De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van het zwarte goud en de glimmende schijfjes. Deze keer het debuutalbum van The Stone Souls.

De band

The Stone Souls is een nieuwe band uit Zevenaar. De harde kern is het duo Theodor Versteegen (gitaar) en Lina Kuipers (zangeres). Hij schrijft alle nummers, terwijl zij naast zingen ook laat horen aardig met een trompet uit de voeten te kunnen. Afgelopen jaar te midden van alle Corona-maatregelen was er ineens de mogelijkheid om alle benodigde tijd in het debuutalbum te steken. Voor de opnames van de plaat krijgen zij hulp van drummer Robert Liwier en percussionist Maarten Zaagman. Inspiratie komt zowel uit indierock als Americana en dark country. Een mix van ‘surfing' and sliding' gitaren met de donkere, broeierige stem van de jonge, getalenteerde Lina maakt de “sound from the meadows of Old-Zevenaar”.

De muziek

Het album bevat tien nummers, waarvan ‘Black Outlaws’, ‘Keep Diggin’’ en ‘In Another Life’ al als single zijn uitgebracht. Maar er wordt afgetrapt met ‘There Is No Such Thing As Control’. Een sterk nummer, waarin niet alleen goed wordt gemusiceerd maar waarin de aandacht meteen uit gaat naar de stem van Lina. Niet voor niks is dat nummer nu single nummer 4. Dan volgt het scheurende, zompige ‘Keep Diggin’’, waarin eerst het stevige gitaarwerk van Theodor de aandacht opeist. Het geluid lijkt zelfs richting bluesrock te gaan. Zodra Lina’s donkere, broeierige stem erbij komt, valt op hoe goed ze bij elkaar passen. Dat ze iets bijzonders in handen hebben, is nu al duidelijk.

Sterk is ‘In Another Life’, dat het geluid van Calexico echoot. Het is een rustig nummer, maar er zit wel degelijk spanning in de muziek. ‘My Baby Is Rather High On Cocaine’ is een stevig nummer met veel distortion gitaren, maar het kost zangeres Lina geen enkele moeite om hier een sterke zanglijn overheen te draperen. Inspiratie, niet alleen qua titel, maar ook instrumentarium, lijkt wel degelijk te komen uit de desert rock van Queens Of The Stone Age.

Dat The Stone Souls over een breed sonisch pallet beschikken blijkt wel uit ‘Headhunters Land’, een volledig instrumentaal nummer, dat prachtig overgaat in ‘Home’. Helder gitaartje, droog drumgeluid en het fijne, hese stemgeluid van Lisa maakt dit opnieuw een heel fijn liedje. Het is dan ook (mede) aan de sterke productie en mastering door Ivo Statinski dat het album zo’n volwassen geluid heeft.

Het sterkste nummer van het album is ‘Black Outlaws’, inmiddels ook voorzien van een videoclip. Killer gitaarlijn en de tekst klopt helemaal: "If you're able to feel, you don't have to see."

Klein en intiem is ‘Wait For Me’, om vervolgens weer alle registers open te trekken voor het groovende ‘Why Would You’, waarbij The Black Keys een goede referentie is. Het laatste nummer, ‘I’m Completely Lost (But I Think I Like It Here)’, is een subtiel countryliedje. Er hoeft niet meer aangezet, zowel door de gitaar als met de stem. Dit soort liedjes zit ze ook echt als gegoten.

Het oordeel

Het is indrukwekkend wat deze jonge, nieuwe band uit Oud-Zevenaar voor elkaar heeft gekregen. In een jaar waarin niet veel mogelijk was door alle Covid-19 restricties, is er hard gewerkt aan dit volwassen klinkende debuutalbum. Theodor Versteegen kan niet alleen uitstekend met zijn gitaar en allerlei effectpedaaltjes uit de weg, ook het schrijven van een goed liedje lijkt hem niet veel moeite te kosten. En hij laat zich niet vastpinnen op één genre, er wordt net zo makkelijk uit verschillende muzikale vaatjes getapt. Samen met de getalenteerde zangeres en trompetiste Lina Kuipers leidt dat tot een ijzersterk duo dat met een heel erg goed debuutalbum op de proppen is gekomen. Nu maar hopen dat de Corona-restricties snel opgeheven kunnen worden en we deze band live aan het werk kunnen gaan zien.

TJamp Records uit Doetinchem heeft het album op 11 december uitgebracht.