En dat terwijl Luis Vasquez op jongste plaat Criminal de afstand met de luisteraar lijkt te verkleinen. Voor het eerst noemt hij zijn teksten 'an accomplishment', en belangrijker: voor het eerst staat zijn zang een stuk helderder in de mix. Nummers als 'Burn' en 'The Pain' kunnen zelfs, en zeker voor The Soft Moon-begrippen, door voor heuse singles. Alsof ze de relatieve lichtheid van het nieuwe werk kracht bij willen zetten, knallen bij deze nummers enkele bouwlampen de zaal in die de aanwezigen - al is het maar voor even - uit de duisternis trekken.
Klinkt weer gezellig...?
Ja, verder blijft het vooral duister. Maar dat mag geen verrassing zijn, bij een band die de hoge baslijntjes van Joy Division combineert met de gothpop van Depeche Mode en het kille industriële van Nine Inch Nails. En het woord 'band' mogen we eigenlijk alleen live gebruiken: alle platen van The Soft Moon zijn het solo-werk van multi-instrumentalist Vasquez, opgenomen in studio's verspreid van Californië tot Berlijn en de heuvels van Noord-Italië.