Bekijk 't maar: Sophie Veline
Lokale acts met hun clip en het verhaal
"Video Killed The Radio Star" klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als het nostalgische MTV en vooral YouTube, zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: Sophie Veline.
Wat?
Waarom wilden jullie voor dit lied een video maken?
Eva (camera): "We wilden graag een clip maken bij ‘De Stad’ omdat het lied erg tot de verbeelding spreekt. Tijdens het brainstormen met Chris kregen we gelijk allerlei beelden in ons hoofd. Deze beelden hebben we proberen vast te leggen in clip. Het gevaar bestaat dat je bij een Nederlandstalig nummer tekst letterlijk gaat vertalen naar beeld. Dat wilden we voorkomen. We hebben ons vooral gericht op de beelden die het bij ons op riep en niet uit gegaan van de tekst."
Chris (regie en montage): "Het nummer 'De Stad' is voor mij een klein, intiem nummer.
Het heeft dromerigs, iets onwerkelijks. Daarom leek het ons een spannende combinatie om in de beelden juist de realiteit van de nacht te registreren. Hierin ligt de focus op de personen die we tegen kwamen."
Hoe zijn jullie tot deze clip gekomen?
Chris: "Door het slow motion effect wordt elke handeling extra benadrukt. Het geeft de gelegenheid om even in het hoofd van deze mensen te kruipen, om zelf het verhaal er bij te bedenken. Omdat de personages niet weten dat ze worden gefilmd, gaan ze zich niet anders gedragen dan normaal. Hierdoor wordt het intiem en heeft het ook iets voyeuristisch. Normaal gesproken ga je niet zo lang een persoon aanstaren op straat, maar in deze clip doen we dit wel."
Eva: "Alles is gefilmd op één avond en gemonteerd als een collage van de stad. Door de mensen die dezelfde avond compleet verschillend inrichten en beleven, hebben we de dynamiek van een stad geprobeerd te vangen."
Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie deze gefinancierd?
Sophie: "We hebben geprobeerd de kosten zo laag mogelijk te houden. De grootste kostenpost was de huur van de apparatuur. Desalniettemin heeft het de filmmakers natuurlijk wel heel veel kostbare tijd en energie gekost, en we vinden het dan ook heel bijzonder dat ze dit wilden doen!"