Primeur: Antillectuals video van nieuw nummer 'Mother Inferior' Primeur: Antillectuals video van nieuw nummer 'Mother Inferior'

"Een slim promotieconcept", aldus professionals in de popmuziek

, Arina Banga

Primeur: Antillectuals video van nieuw nummer 'Mother Inferior'

"Een slim promotieconcept", aldus professionals in de popmuziek

Arina Banga ,

De Nijmeegse punkband Antillectual presenteert op 23 augustus in Doornroosje zijn nieuwe plaat Perspectives & Objectives. In de aanloop naar deze releaseshow brengen de muzikanten elke week via verschillende websites nummers naar buiten in de vorm van lyricvideo's. Aan 3voor12 gelderland de primeur van het een-na-laatste nummer: Mother Inferior! Hoe denken professionals in de popmuziek eigenlijk over dit promotionele concept? Lees verder na de video.

Voor de promotie van het nieuwe album bewandelt Antillectual geen volkomen nieuwe weg. Bij vorige plaat Start From Scratch! bracht het punktrio elke week een nummer naar buiten via een vaste website. Behalve een audiostream van het nieuwe liedje kwam daar nog de songtekst en een uitleg over deze tekst bij. Het geheel werd compleet met een tekst van een gastschrijver die achter de schermen met de plaat te maken had. Drummer Riekus: “Dat laatste deden we omdat we die mensen graag ook aan het woord laten, en omdat we gemerkt hebben dat mensen het interessant vinden om met een andere bril naar onze band te kijken. Of dat nou de bril van iemand van het platenlabel is, de opnametechnicus of iemand met wie we al jaren samenwerken: het geeft een kijkje achter de schermen dat je normaal niet krijgt.”

Diverser
In het voortraject tot de release van Perspectives & Objectives heeft Antillectual dit promotionele concept grotendeels overgenomen, maar voegde hier nog wat elementen aan toe. Elke vrijdag zet zowel een nationale als een internationale partner een nieuw nummer online in de vorm van een lyricvideo. Voor de lyricvideo is gekozen omdat dit type video de laatste jaren een flinke opmars maakt op YouTube. Bovendien kon de band hun boodschap zo ook visueel verkondigen. “Toegegeven, de ene keer is die link wat sterker dan de andere keer: de video met huppelende werk- en dressuurpaarden en My Little Pony is inhoudelijk misschien niet heel sterk; het was wel hilarisch om te monteren!”, lacht Riekus. Om het voor de muzieksites interessant te houden biedt Antillectual hen van vrijdag tot maandag exclusiviteit. Daarna publiceren ze de video op de eigen bandsite met een geschreven gastbijdrage.

Boven het maaiveld
Een slim concept. Daar zijn Lisa Gritter en Edwin Niemantsverdriet het roerend over eens. Beiden noemen meteen het grote bereik van al die verschillende websites samen. Lisa Gritter is press promotor bij Suburban Records, het label dat het nieuwe album uitbrengt in de Benelux. Edwin Niemantsverdriet is coördinator van Kapelsessies en was tot voor kort hoofdredacteur van 3voor12 gelderland. Hij legt uit: “Door meerdere sites te betrekken bij de promotie wordt het bereik vele malen groter dan wanneer je met een exclusieve site samen zou werken. Als het ook nog eens sites betreft die niet alleen in de punk scene zitten, heb je helemaal bingo.”

Lisa (Suburban) geeft aan dat er veel factoren zijn die bepalen of iets kan werken of niet. Wat voor band je bent, wat je wil bereiken, wat je boodschap is, doelgroep en timing; alles telt mee. “Als ik Riekus vrij mag quoten: het is geen DIY (do it yourself)-band, maar een DIT-band: do it together. Antillectual gelooft dat je samen sterk staat. Er is niets opportunistisch aan deze band of zijn leden. Het is geven en nemen, op een eerlijke manier. Dát maakt dat dit een goed idee is. Dat wil dus niet zeggen dat dit dé manier is om te werk te gaan als band.”



Ook Inge Weterings, marketingmedewerker podium en dance bij podium en filmtheater Gigant in Apeldoorn, noemt het concept slim. “Antillectual steekt zo boven het maaiveld uit. Muziekwebsites worden overspoeld met onpersoonlijke persberichten van artiesten die hun nieuws kwijt willen. Antillectual pakt het persoonlijk aan en geeft de websites een echte reden om een stuk over de band te publiceren en de lezers een oprechte reden om dit ook echt te lezen en beluisteren.” Paul Hensels is cultureel ondernemer bij Stoneage en coördinator bij stichting PAN. “Zoals we inmiddels gewend zijn van Antillectual maken de heren er weer werk van.” Volgens hem is het grootste pluspunt dat ze op deze manier hun fanbase onderhouden, en dit combineren met het werven van nieuw publiek. 


