#4df17: Stevenskerk geeft Rondé extra dimensie #4df17: Stevenskerk geeft Rondé extra dimensie

Maar legt ook de zwakkere kanten van het vijftal bloot

, Ted van Aanholt

Minder dan drie jaar geleden maakte Rondé in de rumoerige kelder van de Ndrgrnd kennis met het Nijmeegse publiek tijdens de Popronde. Nu mag de band de concertenreeks in de Stevenskerk aftrappen, terwijl honderden mensen aandachtig luisteren hoe ze met uitgeklede versies van hun nummers de galm te lijf gaan. Want acht seconde aan galm, dat is niet niks.

Rondé

Je zou het bijna niet geloven, dat een band als Rondé dit jaar pas hun eerste album uitgebracht heeft. De band heeft immers overal al gestaan, en dat met alleen twee uitgebrachte singles. Nu dat eerste album er echter eindelijk is, gaat de band vooral hard door met het veroveren van de Nederlandse popscene en lijken er alleen maar meer plekken voor ze open te gaan. Zo ook de Stevenskerk, waar ze tijdens de Vierdaagse tussen grote internationale namen als The Pierce Brothers en James TW mogen optreden. 

Ondanks dat het optreden tussen concerten op grote festivals als Concert at Sea en de Zwarte Cross in zit, heeft de band tijd gevonden om een semi-akoestische set voor te bereiden. Akoestische gitaar, een vleugel, een kleiner drumstel, ze moeten allemaal helpen om de galm in de Stevenskerk te lijf te gaan. Elk geluidje blijft hier namelijk acht seconde rondklinken. Om de nummers dus niet in chaos te laten verzanden, zijn ze gestript van alle extra’s en tot de basis teruggebracht.

In eerste instantie heeft dit een geweldig effect op de nummers van Rondé. Doordat de nummers zo klein en licht zijn gemaakt, krijgen ze in de Stevenskerk de ruimte om op te stijgen. Rondé weet de galm te gebruiken en klinkt dromeriger dan ooit, de stem van zangeres en frontvrouw Rikki Borgert vult heel de kerk. De band is in eerste instantie erg goed in balans en Rondé lijkt de strijd met de galm in de Stevenskerk te gaan winnen.

HET CONCERT:
Rondé, Stevenskerk, zaterdag 15 juli 2017

HET PUBLIEK:
Is stil en luistert aandachtig. Vooraan zit een grote groep mega-fans, maar ook achterin lijken de mensen de hits te kennen. Alleen tijdens het interview dat gastvrouw Marike Jager van tevoren doet klinkt wat geïrriteerd gemompel. Het interview duurt ook wel erg lang en is niet echt toepasselijk.

WAS HET GOED:
Zolang Rondé geen fouten maakt, klinkt het fantastisch

HET NUMMER:
Nieuw nummer 'Difference' lijkt te voorspellen dat Rondé meer met de elektronische muziek gaat experimenteren

(Tekst gaat door onder de foto)

Rondé

Helaas zijn in de uitgeklede nummers ook onzorgvuldigheden extra goed te horen, en speelt Rondé absoluut geen foutloos optreden. Rikki zingt niet elke zanglijn even soepel en zit soms zelfs echt vals. Dit wordt pijnlijk benadrukt door de lange galm. Ook zit drummer Sharon Zarr soms mis.

Richting het einde van het optreden verslapt de concentratie: de drums beginnen te overheersen en de band raakt wat uit balans. Dit wordt pijnlijk duidelijk als tijdens afsluiter ‘Run’ het publiek gevraagd wordt om mee te klappen. Met acht seconde galm is dat natuurlijk geen doen en al snel overstemt het geklap van het publiek de band volledig.

Rondé maakt in de Stevenskerk geen onvergeeflijke fouten, maar laat door zich zo bloot te geven wel zien dat alles niet even soepel loopt. Toch wordt het concert in de kerk wel een bijzondere. Mede door de introductie van het nieuwe nummer ‘Difference’, waarin meer met synthesizers geflirt wordt, en het spelen van ‘Parade of the End’, een ouder nummer dat eigenlijk nooit meer te horen is in livesets. Het optreden in de Stevenskerk laat zien dat het Utrechtse viertal al heel ver gekomen is, maar dat er ook nog veel ruimte is om door te groeien.

CV Rondé

voorjaar 2014: onstaan vanuit schoolopdracht Herman Brood Academie
najaar 2014: OOR-talent tijdens Popronde
oktober 2014: 'Run' 3fm-megahit
april 2015: 3fm Serious Talent-award
januari 2017: debuutplaat Rondé

Het moment:

Het nummer ‘Parade of the End’, dat Rikki opdraagt aan haar overleden vader. Het lijkt geschreven te zijn voor een plek als deze. Het kleine, emotionele nummer zorgt voor een kippenvelmomentje. Het is dat het publiek het hele concert al stil zit te luisteren, maar anders had Rondé met dit nummer iedereen stil gekregen.

Nu op 3voor12