Swans is ook van deze tijd

Gira en zijn band laten hun invloed wederom gelden

Patrick Schimmel ,

Het was waarschijnlijk in heel de regio te horen, maar Swans was gisteren in Nijmegen. Discussies over gehoorbescherming en het volume van de band terzijde, beloofde het een bijzondere avond te worden en 3voor12 Gelderland was erbij.

Het concert
Swans + Okkyung Lee, Doornroosje, donderdag 14 Mei, 2015.

De Muziek
Sinds de hergeboorte van Swans in 2010 is de band getransformeerd. De iconische groep rond frontman Michael Gira, laat steeds meer een nieuw geluid horen. De muziek bevat een duistere ondertoon, maar zoals altijd mixt Swans drone, psychedelica en blues-invloeden met gemak. De plaat uit 2012, The Seer, maar ook zeker To Be Kind uit 2014 laten zien dat bij Swans de tank nog niet leeg is.

Plus
Okkyung Lee opent vandaag en laat zien dat er in bepaalde muziekinstrumenten nog rek zit. De Koreaanse produceert met haar cello geluiden waarvan menigeen niet wist dat het met dit klassieke instrument kon. Prachtige experimenten zijn het gevolg. Angstaanjagend soms en de gehele tijd intrigerend.

Vanaf de eerste slag die de gong raakt, probeert Swans het publiek beetje voor beetje bij de strot te grijpen. Het publiek smacht naar de onverbiddelijke drums en de explosie van geluid, waarvan ze weten dat die komt. Een kakofonie van geluid stuurt Swans je kant op. Toch is het instrumentgebruik nergens overbodig of misplaatst.

Gira laat met zijn mantra’s het publiek tussen verbazing en verwondering heen en weer slingeren. De vocalen van Michael Gira komen overigens nog altijd met een ongeëvenaarde doordringendheid die ervoor zorgt dat ze gedurende één nummer lijken over te gaan in strijdkreten. De zanger laat zien dat hij koning is in het eigen genre. En hij is niet alleen. Ook Van Thor op de gong en percussie (hij heet echt zo), en Christoph Hahn op steel guitar stralen zelfvertrouwen en passie uit. De mannen samen hebben alle vertrouwen in hun optreden en in hun eigen geluid.

Min
Hoe je het ook wendt of keert, Swans is geen makkelijke koek en niet elke compositie van twintig minuten houdt de aandacht van het publiek vast. Pas als de gewenning na enkele nummers begint in te treden, biedt het optreden wat handvatten en slaat de energie van de band over op het publiek. Helaas ben je dan al wel bijna een uur onderweg.
 

Het Moment
Alsof het eindelijk weer toegestaan is te ademen, produceert het publiek een opgelucht, maar zeer hartelijk applaus na het voltooien van ‘A Little God In My Hands’. Gira zwaait voldaan met twee handen naar het publiek en blijft daar enkele tellen staan. Alsof hij wil zeggen: “het komt allemaal wel goed.” Om vervolgens weer onverbeterd te beginnen aan een nieuw meesterwerk.

Het Publiek
Het publiek dat naar een Swans concert gaat, weet waarschijnlijk wat het kan verwachten. Ondanks dat hangt er een gezonde spanning in de zaal, en kijkt iedereen met een ijzingwekkende stilte toe. Op de zeldzame momentjes dat de band echt stil valt, klinkt er een meer dan dankbaar applaus.

Het Oordeel
In een tijd dat veel bands weer in reünie samen komen, is het wellicht moeilijk om op te vallen, maar Swans is allang niet meer een band die alleen vroeger van invloed was. Deze band zal voor beide perioden worden herinnerd en dat komt door shows als deze.