Soms is het erg fijn om muziekrecensent te zijn. Een openingszin die Koningslied-waardig is. Maar toch is het zo! Zeker wanneer er een onverwachte parel zoals Esc.rec.36 van Jorg in het digitale postvak wordt afgeleverd. Een album vol met verrassende ritmes, relaxte ambient en spannende soundscapes dat geen moment verveelt.
Dag des Oordeels: Jorg – Esc.rec.36
De W van meer dan Waar voor je geld.
De redactie hanteert het zwaard van Vrouwe Justitia en spreekt recht over dat wat rond is: de oogst van glimmende schijfjes. Deze keer Jorg met Esc.rec 36.
Het album Esc.rec.36 van Jorg is al een tijdje via de luisterpaal te beluisteren en meer dan de moeite waard. Nadat er eerder een tweetal releases waren verschenen via het electronicacollectief annex label Lomechanik, verschijnt deze derde release van Jorg via het bevriende Esc.rec.-label uit Deventer. Wellicht doet de naam niet snel een belletje rinkelen, maar als je Leftfield en Banabila een warm hart toedraagt, moet je dit album zeker eens aan meerdere intensieve luisterbeurten onderwerpen.
Jorg heeft met Esc.rec.36 namelijk een schitterende plaat gemaakt die vanaf de eerste seconde je aandacht vraagt én moeiteloos vast houdt. Lieflijke stemmetjes, een knallende gitaar, Michael Jackson, hypnotiserende ritmes. Het komt allemaal voorbij. Volgens mij hoor je zelfs het schuimen van de prik van een vers ingeschonken glas cola of bier.
Gelukkig is er nergens een overdaad aan ideeën. Subtiel wordt alles in de juiste proportie gevoerd. Bij elke luisterbeurt ontdek je weer een nieuw geheim. Het zijn vooral deze kleine verrassingen die je op het verkeerde been zetten. Als je na de afremmende drumpartij in Home Boy Walk denkt dat het nummer is afgelopen, gaat het gewoon nog even vrolijk door. Of wat te denken van het heerlijke ritme van een van de meest vrolijke nummers van de hele plaat, Crap TV.
Er is ook veel aandacht besteed aan de volgorde van de nummers en klopt als een bus. Hierdoor worden kleine pareltjes, als het naar veldopnamen neigend nummer Home From Work, de soundscape Sketchbook zonder problemen afgewisseld met het electronisch drone-achtige Soup Cloud en Zoom en de relaxte ambient Room.
Naast een digitale versie van dit album is er ook een gelimiteerde cd beschikbaar. Dit mooie, minimalistisch vormgegeven en in een oplage van vijftig stuks geproduceerd exemplaar is er voor de echte liefhebber. Maar wees er snel bij: ik heb immers al nummer dertig van de met de hand genummerde cd's. Het is je geld meer dan waard.
Jorg heeft met Esc.rec.36 namelijk een schitterende plaat gemaakt die vanaf de eerste seconde je aandacht vraagt én moeiteloos vast houdt. Lieflijke stemmetjes, een knallende gitaar, Michael Jackson, hypnotiserende ritmes. Het komt allemaal voorbij. Volgens mij hoor je zelfs het schuimen van de prik van een vers ingeschonken glas cola of bier.
Gelukkig is er nergens een overdaad aan ideeën. Subtiel wordt alles in de juiste proportie gevoerd. Bij elke luisterbeurt ontdek je weer een nieuw geheim. Het zijn vooral deze kleine verrassingen die je op het verkeerde been zetten. Als je na de afremmende drumpartij in Home Boy Walk denkt dat het nummer is afgelopen, gaat het gewoon nog even vrolijk door. Of wat te denken van het heerlijke ritme van een van de meest vrolijke nummers van de hele plaat, Crap TV.
Er is ook veel aandacht besteed aan de volgorde van de nummers en klopt als een bus. Hierdoor worden kleine pareltjes, als het naar veldopnamen neigend nummer Home From Work, de soundscape Sketchbook zonder problemen afgewisseld met het electronisch drone-achtige Soup Cloud en Zoom en de relaxte ambient Room.
Naast een digitale versie van dit album is er ook een gelimiteerde cd beschikbaar. Dit mooie, minimalistisch vormgegeven en in een oplage van vijftig stuks geproduceerd exemplaar is er voor de echte liefhebber. Maar wees er snel bij: ik heb immers al nummer dertig van de met de hand genummerde cd's. Het is je geld meer dan waard.