Nils Frahm slaagt cum laude voor eind'toets'

Berlijnse pianist nu meester in Nijmegen

Aukje Verstegen ,

Hij was al drie keer eerder in Nijmegen en omgeving te zien, toen hij door o.a. Doornroosje geboekt stond in arthouse theater Lux en klooster Roepaen. Wellicht hadden de programmeurs gedacht dat het repertoire van Nils Frahm beter tot zijn recht zou komen in een kuise, kleine intieme zaal dan in het 'krakerspand' van Doornroosje. Maar dat is door de verhuizing verleden tijd. Op een maandagavond weet één van de laatste leerlingen van de protegé van Tsjaikovski de grote zaal van het nieuwe Doornroosje uit te verkopen en het publiek te overweldigen.

Het concert

Dawn of Midi + Nils Frahm, Doornroosje, maandag 18 mei
 

De muziek

Al het goeds komt van het Britse label Erased Tapes. Dus ook de muziek van componist, pianist en producer Nils Frahm. Voor twee shows is hij deze week in Nederland te vinden. Denk aan modern-klassiek, minimal, ambient met duidelijk te horen invloeden van The Orb, Steve Reich en Jóhann Jóhannsson waar Frahm nog een extra dimensie aan weet toe te voegen door te spelen met effecten, beats en ander elektronica. Spelen ja, want hij improviseert vanavond de boel bij elkaar. Een aantal van zijn nummers kent vanavond nog geen titel: “Jullie zijn vanavond mijn proefkonijnen!”, aldus Frahm. 
Met zijn ene hand op het orgel en de ander op de mellotron zit hij als een soort Quasimodo gevangen tussen zijn synths, orgel, piano en vleugel. Het is bijna zonde om niet vanuit bovenaanzicht te kunnen aanschouwen hoe hij zich manoeuvreert tussen zijn instrumentarium. Het moge duidelijk zijn: dit is niet zomaar een muzikant. Dit is een meester. 
 

Min

Opgetrokken wenkbrauwen wanneer het publiek constateert dat er in de zaal geen stoelen te vinden zijn. De Frahm-kenner weet dat hij zich in een setting als deze, met zijn trage, minimalistische, soms oeverloze muziek vandaag moet voelen als een kip in legbatterij gezien de drukte en warme zaal. Bij het horen van het trage openingsnummer (waar overigens geen slecht woord over gerept mag worden) lijkt hier even sprake van te zijn. De zorgen zijn gelukkig van korte duur om de reden zoals hieronder vermeld. 

 

Plus

Wie zijn recent uitgebrachte album Solo heeft geluisterd weet dat de setlist van vanavond geenszins overeenkomt. En dat is maar goed ook: het album bevat zeer rustige, serene nummers die beter hadden gepast in een schouwburg dan in een poppodium. Nils weet zijn muziek uitstekend te vertalen naar het publiek van Doornroosje. Met vele effecten, beats en een scala aan instrumenten weet hij het publiek werkelijk te verpletteren. Als dit een zitconcert was geweest had hij een 'oeverloze' staande ovatie gekregen.     

Het moment

Onbetwist de laatste en beste track van de avond 'For-Peter-Toilet Brushes-More', waarbij Nils zijn persoonlijke wc-borstels tevoorschijn haalt en een percussie-act op de vleugel begint.

 

Het publiek

Dat Nils meer bewonderaars uit Nijmegen heeft weten te trekken blijkt wel uit de grote getale bezoekers die vanavond massaal zijn uitgerukt. Een snelle berekening maakt een verachtvoudiging ten opzichte van zijn laatste bezoek aan Nijmegen. Het publiek geniet (ieder op z’n eigen manier) zichtbaar. Woorden als "fenomenaal", "hypnotiserend", "prachtig", "virtuoos", "een 9,5!" worden gehoord. En terwijl Nils nog steeds onder de indruk is van de 180-graden nightliner draailift in het gebouw voelt hij zich zichtbaar vereerd door het enthousiaste publiek.