Jongensdromen
Zoals vele vijftienjarige jongens een carrière binnen de hiphop ambiëren, gold dat ook voor Simon en Bram. In 2009 leerden zij elkaar kennen binnen de lokale hiphopscene. Op feestjes kwamen zij elkaar geregeld tegen maar werden pas echt maten toen ze regelmatig samen een stickie rookten. Simon: “Ik was best een verlegen jongetje toen, maar toen ik vrienden van Bram zag rappen wist ik meteen: 'ik kan dit beter!'. We woonden bij elkaar om de hoek en maakte samen muziek.”
Rather Real & Discipline slaan ieder eigen weg in
“Ons succes werd gekenmerkt door uit de hand lopende situaties”
Het Nijmeegse hiphopduo Rather Real & Discipline (Bram & Simon) is niet meer. Hoewel ze succes behaalden door in 2012 de publieksprijs van De Grote Prijs van Nederland binnen te slepen, ze haast bij alle landelijke hiphopformaties in het voorprogramma hebben gestaan en geregeld te zien waren op lokale festivals, zullen hier de wegen als goede vrienden scheiden. Hoewel dit binnen de ‘scene’ wellicht al bekend was, vertellen de twee waarom het de afgelopen twee jaar stil is geweest en wat hun plannen voor de toekomst zijn. We ontmoeten elkaar bij ‘Tiffin’ een oosters restaurantje waar Simon aka Discipline tevens parttime in de keuken werkt.
Discipline was de eerste track die in juni 2010 in Merleyn werd opgenomen. De clip werd lokaal goed ontvangen omdat de jongens bekende gezichten waren binnen de hiphopscene. “Verder hadden we eigenlijk niks, niet eens een planning. Toch ging het sindsdien vrij snel. We vielen op en werden geboekt in het voorprogramma van Fresku. We deden actief aan promotie, wat denk ik vrij nieuw was voor onze omgeving. We waren gretig om publiek te trekken en dat werkt ook goed voor een podium”, aldus Simon. Daarop volgde al snel gigs voor Oranjepop en de Affaire op het Valkhof.
Nog niet klaar voor het grote publiek?
Een beetje geschrokken van het behaalde succes ontstond er op een gegeven moment een keerpunt bij Bram: “We waren eigenlijk te vroeg begonnen met de GPNL. We kregen te horen dat we potentie hadden om op landelijk niveau mee te doen maar waren naar mijn idee nog niet helemaal klaar voor het grote publiek. Simon vult aan: “ik dacht, we hebben het materiaal dus laten we het doen. We hebben tenslotte de GPNL ook gewonnen met deze muziek dus waarom dan niet? Natuurlijk streef je naar verbetering en vernieuwing, maar muziek is nooit af; dat hoort er toch bij.” Vervolgens is het twee jaar stil geweest rondom het duo en hebben ze deze tijd besteed aan hoe het nu verder moest. De conclusie luidt dat ze ieder hun eigen afslag nemen.
Simon heeft de afgelopen periode veel meegemaakt, zowel op persoonlijk als muzikaal vlak. Zijn hele levenssituatie is nieuw en dit heeft effect gehad op de wijze waarop hij nu zijn teksten schrijft. “Ik zag laatst een interview met Typhoon waarin hij vertelde over de verschillen tussen zijn vorige en nieuwe plaat. Vroeger had je echt de 'Zwolle golf'. Een rapper wordt volgens hem nooit echt als muzikant gezien en blijft altijd een rapper. Hij stond voor de keuze: of een rapper blijven of doen wat hij nu doet met zijn nieuwe album Lobi Da Basi. Zoiets voel ik ook. Ik was een rapper en stelde me ook zo op; mooie constructies met technische multi’s en flowswitches. Nu wil ik me meer als een muzikant opstellen door dichter bij mijzelf te blijven en het verhaal centraal te stellen. Dit is mijn leven en ik rap toevallig. Ik luister stiekem nog wel naar onze teksten maar het past niet meer bij de Discipline die ik me nu voel. Ik wil hiphop meer oprekken. Bram is meer van de vernieuwing en ik meer van de verdieping”.
Bram studeert muziekproductie aan de rockacademie in Tilburg. Sinds 1,5 jaar is hij gestart met Future Vintage Music Movement, een collectief van vijf producers en dj’s (Cirino Brown, David Eliza, Melle Jutte en Odin) met de roots van hiphop en andere stijlinvloeden. “Ik was voorheen uitsluitend met hiphop bezig. Nu ben ik ook als dj actief en heb ik in mijn contacten met dj J Flava wat meer de uptempo muziek ontdekt en produceer nu heel breed binnen de UK garage, two step en grime.”
Bram is nu de machine aan het oliën zodat hij hopelijk in het najaar nieuw materiaal kan uitbrengen. Hij luistert nu ook veel naar future R&B, elektronisch en progressief waarin soulelementen te horen zijn. Inspiratie haalt hij uit D’Angelo waar hij dagelijks naar luistert en Disclosure van waaruit hij house is gaan waarderen.
Vandaag is de singlerelease van Tijd tikt met clip van Discipline X Lerrie uitgekomen. Simon was al een tijdje met producer Lerrie aan het werk. “Hij ging eigenlijk gewoon vreemd”, lacht Bram. “Lerrie is helemaal nieuw en nog onbekend, een jonge hond. We zijn veel aan het experimenteren, we doen gewoon gek. Tijd tikt staat voor de houding die ik mezelf de afgelopen jaren heb aangemeten. Ik vond altijd dat ik meer moest doen en dat heeft me juist tegengewerkt. Zolang je dingen doet op de top van je kunnen dan moet er tijd overheen gaan voordat je het op hoger niveau kunt spelen.” De naam van het nieuwe album Gekkenwerk komt dan ook voort uit het willen combineren van een baan, studie en muzikale ambities. Gekkenwerk wordt niet uitgebracht als een album. “Liefhebbers van dit kaliber zitten niet te wachten op een album. Ik wil flexibel kunnen inspelen op het uitbrengen van nummers zoals op Valentijnsdag en aan het begin van de herfst. We hebben een ‘stadshitje’ Bloesem gehad wat een hoogzomer nummer was en dit is meer een nazomer nummer. Het lege gevoel dat je na de vakantie hebt wanneer je weer aan de bak moet. Winterdip is bijvoorbeeld weer een donker, instrumentaal nummer. Een soort van Vierjaargetijden zeg maar.”