De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van het zwarte goud en de glimmende schijfjes. Deze keer het debuutalbum van STASJ - Soft Forces.

De artieste

STASJ is de Nijmeegse zangeres, muzikant en componist Stefanie Janssen met wortels in klassiek, opera, folk, improvisatie, experimentele pop. Hoewel Soft Forces haar debuutalbum is, heeft ze de afgelopen jaren al flink aan de weg getimmerd in een heel divers scala aan projecten. Janssen, die afgestudeerd is aan het ArtEZ Conservatorium te Arnhem, heeft zich niet beperkt tot één discipline. Ze acteerde en zong bijvoorbeeld in hiphopmusical Ugly D, schitterde in de opera Three Voices van Morton Feldman in Brussel en werkt doorgaans nauw samen met Studio Minailo en fashion label MAISON the FAUX. In 2015 bracht ze haar Nederlandstalige ep AAN uit. Dat ze op Soft Forces in het Engels zingt, is een bewuste artistieke keuze vanwege de vrije interpretatie van de Engelse taal.

De muziek

Muzikaal bevindt Soft Forces zich in buurt van het recente werk van Wende, Eefje de Visser en Fever Ray, maar ook de invloed van de door Stefanie bewonderde Björk is duidelijk terug te horen. Elektronische alternatieve pop, waarbij de klassiek geschoolde stem van Stefanie de muziek naar een hoger plan tilt. Zijn de openingszinnen van ‘Do You’ nog mooi gezongen, al snel daagt ze de luisteraar uit met haar markante stemgeluid.

Die vocalen vertellen de ene keer een mooie herinnering (bijvoorbeeld in ‘Do You’ en ‘Monogamy’), maar op andere momenten zijn het slechts klanken, die uitdrukking moeten geven aan wat de artieste wil overbrengen (‘Imitating Spring’). Sterk, zowel qua tekst als muzikaal is ‘Little Girl’, waarbij het synthspel van Tim Egmond niet onvermeld mag blijven. Eén van de mooiste nummers van het album is het titelnummer. Weer heel anders van klankkleur, maar eveneens prachtig, is ‘Commuter’, waarbij Florian Knapp zorgde voor de knappe productie.

Het nummer
Meteen na het sterke ‘Little Girl’ volgt het nog sterkere ‘Good Fire’, dat de kern van het album vormt. Het nummer zit vol met beats en synths van Richard van Kruysdijk, waarover STASJ een mooie tekst zingt (“We Know Each Other So Well”). Het nummer eindigt met een hoogtepunt als de beats wegvallen en ze met haar stem de emotie naar een hoger plan weet te tillen en perfect weer over te brengen.

Het oordeel

Het debuutalbum van STASJ staat als een huis. Tien nummers, die samen een mooi geheel vormen, maken van Soft Forces een ijzersterk visitekaartje. Ook is er aandacht besteed aan het artwork en staan alle teksten in het boekje. De cd is nu al verkrijgbaar, maar eind april zal Soft Forces ook op vinyl verschijnen. Hiermee kan Stefanie Janssen, die zich ook goed weet te presenteren op het podium, het hele land door.