De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van het zwarte goud en de glimmende schijfjes. Deze keer de nieuwe e.p. van Faarjam - Koala.

De band

Faarjam is de band van en rond de van oorsprong Iraanse frontman Massoud Faarjam Saidi. Al sinds 2003 is Massoud bezig in verschillende bandjes, om in 2009 in Arnhem Faarjam op te richten. Drummer Erik Oexman was vanaf het begin vast onderdeel van de band, en ook gitarist Egbert Visser en bassist Jelle van Eerd gelden al jaren als vaste waarden in de band. In 2013 werd de eerste e.p. Awar E Rang uitgebracht en sindsdien geldt de band als één van de grootste beloften van de Arnhemse muziekscene. In 2016 werden er twee singles uitgebracht (Amsterdam en Amme), de band treedt op in binnen- en buitenland en was zelfs te gast bij Vrije Geluiden. Helaas heeft Oexman op het Spijkerrok festival vorig maand aangekondigd de band te verlaten. Hiermee zal de band niet ophouden te bestaan, maar wel gaan veranderen van samenstelling en klankkleur. Laatste wapenfeit van deze samenstelling is de vijf track e.p. Koala.

De muziek

Singer-songwriter Faarjam gebruikt in zijn muziek Perzische poëzie en dan specifiek van dichter Hossein Panahi, hoewel juist op deze e.p. verder wordt gekeken. De muziek komt voort uit associaties die de muzikanten hebben bij de thema's van de gedichten. Hierbij maken zij gebruik van zowel een akoestische als elektronische sound. Het door Faarjam geschreven openingsnummer ‘Koala’ is heel traditioneel, terwijl het daarop volgende ‘Ba Chashmanam’ een aantal stevig rockende passages heeft. Het nummer is dynamisch en uitermate geschikt voor Westerse oren.

‘Abtani’ heeft iets repetitiefs, waardoor de band een lichte trance kan opwekken. De tekst is geschreven door dichter Forough Farokhzad. ’Mordad’ klinkt serieus, ondanks de speelse percussie en steeds grotere aandacht opeisende rol van trompettist Denizhan Altay, die het nummer een melancholisch tintje meegeeft. Het nummer eindigt heftig met de elektrische gitaar. Voor het laatste nummer ‘To’ heeft Faarjam een gedicht van Omran Salahi gebruikt en hierin speelt, naast galm en andere effecten, de akoestische gitaar een centrale rol. Jammer dat dit nummer al na drie minuten is afgelopen, het lijkt kort en alsof het nog niet helemaal af is.

Het oordeel

Faarjam geeft met deze nieuwe e.p. Koala een mooie staalkaart van het kunnen van deze Arnhemse band. Niet alleen geschikt voor de Nederlandse podia, maar zoals ook al bewezen tot ver over de landsgrenzen, zeker vanwege de Prezische teksten. Hoewel drummer Erik Oexman de band dus heeft verlaten, zal de band hun muzikale weg blijven vervolgen. Centraal staat frontman Massoud Faarjam Saidi, zijn rol in de band zal altijd cruciaal blijven, terwijl ook gitarist Egbert Visser en bassist Jelle van Eerd een belangrijke rol vervullen in deze nummers en hopelijk ook in de voortzetting van Faarjam.