Bootleg Betty viert de release van ep Left The Barn

Nijmeegs vijftal zegeviert met plezier en lef

Mike Rambags ,

Afgelopen zaterdag presenteerde het vrouwelijke rockabilly-vijftal Bootleg Betty haar eerste ep Left The Barn. Op Record Store Day beleefde de ep zijn release op het nieuwe label van Kroese en was meteen de best verkochte plaat van de dag. Een uitverkocht Merleyn in Nijmegen was getuige van de vijf jonge ‘chicks met ballen’, die hun retro-swingrock met zichtbaar - en aanstekelijk - plezier ten gehore brachten.

Het concert

Bootleg Betty, Merleyn, 25 april 2015

De muziek

De dames van Bootleg Betty brengen swingende rockabilly en zijn vanavond volledig in stijl: jurken, cowboylaarzen, knalrode lippenstift en hoog haar. Ze hebben er terecht zin in: hun ep Left The Barn beleefde - mede door bejubelde instores –een vliegende start. Ook hebben ze inmiddels een solide schare fans opgebouwd en vanavond spelen ze voor thuispubliek. Niets hoeft een goed feestje in de weg te staan. En wat dat betreft neemt Bootleg Betty graag de regie in eigen handen.

Een repetitief gitaargeluid eist in een verduisterd Merleyn de stilte op. Schaars licht beschijnt zangeres Karlijn Wolsing als zij het openingsnummer met verleidelijke stem inzet. Haar sterke mimiek en haast uitdagende houding doen denken aan Wende Snijders, die ook op toneelachtige wijze haar nummers van urgentie voorziet. Het maakt de zangeres tot de perfecte frontvrouw voor de zelfverzekerde rockabilly van Bootleg Betty. De overige bandleden staan nog niet allemaal even ontspannen op het podium maar het plezier neemt al snel de overhand. Bovendien zijn ze live goed op elkaar ingespeeld. Met toenemend vertrouwen laten ze alle klassieke elementen van de rootsmuziek voorbij komen. Van vingerknippen en gitaarsolo’s tot een speelse wisselwerking tussen leadzang en koor, veelal onder begeleiding van een opzwepend drumgeluid en stuwende baslijnen. Het tempo ligt hoog, de liedjes zitten goed in elkaar en het publiek is welwillend. Het duurt niet lang tot de voorhoede meedanst en –zingt.

Aan het einde van de avond bedankt Wolsing namens de band alle betrokkenen bij de totstandkoming van Left The Barn, terwijl de band begint aan de opbouw van het laatste nummer. Na de laatste aan het publiek gerichte dankbetuiging, barst zowel de afsluiter als het applaus los in een laatste smeltkroes van muzikaal plezier en enthousiasme, om zo de avond feestelijk af te sluiten.

Het publiek

Het is een gemêleerd publiek vanavond in Merleyn. Overwegend jong maar ook wat grijze haren met trotse ogen. In de joviale sfeer is de aanwezigheid van vrienden en familie voelbaar, en de gunfactor die vaker merkbaar is op releaseparty's. Deze goodwill vertaalt zich al snel in uitbundige dansjes en onverminderd gejuich na ieder nummer.

Plus

De dames doen in feite weinig fout, en kunnen ook weinig fout doen in de ogen van een gul en enthousiast publiek. De wisselwerking tussen beide partijen is er een van spontane chemie. Bootleg Betty heeft genoeg in huis om die chemie in een succesvolle avond om te zetten.

Min

Een zuurpruim zou nog kunnen aanmerken dat zowel de drum- als gitaarsolo’s wat spanning ontberen, of dat de dames zich een genre en stijl weliswaar kundig eigen gemaakt hebben, maar hierin weinig vernieuwing aanbrengen.

De foto

Het moment

Wanneer een aantal technische storingen roet in het eten dreigt te gooien, blijken de dames goed voorbereid. Meteen vullen ze de ontstane stiltes speels op met instrumentale intermezzo’s en ontwapenende humor. Ze laten zich vanavond duidelijk niet van de wijs brengen en zijn vastberaden er een feestje van te maken.

Het oordeel

De tijd moet uitwijzen of en hoe ze zich creatief weten te ontwikkelen binnen een genre dat meer door retro-waarde dan vooruitstrevendheid gekenmerkt wordt. Maar als Bootleg Betty iets bewijst, is het dat zij in ieder geval garant staan voor een aanstekelijke performance waar het lef en plezier vanaf spatten. Zelfs de zuurpruim snapt na afloop waar die gunfactor vandaan komt. En dat die volkomen verdiend is.