#valkhof15: The Ex en Fendika niet echt een toppunt

Slordig optreden is geen waardig slot van de avond

Tekst en foto's: Heyta Melssen ,

Het is ongetwijfeld met de beste bedoelingen dat Fendika uit Ethiopië door The Ex op sleeptouw wordt genomen, maar het enthousiasme en de inzet van de groep kunnen de rafelige kleding en de slordige performance toch niet helemaal verdoezelen. Daarbij komt dat The Ex muzikaal eigenlijk nauwelijks iets heeft toe te voegen dus de vraag rijst: waarom deze act als afsluiter?

Het concert
The Ex & Fendika, Arc, zondag 19 juli 2015

De act
The Ex bestaat al sinds 1979 en heeft een flink repertoire aan verschillende stijlen opgebouwd. Op hun buitenlandse tour doen zij steevast nieuwe vrienden op, en die vrienden nemen zij weer graag op sleeptouw. Een paar jaar geleden stonden zij al eens met een zo’n buitenlands gezelschap op het Valkhof Festival, dit jaar brengen zij het uit Addis Abeba afkomstige Fendika mee. Fendika bestaat uit een zangeres, twee muzikanten en twee dansers. De muzikanten spelen kebero drum en masenka (een éénsnarige viool) en weten daar op bewonderenswaardige wijze melodie uit te halen, ondersteund door de zangeres. De twee dansers brengen een aantal traditionele dansen, telkens in andere kledij. Hoewel het publiek er niets van verstaat, is de bedoeling van veel van die dansen al snel duidelijk. Een man, een vrouw. Aantrekken, afstoten. Onderwerping, opstand. De dansers zijn Eskista-dansers die zich laten leiden door de muziek en daarbij in een bepaalde trance komen. Het is boeiend om te zien, vooral door de schokkerige bewegingen die alle lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar lijken te maken. Toch maakt het geheel een slordige indruk. Het is niet zozeer dansen maar bewegen op muziek. En jammer van al die rafels en vlekken in de kostuums.

Het moment
Bij het laatste nummer komt danser Melaku Belay terug voor een vervaarlijke act met een stok en een krom mes. Dat is het enige moment dat hij echt door lijkt te hebben dat er publiek aanwezig is. Hij staat voor op toneel en strijkt met een dreigende blik langs de stok richting publiek. Dit komt best imposant over, zeker omdat Melaku over een expressief gezicht en flink uitstaande haardos beschikt.


Het publiek

Het is een wat ouder, maar vooral gemêleerd publiek dat op deze Afrikaanse act is afgekomen. Veel mensen die ook op Music Meeting te vinden zijn. Zij worden niet teleurgesteld, want Fendika is hoe dan ook bijzonder, alleen jammer dat er zo weinig interactie is met het publiek. Misschien komt het door de tranceopwekkende dans, maar pas op het allerlaatst bij de actie met de stok is er enige erkenning. Desalniettemin wordt er massaal meegedaan en gaat het volledige publiek even zitten als daar om wordt gevraagd.

Het oordeel
Fendika neemt het overgrote deel van het optreden voor zijn rekening, tijdens het laatste restje treedt The Ex aan. Muzikaal weten ze dan weinig neer te zetten. Er wordt ongeïnspireerd gerammeld op de gitaar, soms wordt minutenlang één akkoord gespeeld met de ogen dicht. Het lijkt alsof ze er niet helemaal bij zijn. Gelukkig redt de masenko hier de melodie. The Ex mag dan een jarenlange reputatie hebben, de vraag is of zij die deze avond hebben waargemaakt. En het is ook de vraag of Fendika erbij gebaat is om op deze manier op sleeptouw te worden genomen. Met een zelfstandige tour zouden zij misschien beter af zijn.