Bekijk 't maar: DizzowDynamisch - Niks aan 't handje

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Erik Damen ,

“Video Killed the Radio Star” klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral YouTube, zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: DizzowDynamisch.

Waar/wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
We zijn de opnames eind september al begonnen en hebben stap voor stap meestal een keer per week een locatie gepakt en steeds maar een klein of half dagdeel bezig geweest. We hebben veel verschillende locaties gebruikt, een aantal daarvan zijn: bij een paar vrienden thuis, binnenstad Arnhem, op de buiten rookruimte van House of Billiarts in Arnhem, campingterrein bij Latum, de Posbank, snackbar Golden Hand, en buiten op straat een aantal.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij is geworden?
Toen ik nog met de tekst bezig was kwamen er al ideeën voor beeld bij, zo zijn sommige dingen toen al begonnen, maar vanaf dat de track af was heb ik meteen Al Hajem benaderd en zijn we samen gaan zitten om te brainstormen, kijken wat allemaal mogelijk is en hoe we het kunnen gaan uitvoeren. Zo hebben we samen het script in grote lijnen vastgesteld.
We wilden er bijv. graag acteurs in zodat op een bepaalde manier ook een van de gedachtes achter de track uitgebeeld kon worden, zoals dat het maar net is hoe je tegen dingen aankijkt en hoe je elk moment instapt,hoe je het dan ook voor een groot deel ervaart en het vaak een bepaalde invloed en gevolgen heeft.

De track is vooral luchtig en leuk gehouden, maar het gaat ook over in hoeverre ik me door alles om me heen laat beïnvloeden. Ga je je dag laten bepalen door alle gekte die er kan zijn of maak je hem in grote lijnen hoe je zelf wilt? Neem je alles heel zwaar en moeilijk of heb je eerder zoiets van ‘niks aan ’t handje’? De globale sfeer en de scènes met de acteur moesten verder wel met humor gebracht worden.
Dit soort gedachtes en verschillende kanten die in de track zitten vinden wij beiden interessant en het leek ons ook leuk om het proberen uit te beelden.
 

Is er nog iets leuks, spannends of bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
- Vooral dat we alles bedacht hadden van tevoren maar verder nauwelijks voorbereid, zoals de mensen die we nodig hadden voor de verschillende scenes met de acteur hebben we bijna allemaal pas die dag zelf geregeld, en toch vrijwel alle keren verliep de dag precies goed en volgens hoe wij het ook in ons hoofd hadden. Die hele instelling past ook wel bij de track hahaha.
- Verder dateen paar bewakers ons op meerdere locaties wegstuurden omdat we daar eigenlijk niet mochten filmen, maar dat we op elke locatie in ieder geval de beelden hebben die we nodig hadden.
- Op een locatie mochten we niet filmen omdat ik op een rand van een gebouw moest liggen en dat niet veilig was. Maar die plek was de perfectie locatie voor wat wij in gedachten hadden. Na herhaaldelijk contact mochten we daar wel filmen, zolang er een paar veiligheidsmaatregelen werden getroffen. Uiteindelijk hebben ze mij met een touw vastgemaakt aan een hek op die plek. Het randje op klimmen was wel even spannend daar.

Wat waren de kosten van de videoclip? Hoe hebben jullie deze gefinancierd?
Ik heb voor het camerawerk, de editing en de randzaken zoals eten en drinken en grafitty spuitbussen die in een scene zijn gebruikt de kosten betaald en dat was uiteindelijk een aantal honderd euro. Met de acteur heb ik geluk gehad, hij wilde het deze keer gratis doen.

Wie zijn de makers van de videoclip?
Al Hajem was regisseur cameraman en editor. De ideeën hebben we samen verzonnen en uitgewerkt.

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
We hebben niet veel materiaal nodig gehad. De shots hadden meer geduld, timing en geluk nodig. Maar een paar dingen die we hebben gebruikt, zijn een slider, steadycam en statief.

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Goed voorbereiden is zeker zeer belangrijk, maar als je ieder geval gewoon ongeveer weet wat je wilt stap dan vooral elke scene met een vertrouwd en goed gevoel in, dan werkt het sowieso beter en dat zie je er ook van af.

Wat is jullie favoriete videoclip of regisseur en waarom?
Al Hajem: Ik heb niet echt een favoriete regisseur of clip, maar ik hou de laatste tijd de clips van twee jongens uit Groningen Walker Pachler en Anton van der Linden in de gaten.