De officiële opening door burgemeester Bruls werd vergezeld door zonnestralen en de vlam van de vrijheid heeft tot het bittere einde levenslustig gebrand. Met een vol programma op het podium en non stop dancemuziek in de tent werden de festivalgangers optimaal verzorgd. Behalve de regen was bij binnenkomst de entreeprijs een minpuntje. Omdat het Nijmeegse festival officieel niet valt onder de landelijke bevrijdingsfestivals, werd er toch entree gevraagd. Het is te begrijpen, maar toch een beetje cru.
Muzikale diversiteit op Bevrijdingsfestival Nijmegen
Als een fenix uit de as verrijst het Bevrijdingsfestival vanuit de modder
Het leek allemaal even helemaal mis te gaan. Met onweer, regenbuien en windstoten van rond de 90 kilometer per uur zag het er zwart uit voor het bevrijdingsfestival in Nijmegen. Toen uiteindelijk toch de zon doorbrak verplaatste Nijmegen en omstreken zich naar het Hunnerpark om de vrijheid te vieren met disco, rap en balkantunes. Deze 5 mei was een dag van ups en downs, of beter gezegd van downs en ups, met als gepland hoogtepunt Mr Polska.
Het eerste publiek komt binnendruppelen onder het genot van de techno van Falco Benz, bekend van onder andere de zomerhit ‘Hat Tricks’. Zijn melodieuze disco/housemuziek wordt tevens vergezeld door de eerste zonnestralen van de dag. Na een korte onderbreking van de muziek voor de officiële opening komt oude bekende Coely het podium op. De 21-jarige rapper en soul zangeres heeft een geweldige stem en wordt op het podium bijgestaan door haar vaste DJ Ephonk.
De eerste echte dansjes bij het hoofdpodium worden gespot tijdens het Antwerp Gypsyska Orkestra. Op Facebook lieten ze de wereld al weten:” We are playing in our favourite Dutch city today, NIJMEGEN here we come! Bevrijdingsfestival rules!” De vijf heren bliezen letterlijk de sfeer in het festival met pakkende balkantunes waarbij het publiek nauwelijks stil kon blijven staan. De Antwerpse heren zijn inmiddels al meer dan tien jaar bezig en stonden eerder op Lowlands en Zwarte Cross. De muziek is strak, snel en opzwepend en wordt naar hogere sferen getild door saxofonist Nathan Daems. Zanger Gregor maakt zijn zigeuneroutfit helemaal compleet met een pak, hoed en opplaksnor.
Mr Polska, ofwel Dominik Włodzimierz Groot, is misschien wel de bekendste artiest van het festival. De Nederlands-Poolse rapper tourt met zijn nieuwe album Snoller en is vooral populair onder jongeren. Muzikaal valt er over zijn show veel (of eigenlijk weinig) te zeggen. Samen met een DJ bracht hij zijn nummers op simpele wijze over; Nederlandstalige nummers afgewisseld met dance beats. De zang wordt vaak vanaf een plaat gedraaid terwijl Dominik de crowd pleased. De teksten zijn simpel en vulgair zoals in de titelsong van zijn nieuwe album: “Hoes zijn down met Snoller en zijn bende. Seks, drugs, kleding en een goede berg centen.” Het was duidelijk te merken dat een groot aantal van de bezoekers voor hem kwam want het publiek ging uit zijn plaat. Of dit is waar we jongeren op los willen gaan is de vraag die blijft hangen, maar ach, het is tenslotte bevrijdingsdag.
Ondertussen staat het de hele dag al stampvol in de dancetent. Echt ruimte om te dansen is er niet maar de sfeer is goed en het bier vloeit rijkelijk. De verwachtingen lagen hoog bij Weval, een samenwerking tussen Harm Coolen and Merijn Scholte Albers. De muziek is een mix van triphop, jazz en house en is een weergaloos theater van geluiden. De muziek is afwisselend en blijft boeien. Na Weval worden de draaitafels overgenomen door persoonlijk favoriet Arjuna Schiks. Deze Amsterdamse producer maakt ambient en tech house. De melodieuze hoge tonen worden versterkt door een stevige en stampende bas.
Eerder op dag speelden ze al in Utrecht en in Nijmegen mochten ze het festival komen afsluiten. Cookachoo, een trio wat qua gekheid doet denken aan Die Antwoord. Typische dance beats met snelle tempowisselingen en zang. Eigenlijk is het typische festivalmuziek; dansbaar, blij, energiek en vooral heel erg over de top. Een waardige afsluiter voor een dag vol afwisseling.
Het was duidelijk dat er door de organisatie van het Bevrijdingsfestival met een headliner als Mr. Polska werd gefocust op jong publiek. Dit kwam ook terug in de overall sfeer van het festival. Er ligt voor organisatoren een grote uitdaging in het samenstellen van een divers programma waar toch elke bezoeker tevreden over is. Of Mr. Polska qua skill, stijl en taalgebruik een goede keuze is geweest valt te betwisten maar dat zal menig festivalbezoeker met mij oneens zijn. Misschien een tip voor volgend jaar: een stevige rockband om de balans een beetje recht te trekken.