Dissidents verrast met debuut

Nijmeegse progmetalband wordt tijdens Club 3voor12 voorafgegaan door frisse punkrockband The Assange

Harold Broedelet ,

De Nijmeegse progressieve metalband Dissidents brengt na twee jaar zorgvuldige voorbereiding haar eerste album uit, ‘Sleight of Hand’. In alle stilte en rust werkte de groep de afgelopen twee jaar aan haar songmateriaal. Rust is maar een betrekkelijk begrip, want de nieuwe cd zit boordevol met melodieuze metal. Hoe dat live klinkt, weten we pas op 8 november aanstaande. Samen met The Assange, die dit jaar hun debuut-ep ‘Corporate Punk ep’ uitbrachten, staat Dissidents tijdens de Club 3voor12-avond in Merleyn. 3voor12gelderland interviewde deze twee lokale bands.

Het is redelijk rustig in Kollektief Kafé Bijstand als gitarist Raymon van Vught en bassist Willem Elbers van Dissidents de kroeg binnenstappen. De leden van The Assange zijn nog onderweg. De grote tafel voorin ziet er verleidelijk leeg uit, dus gaan we daar maar zitten. Nadat iedereen volgens goed gebruik is voorzien van een biertje, is het tijd om de heren aan de tand te voelen. 

Waarom heeft het twee jaar geduurd voordat ‘Sleight of Hand’ af was?
Willem: “We hebben veel tijd gestopt in het schrijven van nummers. Dan heb je het skelet en daarna moet het rijpen door er telkens iets aan toe te voegen. Nadat we de gitaarpartijen hadden geschreven, gingen we gaandeweg de tweede gitaarpartijen schrijven en opnemen. Toen Joep (Joosten, tweede gitarist, hb) in mei van dit jaar erbij kwam, voelde het erg goed toen we die nummers voor het eerst met hem live gingen spelen in de oefenruimte. We hebben allemaal hiervoor al in bandjes gespeeld. We schreven demo’s en deden mee aan talentenjachten. Maar nu wilden we gelijk, bam, een vette nieuwe plaat maken, dat leek ons wel gaaf.”
 
Intussen schuiven Benny Phoelich en Jasper Konijnenbelt, respectievelijk zanger en gitarist van The Assange, aan. Gelijk maar een vraag stellen.
 

Is het maken van ‘Corporate Punk ep’ net zo gegaan als bij Dissidents?
Jasper: “We zijn ongeveer een jaar geleden begonnen met het spelen van progressieve hardcore. Daar hebben we een geschikte zanger bij gezocht. We hebben zeven kandidaten gehad die niet voldeden, voordat we uiteindelijk met Benny de juiste zanger hadden gevonden. Hij moest vertrouwd raken met de al gereed zijnde nummers, dus we zijn toen even gestopt met het schrijven van nieuwe nummers. Toen hadden we een band en een setlist en zijn daarna gaan optreden.”
Toen de drummer onverwacht wegging, moest er snel een tijdelijke vervanger worden gevonden. Maar Erwin van Welie beviel zo goed, dat hij is gebleven. Jasper: “We wilden ondanks deze omstandigheden ‘iets’ uitbrengen en zo kwamen we op het idee om deze ep te releasen.”
The Assange: jullie ep is vooral punk, maar er zijn ook andere invloeden hoorbaar.

Omschrijf eens wat er allemaal nog meer in zit.
 
Jasper: “Punk is voor mij meer een houding dan een muziekstroming. Ik speel zelf naast The Assange in een rock ‘n’ rollband en dat hoor je terug in mijn spel. De muziek mag best ingewikkeld zijn, maar het moet ook toegankelijk zijn.” Benny: “We vinden het zelf moeilijk om onszelf een label te geven, net als andere mensen. We zijn vergeleken met Rage Against the Machine en met Limp Bizkit. Het was in ieder geval onze bedoeling om progressieve hardcorepunk te maken.” 
”Toen Benny tot The Assange toetrad, werd de zang groovier”, voegt Jasper toe. 

De muziek van Dissidents klinkt stevig, maar tegelijkertijd ook melodieus. Wat zit er allemaal in?
Raymon: “Onze muziek is een mix van dingen die we van andere bands leuk vinden. Melodieuze, moderne metal. De zang hoeft niet altijd schreeuwerig te zijn. We hebben met Joris nu een zanger met een zuivere stem. En wat het gitaarwerk betreft: ik houd van technisch spelen. Maar ik wil niet per se een ingewikkeld nummer schrijven.” Onder andere Devin Townsend (een Canadese metalzanger/-gitarist, hb), en Radiohead noemt Raymon als zijn invloeden.

Waar komt de albumtitel ‘Sleight of Hand’ vandaan? En ‘Corporate Punk ep’?
Willem: “Het is een verwijzing naar goochelaars die een illusie kunnen oproepen en net zo makkelijk weer kunnen laten verdwijnen. De titel heeft twee betekenissen. De eerste is de letterlijke betekenis: onze muziek spelen we vingervlug. Maar de diepgaandere betekenis is, dat we tegenwoordig in een maatschappij leven waarin regeringen, media en religieuze instellingen hun eigen versie van de realiteit naar buiten brengen.” Raymon: “Ze houden ons voor de gek met illusies. Vandaar de titel.” 
Jasper: “De titel ‘Corporate Punk ep’ verwijst naar het gegeven dat we allemaal een baan hebben. De combinatie met ‘punk’ is een knipoog naar vroeger, toen we nog met fel gekleurd haar in De Bijstand kwamen.”

Wat gaan we zaterdag beleven tijdens de clubavond?
Willem: “De muziek van The Assange is geen standaardmuziek, waarvan er dertien in een dozijn gaan. Het is authentiek, het is vet, je krijgt er energie van en het is ook nog intelligent. En live is het altijd vetter dan op de cd.” Benny: “Ik heb ‘Sleight of Hand’ nu zes à zeven keer beluisterd en het verveelt niet. Het zit lekker technisch in elkaar, het is melodieus. De zang klinkt ontzettend fijn in de oren. Als zanger let ik daar natuurlijk op. Het knalt, maar er hangt ook een sfeer omheen die prettig is om naar te luisteren.”

 

Aanstaande zaterdag is de 3voor12 gelderland clubavond met The Assange en Dissidents in Merleyn. Start: 22.00 uur. Klik hier voor meer info en tickets.