Wout, gitaar op schoot, antwoordt: “Het is begonnen met de wereldrecord-poging die Donnerwetter afgelopen jaar heeft gedaan. Met een Engelse dubbeldekbus vol fans hebben we het wereldrecord 'meeste concerten in 24 uur' verbroken. Startend bij Café Schiller in Aalten zijn we via Gelderland en Noord-Brabant uiteindelijk 's ochtends vroeg geëindigd in de studio van Giel Beelen voor het elfde en laatste optreden. Dat was een zware, maar ook heel vette dag die we meteen wilden toppen. Daaruit is het idee voor Donnerwetter Day ontstaan, waarbij Donnerwetter Day veel sterker een creatieve en inhoudelijke uiting is dan een nieuwe extreme actie."
Frontman Rocco Ostermann van Donnerwetter: "Ik doe alles voor deze band en twijfel geen seconde meer"
Tussenstand en Festivalkrant Donnerwetter Day
3voor12 Gelderland spreekt met Donnerwetter frontman Rocco Ostermann en gitarist Wout Kemkens om de tussenstand van Arnhems meest in het oog springende band op te maken. In Ostermanns woning in het Spijkerkwartier blikken we vooruit op de release van het tweede album 'Pavlov Beauty Saloon'. Voor de albumpresentatie heeft de band de grote zaal van Luxor Live afgehuurd om zaterdag 14 mei 'Donnerwetter Day' te vieren. Het wordt een dag vol live optredens en waar ook andere kunststromingen samenkomen. Naast het presenteren van de nieuwe plaat is de ambitie van de band namelijk om creatief Arnhem te verbinden en naar een hoger plan te tillen. In gesprek met Rocco Ostermann en Wout Kemkens.
Om met Donnerwetter Day te starten, hoe is het idee voor dit nieuwe jaarlijkse festival ontstaan?
Rocco: "Dankzij Donnerwetter Day hebben we veel kunstenaars, muzikanten en andere mensen leren kennen die ons graag helpen. Dat verbindt. Het bij elkaar brengen van die verschillende scenes is ook een onderdeel van Donnerwetter Day; de één maakt mooie foto’s, de ander mooie clips of mooie schilderijen en ga zo maar door. En die hulp kunnen we absoluut gebruiken. Dit soort bijzondere avonturen zit volgens mij in het DNA van deze band. Wat we doen met Donnerwetter zie ik als een soort van schatgraverij. We proberen muziek te maken én creatief te zijn."
Wout vervolgt: "Wij zijn kritisch op kwaliteit en vinden het fijn om het onderste uit de kan te halen wat betreft muziek. Fotografe Louise te Poele (hoes coverfoto) en William Giessen (cover festivalkrant) hebben dat bijvoorbeeld ook. Het is fijn om met de creatieve top van Arnhem samen te werken. Dit jaar waren ze erg druk, maar volgend jaar zou ik ook graag samenwerken met mensen uit de Arnhemse modewereld."
Wat is Donnerwetter Day meer dan enkel een albumrelease?
"Het is in ieder geval een totaalervaring, tenminste, dat willen we ervan maken. We gaan vooraf geen tijdschema communiceren: zorg gewoon dat je er om zeven uur 's avonds bent en om vijf uur word je dan wel weer weg gedragen. Als het goed is, ben je dan compleet overprikkeld door alle coole muziek, beelden en kunstuitingen. Én natuurlijk door het heel erg leuke en diverse gezelschap waarin je je in Luxor bevindt.”
Rocco: "We willen de Arnhemse scenes verbinden. Zoals 'Mensen Zeggen Dingen' die van ons een thema hebben gekregen en dat op hun eigen manier invullen. Hetzelfde geldt voor kunstenaars die lichtbakken maken, studenten van de HAN die visuals maken en William Giessen die een workshop 'effectbakken-voor-de-gitaar-maken' geeft, dat is echt hele vette shit. Verder staan er beelden van Niels van Beuningen en is er de zelfbouw-synth van Willem Spik; een soort van muzikale cockpit. Het klinkt misschien wat hoogdravend, maar we willen Arnhem ook een smoel geven. Er wordt soms tegen Nijmegen opgekeken als Gelderse stad waar het op cultuurgebied gebeurt, terwijl het in Arnhem juist barst van de creativiteit en de harde werkers. Het mag hier wel wat meer met de borst vooruit!"
Dat jullie uitpakken met het verspreiden van 5.000 festivalkranten getuigt van een zekere grootsheid en een serieuze aanpak. Hoe is dat idee ontstaan?
Wout: "Het idee voor de krant kwam dankzij een huisgenoot van me die William Giessen tipte. William maakt ook livemagazines tijdens festivals. We zijn met hem aan tafel gaan zitten en kwamen erop uit dat een festivalkrant de meest voor de hand liggende en coolste manier is om Donnerwetter Day breed aan te kondigen. We houden zelf ook van papier, analoog, iets vast kunnen houden.....De keuze was eigenlijk redelijk simpel."
"Tijdens het maken van zo’n krant kom je er ook achter wat je wat betreft redactie allemaal kunt doen. Rond een enkel lied, zoals Trumpoline, zou je ook met gemak 20 pagina’s kunnen vullen; wetenschappelijke artikelen over Trump en de presidentsrace in Amerika, muzikanten en kunstenaars die erop reageren. Het was een echte eyeopener dat er voor ons als band een dusdanig grote wereld is waarover we kunnen schrijven. En tja, 5.000 kranten, het is eigenlijk veel te weinig. We hadden er wel 20.000 kunnen drukken."
