Dag des Oordeels: Hömpfdingå - Fjord

Erik Damen ,

De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van de glimmende schijfjes. Dit keer het debuutalbum Fjord van de enigmatische Hömpfdingå.

DE MUZIEK

Hömpfdingå is ontsproten aan het brein van de Zweedse zolderkamerproducer Esben Sandviken. Opgegroeid op het desolate Zweedse platteland had hij alle tijd en ruimte om zijn typerende, eclectische geluid te ontwikkelen. Daarmee werd hij de grondlegger van de Norrköping-sound, de sound die zich bevindt op het grensvlak tussen subtiele techno en stevige electro. Soms licht filmisch, dan weer ironisch of speels maar altijd met een zweem van melancholie en Weltschmerz. 

Een paar jaar geleden kreeg Sandviken de kans om in Nederland aan het conservatorium te studeren. Nadat hij duidelijk niet kon aarden in het te drukke Utrecht, werd Arnhem zijn thuisbasis, die door de Veluwe als achtertuin hem wel thuis liet voelen. Samen met visueel artiest Joanna Lovis Bergström vormt hij het duo Hömpfdingå. Nu is er het debuutalbum Fjord, uitgebracht door Kroese Records, waarop naast instrumentale tracks, ook de nodige vocalen te horen zijn van Lisa Jansen, Sophie Jetten en Robin Borneman. Het artwork van Fjord werd gemaakt door de Arnhemse indiekunstenares Puck Ingen Housz en de videoclip voor de eerste single ‘Remember Berlin’ werd opgenomen in de Duitse hoofdstad door filmmaker Pim Kapitz.

PLUS

Vanaf de eerste tonen van ‘Dimension Sven’ is het duidelijk dat er gedanst mag worden op Fjord. Zo heet misschien wel het oudste nummer van Hömpfdingå ‘Shake That Hompf’, het werd al in 2013 als single uitgebracht, maar het is opnieuw bewerkt en bovendien een stuk opgerekt voor de plaat. Sterk is het nummer ‘Exemplarisk’, dat werd vernoemd naar de IKEA-magnetron. Gelukkig is er ook plaats voor een ander geluid, dan enkel licht cynisme. Zo is het nummer ‘Mannheim’ vernoemd naar een voormalig bandlid, dat nu in die band speelt. Er zijn saxofonen te horen in ‘Aviva Bing’, naast het geblaf van een hond. Sterk is ook de remix van ‘Yakumo - Flamingo’, een doorstart van het ter ziele gegane Daily Bread. Het album wordt in stijl afgesloten met het naar hemzelf genoemde ‘Sandviken’.

MIN

Ondanks dat het moeilijk stilzitten is op de muziek van Hömpfdingå, heeft de muziek soms ook wel wat kneuterigs. Misschien is dit typisch voor de Norrköping-sound, maar het zou niet verkeerd zijn als het volgende album nog vetter zou worden geproduceerd.

HET NUMMER

De single ‘Remember Berlin’ met mooie videoclip is absoluut één van de visitekaartjes op Fjord, maar dé track van het album is ‘Smaland’, vernoemd naar de ballenbak van Ikea. Geniaal is het kuchje aan het begin van het nummer, het zit vol met allerlei subtiele geluidjes, swingt als een tierelier en refereert aan de houseklassieker ‘Dominator’ van Human Resource.

HET OORDEEL

De enigmatische Hömpfdingå heeft een geluid ontwikkeld dat eigenlijk vrij uniek in Nederland, zelfs in de wereld. Dit geluid is door hemzelf tot de Norrköping-sound gedoopt, vrij naar zijn geboorteplaats. De samensmelting van techno en electro is natuurlijk niet nieuw, maar Fjord laat echt een ander soort samensmelting horen. Soms zijn de overgangen aan de houterige kant, maar dat geeft dit debuutalbum ook zijn charme. Een ander pluspunt is dat dit album echte liedjes heeft, waar sommige danceplaten nog wel eens blijven hangen in sferen. Hömpfdingå mag dan nu nog een grote onbekende zijn in de wereld van electro, door Fjord kan hier zo maar snel verandering in komen. Fjord kan iedereen aan het dansen krijgen.