De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van het zwarte goud. Dit keer Against The Grain, het debuutalbum van Eva Almagor.

De Muziek

De muzikale carrière van de Nijmeegse Eva Almagor startte met het in eigen beheer uitbrengen van een ep, gevolgd door de singles Silverlining (2013) en Burning (2014). Ze stond onder meer in het voorprogramma van De Dijk, in 2015 op het Valkhof Festival en deed in 2014 een Kapelsessie in de St. Nicolaaskapel in het Valkhofpark.

Ze werd omschreven als 'de Norah Jones van de Lage Landen, maar met veel meer blues & balls' door Ongekend Talent, het online platform van de NCRV voor beginnende bands en muzikanten, maar er zijn ook zeker vergelijkingen te trekken met Stevie Ann, Janne Schra en Madeleine Peyroux. Muziek met een blues, roots, jazz en soul gevoel. De releaseparty was 24 maart in het Badhuis in Nijmegen. Een week later, donderdag 31 maart, is er een releaseparty in Mezrab, Amsterdam.

Plus

De plaat klinkt ontspannen en ademt een warm blues- en rootsgevoel uit. Het is waarschijnlijk een plus geweest dat Almagor na de eerste singles een paar jaar de tijd heeft genomen een debuutalbum op te nemen, zodat ze uiteindelijk in alle rust aan de songs voor haar debuut kon werken. De twaalf nummers op de plaat zijn geschreven door Eva Almagor en band.

Hoewel doorgaans gepromoot onder het kopje Eva Almagor heeft Almagor een vakkundig stel muzikanten verzameld die de liedjes net een extra laag geven. Op het album (en ook live) wordt ze bijgestaan door onder meer Sybren van Doesum (trompet), Carlo Banning (saxofoon), Jurrie Spoelstra (gitaar, backing vocals), Fabian Kraal (drums, backing vocals), Teun Dillisse (toetsen), Aldo Spadaro (gitaar) en Pim Walter (bas).

De nummers variëren van country-flavoured (zoals 'Begging' en 'Lasts Not Burns'), songs met een funky 'hook' (single 'While We're Waiting'), liedjes met een stevige inbreng van de blazerssectie (bijvoorbeeld 'Mistakes' en 'Pictures') tot 'kleinere' en intiemere liedjes (als 'Overflow', 'Try' en 'Good'). De warme stem van Eva Almagor echoot soms Stevie Ann en ook de jazzy zangfrasering van Janne Schra. Maar het is vooral haar eigen geluid dat ze laat horen: blues, roots, jazz en soul klinken allemaal door in haar zang en songs.

Min

Geen. Of het moet zijn dat sommige nummers op de plaat te kort gehouden worden. Live wordt een aantal nummers in ieder geval in een expressievere en meer uitgesponnen versie gespeeld dan op de plaat terug te horen is.

Het nummer

'Leave You'. Een jankende soul met onverholen emotie. Wat betreft sfeer, gevoel en sentiment roept dit nummer herinneringen op aan de versie van Do Right Woman Do Right Man uit de film The Commitments. Niet toevallig een film over een soulband, want soul, dat ademt 'Leave You' ook uit. Een schitterend nummer dat intiem en subliem uit de stereo stroomt en waarin de warme stem van Eva Almagor volop de aandacht opeist.

Het oordeel

Against The Grain is een aangename plaat om naar te luisteren. Almagor voelt met haar blues, jazz, roots en soul fris en levendig aan. Het zijn vooral de kleine, intieme songs volop soul die het meeste raken. Een mooi debuut.