra

Toch zijn het niet alleen de bands die de show stelen. Wie op vrijdag aanwezig is hoort hoe de vogels rond het openluchttheater zich niet zomaar opzij laten zetten. Terwijl de intro van ‘Voor Immer’ even na tienen begint en de band het podium op stapt, worden in de boomtoppen nog territoria afgebakend en beginnen de eerste kikkers in de vijver met brullen. Het resulteert in een prachtig samenspel dat de breekbare, gitzwarte poëzie extra kracht bijzet: “Liefde en licht / Een getekend gezicht / De wondes door liefde geslagen / In onze huid, ons huis / Als kraters in land / We worden littekens / We worden littekens / En reiken de hand.” Het leek onmogelijk, maar in het Vlaams komen de teksten nog harder binnen.

En hoewel de vogels op zaterdag niet half zo enthousiast zijn als de dag ervoor, maken de onverstoorbare kikkers en het gekabbel van de regen veel goed. Het openluchttheater past de band zo goed, dat het bijna zonde is als Amenra straks weer de grotere popzalen in gaat.

Uiteraard komt het moment dat de rust en de poëzie plaats maken voor een overdonderende muur van geluid en de rauwe emotie. We zien Amenra zoals we ze kennen: Colin met zijn rug naar het publiek, beweegt alsof hij zich los wil rukken van zijn leed, bezeten door de pijn. Ook de rest van de band speelt foutloos en strak: stoïcijns, maar vol passie. Het publiek laat zich gretig overrompelen. Net als in een volle poptempel zie je 75 minuten lang hoofden ritmisch met de muziek mee schudden en wordt het ritueel vol overgave ondergaan. Het is misschien een cliché, maar hier is geen live-ervaring mee te vergelijken.

Qua setlist brengt de band beide avonden dezelfde nummers ten gehore, zij het in wisselende volgorde. Behalve ‘Voor Immer’ horen we van De Doorn het fenomenale ‘De Evenmens’. De rest van de avond klinkt een samenvatting van de afgelopen vijftien jaar Amenra door het theater. We horen publieksfavorieten als ‘Razoreater’ en ‘Nowena I 9.10’, maar ook ‘Dearborn and Buried’, een nummer dat aanzienlijk minder vaak live gespeeld wordt.

Opvallend is hoe goed de nummers van De Doorn aansluiten op het oudere werk en de band tegelijkertijd tijdens deze nummers iets extra’s geeft. Als er halverwege ‘De Evenmens’ ruimte is voor spoken word van Colin, draait hij zich naar het publiek toe. Dat voelt op zichzelf al intens, we kijken hem immers niet vaak in de ogen vanavond, maar je merkt dat hij zijn tekst met nog meer passie en vuur brengt dan we op het album van hem horen: “Zie hoe ik de asse / De urne aan je gaf / Ik zie, ik zoek, in stilte / Mijn eigen graf.”

Amenra

De cirkel is rond

Maar hoewel ieder nummer kan rekenen op een enthousiaste reactie, wordt er nooit zo gereageerd als op de eerste tonen van ‘A Solitary Reign’. Het nummer van album Mass VI (2017) is misschien wel een van hun meest toegankelijke stukken, maar tegelijkertijd een nummer waarin alle welbekende elementen van Amenra tot in perfectie samenkomen. Geschreven als een eerbetoon voor de moeder van drummer Bjorn Lebon en volgens Colin een nummer dat “universele aard van onze muziek en boodschap weer moet geven”. En dat is gelukt. Wie geen kippenvel krijgt tijdens ‘A Solitary Reign’ is af.

We zouden ons af kunnen vragen waarom ze hun setlist op de tweede avond enigszins gehusseld hebben, maar de wegen van Amenra blijven ondoorgrondelijk. Toegegeven, beginnen met ‘Voor Immer’ en eindigen met ‘De Evenmens’, met daartussen in een geweldige doorsnede van hun oeuvre, voelt iets logischer, iets meer als Amenra: je eindigt de avond na een rollercoaster weer waar je begonnen bent. De cirkel is rond.

Het is echter een minuscule kanttekening bij deze twee perfecte shows. Wat betreft liveshows staan de Belgen nog altijd op eenzame hoogte, en met het nieuwe album heeft het levensverhaal van het collectief er weer een geweldig hoofdstuk bij gekregen. Of het komt door negen maanden stilte op de podia, de band die als herboren op het podium staat of de intieme setting, het maakt allemaal niet uit: de rituelen van dit weekend voelen precies goed.

“Met hart en ziel / Hoe ik hier nu kniel / En jouw grote pijn / Laat niemand zijn.”

Amenra

Amenra

Amenra

Amenra

Endlingr

Endlingr

Endlingr