Daryll-Ann, Stevenskerk, 18 juli 2014
#vf14 Daryll-Ann vult kerk met melancholie
Reünie-tour zorgt voor semi-akoestisch concert tijdens Vierdaagsefeesten
De Vierdaagse-concertreeks in de Stevenskerk wordt afgesloten door oude rotten in het vak: de mannen van Daryll-Ann. Tien jaar na het ontbinden van Daryll-Ann verscheen er een fraaie verzamelbox bij Excelsior Recordings. Ter ere daarvan besloot de groep in 2014 een reünie-tour te houden en enkele festivals aan te doen. De Vierdaagse hoort daarbij.
HET CONCERT
DE ACT
Daryll-Ann, in 1988 begonnen als scholierenband, groeide in ruim vijftien jaar uit tot een fenomeen. De band sleepte zelfs een contract bij het Engelse HUT Recordings in de wacht en mocht zich labelgenoot van The Verve en The Smashing Pumpkins noemen. Maar ondanks lovende kritieken in de media en een trouwe fanschare bleven de verkoopsuccessen uit.
HET MOMENT
De spanning tussen de bandleden die in 2004 zo plotseling uit elkaar gingen, is vanavond ook te voelen. Het valt op dat ze elkaar in de eerste helft van de set nauwelijks aankijken. Als ze het Stevenskerk-podium oplopen, staan hun gezichten zelfs zo serieus dat je even denkt dat ze op een begrafenis in plaats van de slotdag van een feest geprogrammeerd staan. De minuut stilte voor de slachtoffers van de vliegtuigramp speelt hierin wel mee. Jelle raakt zelfs licht geïrriteerd als zijn broer Coen hem wil helpen bij een songtitel. Maar halverwege klaart de lucht op en volgt een eerste blik van tevredenheid tussen Jelle en Anne. Even later kan er zelfs een glimlach af. Het ijs is gebroken.
HET PUBLIEK
In de Stevenskerk zit nu een flink aantal van de oude fans. Sommigen hebben zelfs de Vierdaagse looppijn getrotseerd om hier te komen. Anderen kennen Daryll-Ann-leden Jelle Paulusma of Anne Soldaat van hun solowerk. Het is muisstil in de kerk; de ruim zeshonderd bezoekers luisteren ademloos naar de band. Alsof elk geluid hen kan doen besluiten dit reünieconcert te staken en voorlopig niet meer met elkaar te spelen.
HET OORDEEL
Lof voor het virtuoze gitaarspel. Ook na tien Daryll-Annloze jaren vloeien de prachtige solo’s als vanzelf uit hun handen. Nederland mag trots zijn op deze gitaarvirtuozen, op deze band die uitblikt in mooie, melancholieke melodieën, sfeervolle arrangementen en meerstemmige zang. Jelle geeft wel eerlijk toe dat hij moet wennen aan de serene sfeer in dit kerkgebouw. Maar het enthousiasme voor het spelen op deze locatie groeit: “Moeten we over tien minuten al stoppen?!”, roept hij verbaasd. Je ziet ‘m even kijken naar de avondzon die op deze warme dag haar stralen door de hoge kerkramen gooit. “Ach, we zullen jullie niet langer ophouden. Er moet op deze slotavond ook gefeest worden.” Zullen ze zichzelf ook in de Nijmeegse feestvreugde dompelen?