Bekijk ‘t maar! Hömpfdingå - Klar Kamrat Bekijk ‘t maar! Hömpfdingå - Klar Kamrat

Lokale acts met hun clip en het verhaal

, Erik Nijsten

Bekijk ‘t maar! Hömpfdingå - Klar Kamrat

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Erik Nijsten ,

“Video Killed the Radio Star” klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral YouTube, zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: Hömpfdingå.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
Hömpfdingå: “We waren al bezig in de zomer om ruwe schetsen vast te leggen, maar uiteindelijk werden begin december de eerste beelden geschoten. We wilden het vooral niet overhaasten. Dat zie je gelukkig dan ook terug in de resultaten van onze videoclip.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij is geworden?
Hömpfdingå: “Onze vj Bygga kwam met het concept. Bygga is kunstenaar en kwam tijdens zijn expositie in Denemarken in aanraking met de kunst van Andy Warhol. In de jaren tachtig heeft Andy (wij mogen Andy zeggen) een shockerende film gemaakt genaamd Mario Banana. Mario Banana is een travestiet die van het pellen van een banaan een ware exotische extase maakt. Dat dus.”
 

Is er nog iets leuks, spannends of bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Hömpfdingå: “Het weer was heel slecht die dag en het was de vraag of het vliegtuig met ons model op tijd aankwam. We moesten helemaal naar Frankfurt rijden om haar op te halen. Ze had een druk schema, dus het was nu of nooit. Het is wel een privilege om te werken met zulke professionals. Binnen drie uur stond het er op.”

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie deze gefinancierd?
Hömpfdingå: “We willen niet vrijgeven hoeveel het gekost heeft, maar we kunnen garanderen dat je er een leuk optrekje van kunt kopen in Göteborg. We hebben in Scandinavië grote shows gespeeld en daarmee flink verdiend. Daar hebben we het merendeel van kunnen financieren. Je moet zo’n videoclip ook zien als investering.”

Wie is/zijn de maker(s) van de videoclip?
Hömpfdingå: “Onze vj Bygga Liggabrand heeft samen met zijn assistent Tusenskona Mynta de videoclip gemaakt. Zij vormen een zeer dynamisch duo. Daarnaast hebben we een model uit onze geboorteplek Sandviken in laten vliegen. We mogen van het modellenbureau haar naam niet expliciet noemen. De visagie is gedaan door de nachtdiva van Arnhem, Mercedez Barbie, die zeer goed werk heeft afgeleverd.”

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Hömpfdingå: “Voornamelijk bananen. We hebben ook nog geëxperimenteerd met andere voorwerpen, maar het was een stuk minder sensueel met bijvoorbeeld mierikswortel.”

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Hömpfdingå: “Zorg ervoor dat je het financieel goed op orde hebt. Het is nagenoeg onmogelijk om een professioneel ogende clip te maken met een klein budget.”

Wat is jullie favoriete videoclip/regisseur en waarom?
Hömpfdingå: “The Good The Bad - 030. We vinden bij deze clip voornamelijk de opnametechnieken heel goed, je kunt duidelijk zien wat de band bedoelt. De clip sluit ook naadloos aan bij de lyrics.”

Nu op 3voor12