Antillectual en Fake ID, De Kaaij Nijmegen, 13 juli 2015.
Op een regenachtige maandagavond stond De Kaaij in het teken van akoestische punk en reggae/ska. Het is niet een ideale avond; het weer nodigt niet uit, en ook de maandagavond is lastig voor concerten. Dat de avond wat langzaam op gang kwam qua bezoekers mocht dan ook geen verrassing heten. Crooked Kingdom mocht al om 18:00 uur aantreden – voor veel bezoekers, en ook voor ons nét wat te vroeg.
Het concert
Antillectual
Nadat Crooked Kingdom de vroege avond succesvol – aldus het aanwezige publiek – heeft mogen openen is het tijd voor het Nijmeegse Antillectual. De punkband die inmiddels een groot deel van de wereld heeft gezien heeft naar eigen zeggen nog niet eerder akoestisch opgetreden en heeft een nieuwe doelgroep te overwinnen: “Het is een hele uitdaging om voor kinderen en ouders te spelen.” Om akoestisch vorm te geven aan nummers heeft de band drummer Riekus thuis gelaten, of zoals zanger Willem suggereert: in de trein.
De band speelt afwisselend oude en nieuwe, nog niet opgenomen nummers, en wisselt deze af met covers. Zo komt bijvoorbeeld ‘Ordinary’ van Face to Face voorbij, maar dan in een meer kampvuurvriendelijke versie. Ook mag Van Halen’s ‘Jump’ niet ontbreken – de band heeft immers Nijmeegse roots.
Het optreden is Antillectual, maar ook weer niet. De nummers komen net niet helemaal uit de verf, en een akoestisch optreden is onvergeeflijk: af en toe is het niet helemaal strak. Maar het duo Toon-Willem weet absoluut een gemoedelijke sfeer neer te zetten en het publiek luistert aandachtig.
Fake ID
Het altijd uit minstens 3 personen bestaande Fake ID, eveneens uit Nijmegen, begint met z’n tweeën op het podium en even lijkt het een wat uitgekleed optreden te worden. Helaas komt dan de hele band op het podium en is het al snel duidelijk dat de balans zoek is. De drums overheersen, de zang is onverstaanbaarheid en de drie gitaristen en bassist krijgen het niet voor elkaar om zonder versterking hun sound echt over te brengen. Jammer. Wat ontbreekt in de sound wordt echter ruimschoots goedgemaakt in de sfeer. Fake ID laat zien dat ze weten hoe ze een feestje moeten bouwen, met goedgeplaatste trompetsolo’s, meezingmomenten en de onversneden sfeer die thuishoort bij reggae en ska. Deze band moet versterkt gehoord worden.
Plus
Het is absoluut de moeite waard om het weer te trotseren – het ‘Habana aan de Waal’ gevoel leeft op de Kaaij. Antillectual en Fake ID dragen daar elk overtuigend, op hun eigen manier, aan bij.
Min
De Gemeente Nijmegen laat blazers en drummers toe, maar een klein versterkertje om een basgitaar hoorbaar te maken mag niet. Doodzonde, maar dat betekent dat in de programmering hier nog wat kritischer naar gekeken mag worden. Niet elke band zal met deze beperking goed uit de verf komen.
Het moment
Fake ID krijgt het hele café aan het zingen met hun cover van ‘One Love’ (nee, niet het U2 nummer).
Het publiek
Gedurende de avond groeit het publiek van een krappe veertig man naar meer dan honderd, verspreid over het café en het terras. Bij Antillectual luistert men aandachtig, behalve een groep die die het belangrijker vindt om, boven een bak nachos en glazen wijn, luidkeels tienerproblemen te bespreken dan te luisteren naar het onversterkte optreden. Dit tot ergernis van het andere publiek. Fake ID heeft hier geen last van: er wordt luidkeels gekletst maar het volume van de band overstemt het toch wel.