Bekijk ’t maar: Distel – hxxx Bekijk ’t maar: Distel – hxxx

Lokale acts met hun clip en het verhaal

, Erik Nijsten

Bekijk ’t maar: Distel – hxxx

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Erik Nijsten ,

“Video Killed the Radio Star” klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral YouTube, zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: Peter Johan Nijland van Distel en filmmaker Marcus Moonen.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
Peter en Marcus: “De video is geschoten in en rondom het vervallen hotel Dullemond te Laag Soeren in september 2012. Het hotel staat al leeg sinds de jaren zeventig en staat op instorten. Het was een spannende, levensgevaarlijke locatie.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
Peter: “De band had al een typerende esthetiek en met die visuele elementen in de achtergrond zijn we ideeën gaan uitwisselen. In een opwelling zijn we naar de locatie gereden en een week erna hebben we de video in een middag geschoten aldaar.”
Marcus: “Ik heb al eerder met Peter samengewerkt. Ik heb het gevoel dat we elkaar ondertussen aardig aanvoelen. Zijn muziek en woorden vertalen zich vrij natuurlijk in mijn hoofd naar beelden. We hebben gesproken over zijn ideeën achter hxxx, mijn indrukken naar aanleiding van het luisteren van het nummer en zijn zo tot een script gekomen.”

Is er nog iets leuks, spannends of bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Marcus: “We stonden in de ontbijtzaal tijdens onze eerste verkenning van het pand, ik liep rond met de camera om wat testopnamen te maken en opeens voelde ik de vloer onder mijn voeten wegzakken en stond ik met één been in een gat van een halve meter. Verder kwamen we erachter dat er zo'n anderhalve meter ongelofelijk smerig water in de kelder van het gebouw stond. In combinatie met de rotte vloer maakte dit de opnamen behoorlijk spannend.”

Wat waren de kosten van de videoclip? Hoe hebben jullie deze gefinancierd?
Peter en Marcus: “Deze clip is gemaakt met een heel klein budget, maar er is behoorlijk veel tijd en energie in gaan zitten. We konden deze clip op een dergelijk klein budget realiseren vanwege het feit dat we er allebei volledig achter stonden en honderd procent gegeven hebben. De videoclip is ingestuurd naar zo'n vijftien verschillende filmfestivals, met als doel zowel de muziek als de video een groter publiek te gunnen en ook in de hoop dat de clip geselecteerd wordt of zelfs wint!”

Wie is/zijn de maker(s) van de videoclip?
Marcus Moonen: idee, script, regie, camera, montage, effecten.
Peter Johan Nijland: muziek, idee, acteur.

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Marcus: “Canon 5D MkII, Canon + Sigma lenzen. Gemonteerd op Premiere Pro, FX After Effects en Red Giant.”

Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Peter: “Marcus inhuren!”
Marcus: “Ha ha, dank je Peter! Ik denk dat het heel belangrijk is om een connectie te hebben tussen de regisseur en de band. Je moet elkaar begrijpen en vertrouwen.”

Wat is jullie favoriete videoclip of regisseur en waarom?
Peter: “Ik vind het werk van Guy Maddin wel erg mooi, omdat het voor mij lijkt alsof je zijn films droomt als je ze ziet. En wat betreft videoclips vind ik qua sfeer Behemoths At the left hand ov God erg mooi, omdat deze het monolithisch en overweldigende van de muziek visueel goed onderstreept.”

nu op 3voor12