Qeaux Qeaux Joans: Fijne verhalen en een ijzersterke stem

Arnhemse singer-songwriter voor even terug in thuisstad

Dirk Kremers ,

De getogen Arnhemse Qeaux Qeaux Joans was afgelopen zondag voor even terug in haar vertrouwde omgeving om haar tweede album The Ritual op akoestische wijze ten gehore te brengen. Kon de singer-songwriter haar oude thuisstad overtuigen met haar optreden?

Het Concert

Qeaux Qeaux Joans, bovenzaal Luxor Live, zondag 22 mei 2016

De Muziek

Coco Harmsen is zeventien jaar oud als ze haar vertrouwde Arnhem verruilt voor Amsterdam om aan het conservatorium te gaan studeren. Na vier jaar houdt ze het voor gezien, omdat ze van mening is dat je je als muzikant het beste ontwikkelt door in de praktijk aan de slag te gaan. De zangeres, die haar muziek als alternatieve rhythm and blues omschrijft, weet ook prima hoe ze zichzelf onder de aandacht moet brengen, wat blijkt als ze in 2009 tijdens een concert van Seasick Steve spontaan het podium opklimt, vastberaden om een duet met de Amerikaanse bluesveteraan aan te gaan. Het levert Joans uiteindelijk een plek in het voorprogramma van zijn volgende tournee op. Debuutplaat No Man's Land verschijnt in 2012, gevolgd door The Ritual in 2014.

Plus

De eigenzinnigheid waarmee ze in 2009 bij het concert van Seasick Steve het podium betrad, is terug te zien tijdens haar concert in de Luxor. Qeaux Qeaux wisselt haar nummers af met monologen over haar visie op het Nederlandse muziekklimaat, haar gevoel bij de dood van helden als Bowie en Prince, maar ook over haar ervaringen met de dating-app Tinder.

Toch zijn het vooral haar stemgeluid en de mooie teksten die na een dikke anderhalf uur bij blijven. Met enkel piano en gitaar weet ze de bezoekers continu te boeien. 'Stronger' wordt door het publiek direct opgepakt en dankzij de prachtige uitvoeringen van nummers als 'Fading' en 'Running Out' weet ze de zaal in haar greep te houden. Stuk voor stuk zijn het mooie verhalen waar de emotie van af spat. Het mooiste voorbeeld hiervan is misschien wel 'The Ritual' van haar gelijknamige laatste album. Bij vlagen lijkt het alsof je naar een kruising tussen Amy Winehouse en Adele aan het luisteren bent.

Min

Qeaux Qeaux Joans is zich bewust van haar kwaliteiten en heeft daardoor de neiging om iets te vaak te kiezen voor een lange uithaal, terwijl ze eigenlijk meer dan voldoende heeft aan haar stem en het prima piano- en gitaarspel om de aangrijpende, rustige liedjes overtuigend over te doen komen.

Het moment

Typerend voor de stijl van Joans is dat ze het publiek zeer goed weet te betrekken bij haar show. Zo vraagt ze tijdens haar optreden aan de bezoekers welke liedjes zij graag nog zouden willen horen. Helaas voor enkele liefhebbers is ze dan ook wel weer zo eerlijk om toe te geven dat ze vandaag even niet zo'n zin heeft om 'Golden Cage' te doen: 'Right story, not the right time.'

Het publiek

De bovenzaal van Luxor Live is opvallend genoeg niet helemaal gevuld, al mag gezegd worden dat de bezoekers die er zijn zeer aandachtig luisteren. Ook is duidelijk dat er fans van het eerste uur aanwezig zijn, die nummer voor nummer volledig mee weten te zingen. Ook voor Qeaux Qeaux moet dit mede daardoor een fijne thuiskomst zijn.

Het oordeel

Qeaux Qeaux Joans is niet bepaald op haar mondje gevallen, maar met haar krachtige stemgeluid en de passie waarmee ze nummers weet over te brengen heeft ze recht van spreken. De akoestische uitvoering van het tweede album The Ritual smaakt naar meer. Helaas is haar optreden in Arnhem voorlopig de laatste op Nederlandse bodem, maar gelukkig kunnen we ons alvast gaan verheugen op het derde album van Joans, dat momenteel in de maak is.