Will Samson is een Britse muzikant die het gebied verkent tussen folk-, ambient, elektronische, experimentele en minimalistische muziek. Hij heeft in heel Europa opgetreden, op tour en op het podium, met acts zoals Kurt Vile, Shearwater, Timber Timbre, Ólafur Arnalds, Do Make Say Think en Marissa Nadler. In 2012 kwam zijn door Nils Frahm gemasterde album Balance uit bij Karoakoe Kalk/Konkurrent. Will maakt gebruik van vintage analoge apparatuur bij het opnemen. Vanavond gaat het er heel anders aan toe. Ik vraag hem naar zijn ervaring.
Will, hoe ben je tot dit project gekomen?
“Ik werd benaderd door Red Shoe Sessions. Ik had eerder van ze gehoord via Geert, de zanger van The Black Atlantic. Hij is een goede vriend van mij en had ook al eens voor Red Shoe Sessions gespeeld”.
Heb je affiniteit met animatiefilms?
“Ik vind het erg leuk, maar ik ken er weinig. Als kind wilde ik altijd cartoonist worden dus daarom vind ik het extra leuk om hieraan mee te werken.”
Hoe vind je het dat de aandacht vanavond niet uitsluitend op jou gericht is, maar ook op het doek?
“Ik vind het eigenlijk wel prettig, omdat het dan makkelijker is om te focussen op de muziek. Ik keek tegelijkertijd naar een tweede scherm dus ik had ook geen tijd om stil te staan bij het publiek. Ik merk dan wel dat de aandacht verdeeld is.”
Is jouw muziek geschikt voor film?
“Ja, ik heb weleens eerder filmmuziek gecomponeerd, maar nooit in het bijzijn van publiek. Zoals voor een korte film over een bergbeklimmer in Schotland.”
Red Shoe Sessions geeft animatie nieuwe soundtrack
Schoenen uit voor een avondje film met de Britse singer-songwriter Will Samson
Op 29 november was er weer een avond van Red Shoe Sessions in het Dobbelmannklooster. Dit keer in samenwerking met KloosterKino. Het was aan singer-songwriter Will Samson om naast zijn eigen nummers soundtracks te componeren voor de met een Oscar bekroonde animatiefilm Father And Daughter uit 2001 van Michael Dudok de Wit en voor Fiumana van Julia Gromskaya.
Had je de film vooraf bekeken of heb je vanavond geïmproviseerd?
“Ik had de film van tevoren gezien. Ik had de keuze tussen zes of zeven vrij verschillende films. Bij Father And Daughter kende ik de originele muziek niet. Daardoor was het lastiger om een start te maken. Ik had graag wat meer voorbereidingstijd gehad. Gisteren heb ik er nog de hele dag aan gewerkt. Ik heb deels geïmproviseerd.”
Hoe begin je als je niets hebt om mee te beginnen?
“Er was veel ruimte. Het is een langzame, minimalistische film. De muziek wilde ik hier op aanpassen en van daaruit ben ik dan ook begonnen.”
Welke sfeer wilde je vanavond neerzetten? Wilde je het publiek iets meegeven?
“De film kwam melancholisch op mij over, maar in het verhaal zat ook een beetje hoop. Ik wilde hetzelfde effect met de muziek bereiken. Omdat deze film vrij rustig was, probeerde ik de muziek bij de tweede film Fiumana meer opzwepend te laten klinken.”
Wat is voor jou het grote verschil met livemuziek?
“Live heb je minder mogelijkheden. Ik ben gewend om bij het opnemen van nummers verschillende instrumenten te gebruiken. Nu heb ik alleen een gitaar gebruikt.”
Welke muzikale plannen heb je nog meer?
“Morgen speel ik in Utrecht, bij Le Guess Who. Ik speel daar mijn nieuwe ep die deze maand is uitgekomen. Ik ben benieuwd hoe het live klinkt. Voor de opnames heb ik veel instrumenten gebruikt en live speelt een vriend meestal mee. Nu speel ik alleen en dat zal wat onwennig voelen. De nummers zullen daarom meer gestript zijn. Morgen is ook mijn laatste concert van het jaar.”
Waar heb je nog meer gespeeld?
“Afgelopen mei heb ik voor het eerst in Denemarken gespeeld samen met Kurt Vile. Verder speel ik regelmatig in Frankrijk, Zwitserland, België, Nederland en Duitsland. Gek genoeg heb ik nog niet in Engeland gespeeld. Daar heerst toch een andere scene en het is meer competitief. België en Nederland zijn altijd fijn om te spelen, de mensen zijn er vriendelijk”.