Dag des Oordeels: Einfach Kurt - Moths Dag des Oordeels: Einfach Kurt - Moths

, Erik Damen

Dag des Oordeels: Einfach Kurt - Moths

Erik Damen ,

De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over wat rond is: de oogst van glimmende schijfjes en het zwarte goud. Dit keer het debuutalbum van Einfach Kurt - Moths.

DE MUZIEK

Koert van Essen, frontman van Einfach Kurt, is in de Gelderse popscene geen onbekende meer. Jarenlang was hij de frontman van Knuckles Of Frisco, tijdens de Popronde 2014 was Einfach Kurt één van de meest geboekte acts en vorig jaar verscheen de Labour ep. In de afgelopen periode werden de nieuwe nummers ‘In My Cage’ en ‘Stitches’ al gelanceerd met mooie, eigenzinnige videoclips. Hoog tijd voor het debuutalbum Moths, uitgebracht op Kroese Records, dat vanaf dit weekend in de winkels ligt.

Einfach Kurt combineert  de rauwheid en romantiek van chanson noir en blues met de donkere aardsheid van folkmuziek en pop. In zijn liedjes zoekt deze zelfkant ‘songwriter’ graag de donkere hoekjes van de menselijke psyche op. Begeleid door de diepe gelaagdheid van de contrabas (Jory de Kort) en hoekige, scherpe drums (Martijn Kruisselbrink) kan frontman Koert van Essen per nummer een andere sfeer oproepen. Soms is de muziek duister en groots, dan weer klein en melancholiek. En ondanks al die verschillende nummers ademt Moths één sfeer; die van de nachtvlinders in zijn hoofd. Hier vind Koert zijn inspiratie, wat heeft geleid tot een volwassen plaat.

PLUS

Moths opent met ‘Push Where It Hurts’, dat een fluitje heeft dat zich meteen in je hoofd nestelt. Aan de ene kant is het opgewekt, maar tegelijk ook melancholisch en ietwat triest. Meeslepend is de ballad ‘I Come Undone’. Daarna volgen ‘In My Cage’ en ‘Stitches’, twee echte popliedjes die niet voor niks naar voren zijn geschoven als trekkers van het album. Vaak speelt de piano de hoofdrol, maar Koert speelt ook gitaar en accordeon. De tweede helft van de plaat is donkerder qua klankkleur, waarbij het duet ‘Midnight Conversation’ met de Amsterdamse zangeres Tenfold als het hoogtepunt geldt. Afsluiter is het boven de zeven minuten klokkende ‘Smoking’, waarbij Koert nog breekbaarder zingt dan daarvoor. Ook wordt muzikaal de grens opgezocht met een slepend en krakend geluid, waardoor de niet zo vrolijke boodschap nog harder binnenkomt: “Smoking can lead to a slow painful death”. Misschien niet geschikt voor alle toehoorders, maar dit gedurfde statement wordt door 3voor12 erg gewaardeerd.

MIN

Het dunne stemgeluid van Koert is niet voor iedereen geschikt, maar hij weet inmiddels hoe hij zijn stem het best kan gebruiken.

HET NUMMER

Het is moeilijk om één nummer aan te wijzen, want het is juist de verscheidenheid dat Moths zo’n interessante plaat maakt. Misschien is ‘Stitches’ wel het nummer dat het best laat horen wat je kunt verwachten van Einfach Kurt. Het nummer heeft een sterke tekst. Catchy zijn de woe hoe’s, die perfect passen bij het pianospel, en er wordt gespeeld met percussie en geluidseffecten.

HET OORDEEL

Einfach Kurt heeft met Moths een volwassen plaat afgeleverd. Er is duidelijk gepoogd om alles uit de kast te halen om dit tot een zo goed mogelijk album te maken. Misschien kan niet iedereen tegen zijn stemgeluid, maar het voordeel is dat hij hierdoor misschien minder snel met andere singer-songwriters wordt vergeleken. Dit album mag tot ver buiten de provinciegrenzen gehoord worden.

nu op 3voor12