Geen stilte
Waar de kenners in het popveld vooral naamsbekendheid noemen als effect van de manier van promoten, stelt Riekus voorop dat het Antillectual erom gaat dat mensen al bekend zijn met de nummers van de plaat voordat die officieel uitkomt. Ook heeft hij iedereen die de plaat van te voren besteld heeft een link gestuurd met een stream naar het hele album. “Een bedankje. We stellen het erg op prijs als iemand al voor de release zijn geld aan ons uitgeeft.” Daarbij komt dat bij veel bands de aanloop naar een release een periode is van stilte en wachten. “Bij ons is het juist het tegenovergestelde.” Blijkbaar werkt het: tijdens de tour met Propagandhi zongen veel mensen Soundtrack al mee.

Maatschappijkritisch

Voor de politieke punkband is het verder belangrijk aandacht te geven aan de teksten en de inhoud van de nummers. Dat nemen de muzikanten als vanzelfsprekend mee in de promotie van de plaat. “Door deze aanpak hopen we te bereiken dat mensen niet alleen de muziek leuk vinden, maar ook naar de inhoud kijken en er, hoe prekerig dat ook klinkt, misschien iets van opsteken.” Inge (Gigant) is hier enthousiast over. Juist voor een punkrockband is dat een toegevoegde waarde, volgens haar. Antillectual zingt niet over bloemetjes en bijtjes, maar snijdt scherpe onderwerpen aan en durft maatschappijkritisch te zijn.

“Liefhebbers van een band als Antillectual zullen juist geïnteresseerd zijn in het verhaal achter een nummer en fans worden op deze manier ook gestimuleerd om in gesprek te gaan over deze onderwerpen. Antillectual zorgt met dit promotieconcept dat de losse nummers uiteindelijk meer vormen dan een album alleen. Ze vormen een verhaal, waar iedereen deel van uit mag maken.” Dit is inderdaad wat Antillectual ondervindt. Niet alleen is de stream al meer dan 11.000 keer afgespeeld door mensen die de plaat al vooraf bestelden, maar ook krijgt de band veel vragen en opmerkingen over de inhoud van de nummers.

Keerzijde
Veel aandacht voor de plaat, een groot bereik, inhoudelijke discussie. Zijn er eigenlijk ook nog minpunten te bespeuren rond dit concept? Bij de ondervraagde buitenstaanders blijft het opvallend stil. “Fans moeten steeds een week wachten op een nieuw nummer”, grapt Edwin (Kapelsessies). Paul (PAN) waarschuwt dat er verzadiging kan optreden. “Maar,” zo voegt hij daar meteen aan toe, “dat is in mijn ogen nog lang niet het geval!” Volgens hem kunnen veel andere bands leren van de manier van werken van Antillectual. Hierbij staat kwaliteit voorop, want anders kan het publiek de berichten gaan ervaren als spam, een fout die helaas vaak gemaakt wordt door bands. “Met een goed en op maat gemaakt plan, kwaliteit en een grote hoeveelheid zelfwerkzaamheid kun je een heel eind komen. Veel optreden en hard werken loont. Antillectual is een voorbeeld van hoe het kan. DIY op zijn best!”

Riekus zelf noemt wel twee nadelen die kleven aan Antillectuals huidige promotieplan. Bij een aantal nummers met abstractere thema's bleek het lastig om een paar minuten aan beeldmateriaal te vinden die de boodschap goed verkondigen. Bovendien kost het veel tijd. “Van één nummer maakte ik de video noodgedwongen in de backstageruimte in Toulouse. Toen ik eenmaal klaar was met de montage moesten we al spelen en heb ik de render aangezet. Gelukkig bleek het na onze show allemaal gelukt, al zaten er inmiddels wel wat bierspetters van één of andere onverlaat op mijn laptop.” In een toch al drukke periode moet de band dus zorgen dat er elke week een video online komt. Lisa (Suburban): “Je vraagt van al die websites het nummer op een bepaalde vrijdag te posten en dat vergt veel geregel. Maar dat is eigenlijk niet negatief, want alle partners waren heel enthousiast en dat is echt heel tof om te zien.”  

Verrassen
Voor een volgende plaat gooit Antillectual het roer misschien wel radicaal om. “Hoe weet ik nog niet, omdat dingen nu eenmaal snel veranderen en ik nog niet kan zeggen wat over een jaar of twee goed werkt. Misschien de volgende plaat al integraal ter download aanbieden voor de release? Een themafilm met het album als soundtrack? Ik weet het nog niet, maar we gaan er zeker iets leuks en spannends op vinden!” Dit moet Paul (PAN) aanspreken. Hij vertrouwt erop dat Antillectual weet hoe ze het moet aanpakken. “Ga zo door en blijf ons verrassen!”

 

Nu op 3voor12