Op de voorkant van de festivalkrant zien we de line up van Donnerwetter Day, elk gekoppeld aan een orgaan of ander lichaamsdeel. Vertel.
Wout, lachend: "Het idee is eigenlijk dat we van alle muzikanten en kunstenaars een lichaamsdeel hebben ingenomen als een soort van borg. Je moet als artiest op Donnerwetter Day bloed, zweet en tranen geven en om dat te garanderen nemen we iets van je af dat je terugkrijgt als je echt snoeihard je best hebt gedaan. En we wilden natuurlijk iets hebben dat opvalt."
Rocco vult aan: "En de poster is opgevallen. Bij de smartshop wilden ze het ding niet ophangen, omdat ze te bang waren dat trippende mensen daar slecht op zouden reageren."
Wout: "Ik liet het aan iemand zien die de avond ervoor stevig had gedronken, hij werd er helemaal onpasselijk van. Ach, de meesten vinden het gewoon mooi en ik vind het zelf ook een erg vet ontwerp."
Wat staat er naast de programmering nog meer in de krant?
Rocco: "Er staat één verhaal van mijzelf in: Pavlov Beauty Saloon, ook de albumtitel van onze tweede plaat. Daarnaast staat er bijvoorbeeld ook een wetenschappelijk artikel in over muzikaal genot, kunst geïnspireerd door de verschillende nummers van de nieuwe plaat en allerlei kolder. We zijn een serieuze band, maar houden ook erg van ongelooflijk ouwehoeren."
Wout: "We nodigen onze bezoekers ook uit om mee te helpen aan het wereldrecord 'meeste wereldrecords op één dag'. Enkele tips van de redactie uit de 250 records die in de krant genoemd staan, zijn de wereldrecords 'kantjes er vanaf lopen', 'golddiggen', 'oksel likken' en 'verkeerde trein missen'. Verder kun je bijvoorbeeld via een 06-lijn het eerste nummer van de nieuwe plaat beluisteren en een recensie achterlaten."
Rocco, kun je ons meenemen door het afgelopen jaar van Donnerwetter?
Rocco: "Nadat we de plaat in december 2014 gepresenteerd hadden, hebben we heel veel opgetreden. In de zomer zaten daar ook leuke festivals bij. Daarop kregen bookers en andere mensen interesse in ons. Vervolgens hebben we de wereldrecordpoging 'meeste live concerten in 24 uur' verzonnen om in vorm te komen voor de Popronde en voor de studio-opnamen van de tweede plaat. Dat was echt een helse drukte. Er zat geen groot plan achter, het is spontaan ontstaan, omdat we een aantal showcases wilden doen. "
"Het leerde ons ook meteen dat we als band een gigantische focus en scherpte hadden en heel snel heel grote dingen konden doen. Elk bandlid heeft een enorm portie werklust. Zonder dat en een enorme wil kom je er ook niet, je moet bereid zijn om alles ervoor aan de kant te zetten. Dat is mijn grote leerpunt van het afgelopen jaar: ik doe alles voor deze band en twijfel geen seconde meer. "
"Vervolgens belde De Wereld Draait Door. Dat was naar mijn idee net iets te vroeg, ik had het liever rondom Donnerwetter Day gehad. Ik zat met een kater bij de kapper, belde Wout en hij zei meteen 'dat moet je gewoon doen!'. Dus ik zei tegen die aardige DWDD-dame (Ostermann zet een brakke lage stem op): 'da’s goooed, tot morrrgen'."
En DWDD zette ook weer het een en ander in werking?
Wout: "Jazeker, het weekend na DWDD speelden we de nieuwe plaat integraal in The Shack in Oude Meer, vlakbij Schiphol. Daar sprak ik met Frank Kimenai, booker van Lexicon Bookings. We kenden hem al, maar zijn na dat gesprek met hem in zee gegaan. Zijn netwerk van mensen uit de muziekbusiness zal helpen om ons op grotere festivals en mooie podia te krijgen."
Rocco: "Onze platenmaatschappij hebben we wel direct aan DWDD te danken. Het gaat om Butler, een combinatie van distributeur Bertus en platenlabel V2 Records (waar onder meer Blaudzun, John Coffey en Jungle By Night zijn getekend, red.). Van het label verwacht ik dat zij en wij heel goed op elkaar zijn gefocust en dat ze net als ons hun stinkende best doen. Van het label en de booker verwacht ik ook dat ze een goede basis leggen voor de band, een stevige ruggengraat vormen, en dat we bijvoorbeeld makkelijker binnenkomen bij Noorderslag en de grotere festivals. Wanneer de nadruk net teveel ligt op de lichtvoetige, poppy 3FM-achtige muziek of de singer-songwriters wordt het voor ons al weer een stuk lastiger."
Wout: "Donnerwetter Day is trouwens niet direct bedoeld voor de muziekindustrie, dat is echt iets voor ons publiek en voor ons om te vieren dat de plaat er is." Lachend: "Dat betekent trouwens niet dat ze niet welkom zijn."
Deze week is er een clip verschenen bij het nummer Trumpoline; een aanklacht tegen de Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump?
Rocco vertelt met een brede grijns: "Ja, daar moet altijd wel even een goed plan achter zitten, want je moet dat ding natuurlijk wel brengen van 'poef!'." Rocco spreidt de vingers van beide handen als een ontploffend atoombommetje.
Wout: "Het zou natuurlijk leuk zijn als we met het nummer en de clip ook mensen in Amerika kunnen bereiken. Trumpoline zou goed passen in zo’n haatcampagne van de Democraten. Als het de mensen aanspreekt gaat het vast en zeker viral, let op!"