Bekijk ’t maar! Leeways – Freedom

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Erik Nijsten ,

“Video Killed the Radio Star” klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral YouTube, zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: Leeways en filmmaker Al Hajem.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
Leeways: “De track zelf is opgenomen in de zomer. We zijn in half oktober gaan zitten voor de clip en hebben veel voorbereidend werk gedaan. De clip is opgenomen in november op verschillende locaties en in verschillende steden: Arnhem, Utrecht, Rotterdam en de Veluwe.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij is geworden?
Al Hajem: “Door veel te brainstormen en ideeën uit te wisselen zijn we tot deze clip gekomen. Andrej, de gitarist, heeft mij wat schetsen gegeven die ik verder heb uitgewerkt. We hadden veel in gedachten en moesten heel wat schrappen. Uiteindelijk hebben we voor de sketches gekozen die je in de clip door elkaar heen ziet lopen.”
Leeways: “We hadden een aantal ideeën rondom het thema vrijheid. Daar wilden we dieper op ingaan: mentale vrijheid, gekoppeld aan de tijd waarin we leven. In de clip hebben we mensen voorgesteld als marionetten waarvan de touwen in handen zijn van de man in het pak. Daarmee willen we laten zien dat we in een maatschappij leven waarin we niet alle zetten kunnen doen die wij als mensen zouden willen doen. We wilden een kritische blik geven op vrijheid en tonen dat wij mensen daarin naar ons inzicht veel te beperkt zijn. Je kunt er nog veel dieper op ingaan en in onze gesprekken deden we dat ook. Het is alleen moeilijk om wat je in je hoofd hebt ook in beeld te krijgen. We hebben ons best gedaan."

Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Al Hajem: “We hebben om vier uur ‘s nachts de bus ingeladen met de backline: alle instrumenten, versterkers, een paar bouwlampen en een generator. We zijn naar de Veluwe gereden om tijdens zonsopkomst te filmen. Het was pikdonker toen we aankwamen. Alles was snel opgezet en we begonnen een half uur voor de opkomst van de zon te filmen. Maar de generator kon niet alles aan en de muziek ging een paar keer uit. We moesten wat bouwlampen uitpluggen voordat we verder konden. Na een uur waren we net klaar en moest ik een shot maken op een afstand van ongeveer tweehonderd meter. Ik besefte toen pas dat het geluid eigenlijk kei- en keihard stond. En ja hoor, tien minuten later was de politie er. Gelukkig waren we net klaar en hadden we alles ingepakt. Ook hadden we geluk dat de politieagenten rustig en eigenlijk wel nieuwsgierig waren naar de beelden. Ze hebben de site van Leeways genoteerd en zijn rustig weggegaan. Dit is allemaal binnenkort te zien in de ‘making of’ van de clip die op de site en Facebookpagina van Leeways zal verschijnen.”

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie deze gefinancierd?
Leeways: “De kosten die wij hebben gemaakt hebben we gehaald uit de optredens van de band. We hebben meer gebruik gemaakt van onse creativiteit dan het geld zelf. Wat achteraf veel beter is uitgepakt.”

Wie is de maker(s) van de videoclip?
Leeways: “Al Hajem is de maker van de clip. Natuurlijk waren er ook veel invloeden uit de band. De toffe samenwerking maakte het plaatje compleet.”

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Al Hajem: “Twee camera’s, een stabilizer, een statief, wat lampen en een dolly.”

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Al Hajem: “Het is belangrijk dat het klikt tussen de filmmaker en de band. Goede communicatie is belangrijk en bespaart veel tijd en moeite.”
Leeways: “Goed voorbereiden is natuurlijk nummer één, maar wij vinden dat het ook heel belangrijk is om als band je clipmaker een duidelijke visie te geven op wat jij wilt neerzetten en hoe je het totaalplaatje voor ogen hebt. Dan werk je jezelf niet in de nesten en voorkom je misverstanden. Dus wees duidelijk.”

Wat is jullie favoriete videoclip of regisseur en waarom?
Al Hajem: “Er zijn te veel goede videoclips en regisseurs om daarover te kunnen oordelen. Maar de clip van Gnarls Barkley – Crazy vind ik heel goed. Ik heb altijd iets gehad met symmetrie en het lijkt mij wel een uitdaging om iets in die richting te doen in het toekomst.”
Leeways: “Voor de band is het heel moeilijk om te zeggen, omdat je vijf verschillende meningen hebt. We denken natuurlijk wel in dezelfde sfeer. Ga maar uit van goede films zoals The Pianist, of zo.”