Rocco Ostermann: “Muzikanten en recensenten zijn niet altijd een gelukkige combi.” Rocco Ostermann: “Muzikanten en recensenten zijn niet altijd een gelukkige combi.”

Interviews in aanloop naar 3voor12 Gelderland Awards

, Bertus Elings

Rocco Ostermann: “Muzikanten en recensenten zijn niet altijd een gelukkige combi.”

Interviews in aanloop naar 3voor12 Gelderland Awards

Bertus Elings ,

In 2015 bestaat 3voor12 Gelderland al ruim 10 jaar. Donderdagavond 7 januari 2016 is in Luxor Live in Arnhem de uitreiking van de eerste 3voor12 Gelderland Awards. Deze awardshow, met optredens van veel Gelderse artiesten is het slotakkoord van een jaar vol activiteiten rondom het tienjarig jubileum van 3voor12 Gelderland. Als opmaat naar 7 januari 2016 hebben we een flink aantal Gelderse muziek-kopstukken gevraagd antwoord te geven op een paar vragen. Deze keer is het aan Rocco Ostermann, die we kennen van Donnerwetter, The Bruurkes, Shaking Godspeed en Thee Hammer.

Rocco Ostermann

James Brown werd wel the hardest working man in showbusiness genoemd, maar op Gelders niveau verdient Rocco Ostermann die titel. Al jaren draait hij mee in de muziekscene. Niet alleen in de Gelderse, maar ook in de Nederlandse, waarbij hij zijn Achterhoekse roots niet verloochent. Al in 1993 werd Rocco verkozen tot beste gitarist van De Grote Prijs Van Nederland en speelde hij (met het Dinxperslose Magic Fish) op Pinkpop. Heden ten dage is hij zanger en gitarist bij Thee Hammer, The Bruurkes, Shaking Godspeed, Donnerwetter en schrijft hij met grote regelmaat columns op zijn eigen Facebookpagina.

Waar ken je 3voor12 Gelderland van? Welke associatie heb je daarbij?

"Ik ken het omdat ik zelf musiceer en dan hoor je er vanzelf over. Mijn associatie gaat dan primair naar de recensenten. Dat is een komen en gaan. Het is volgens mij vrijwilligerswerk, wat zeer gewaardeerd wordt. Maar muzikanten en recensenten zijn niet altijd een gelukkige combi. Vaak schrijven die laatsten over iets waar ze amper verstand van hebben, maar dat wél pretenderen. En dat gebeurt overal. We hebben het hier dus over persoonlijke smaak, wat iets anders is dan een journalistiek, diepgravend stuk te schrijven dat de kern raakt. Maar ik waardeer wel de inzet natuurlijk. Iedereen doet zijn best. Daar ga ik altijd van uit. Ik heb er ook persoonlijke vriendschappen aan overgehouden."

Hoe zie jij de Gelderse muziekscene? Waar zouden we, volgens jou/jullie, echt aandacht aan moeten besteden?

"In veel Gelderse dorpen (en de rest van Nederland) bestaat de bevolking voor 70% uit mensen die meer van de polonaise, de après ski-partyshit, en de piratenhits zijn. De jeugd luistert naar 3FM. Wat er over blijft is de zogenaamde muziekscene. Een muziekscene is een gebied onderaan de ladder van het succes. Daar waar de dingen worden verzonnen door geïnspireerde mensen, die vaak nog niet het verschil weten tussen lekker vrij muziek maken en een carrière najagen. Dat zijn meestal twee verschillende dingen."

"Ik zou daar als 3voor12 eens extra op inzoomen en niet pas als de band al een beetje gearriveerd is. Net zoals bij het scouten met voetbal, het talent ontdekken en ze helpen. Misschien moet 3voor12 een label beginnen om die bands een eerste hoogtepunt te schenken, waardoor ze er nog harder aan trekken. Want het is hard werken. Dat wordt nog wel eens vergeten, aangezien een hoop mensen nog steeds denken dat muzikanten een stelletje luie opdonders zijn. Niets is minder waar."

Is er iets wat je mist in Gelderland? Zijn er voldoende podia en/of ontplooiingsmogelijkheden voor (nieuwe) acts?

"Ik persoonlijk mis niets. De gages mogen wel wat hoger, haha. Ik zou ook wel willen dat er weer wat meer rock-‘n-roll-roversholen zouden zijn, waar het publiek op de neus staat van de muzikanten. Tegenwoordig gaan die keetjes vaak dicht door allerlei regelgevingen en dichtgedraaide subsidiekraantjes. Maar op zulke plekken leer je het en nergens zo goed óók! Gelderland heeft altijd toffe bands voortgebracht, dus dat zal zeker zo blijven. Er zijn legio scholen in den lande, waar bands worden klaargestoomd. Sommigen gaan voor het 3FM-hoekje, anderen experimenteren er meer op los. Bij die laatste categorie hoor ik en ik denk ook de meeste Gelderse bands. Gelderland is wat meer rockgericht dan het westen."

Wie verdient volgens jou een 3voor12 Gelderland-award? In welke categorie zou diegene die award moeten krijgen?
Drummers Bob Hogenelst en Mike Visser, gitarist Wout Kemkens, toetsenist Matthijs Stronks. Zanger Torre Florim; op de nieuwste van De Staat, waar ik al een stukje van heb gehoord, zingt hij een paar nummers fenomenaal ingetogen. En qua rockzanger Lawrence Mul. Qua producer en live mixing: Rutger Drenth. Die mensen worden wel eens vergeten, maar zijn ontzettend belangrijk."

Wat mogen we in 2016 van jou verwachten?

"Van Donnerwetter komt een nieuwe plaat uit (14 mei op Donnerwetter day) en we gaan veel spelen. Met Shaking Godspeed wordt er in februari een nieuwe plaat opgenomen, de soundtrack van een theaterproductie die we samen hebben gemaakt met het sublieme Orkater van Alex van Warmerdam. Met dat stuk staan we in elk geval het komende jaar op Oerol en op de Zwarte Cross. De grote landelijke tour volgt in 2017."

"The Bruurkes gaan weer eens langzaam maar zeker richting de planken, met nieuwe gitarist Meindert Bussink. Er is genoeg materiaal voor een volgend live-album. En hoogstwaarschijnlijk gaat Thee Hammer óók een plaat uitbrengen. Die is vorig jaar al opgenomen, maar omdat de leden erg druk zijn met andere bands is het er nog niet van gekomen."

3voor12 Gelderland awards
Donderdag 7 januari, Luxor Live, Arnhem
Tickets á €10 hier verkrijgbaar

nu op 3voor12