Bekijk 't maar! Killer Honey – Restless Mind

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Erik Nijsten ,

"Video Killed The Radio Star" klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en nu vooral YouTube zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: Killer Honey.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
“De video is in zijn geheel gemaakt in de zomer van 2012. De beelden van de band hebben we gezellig bij Maxim thuis opgenomen, in een knus rommelkamertje.”

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
“Het lied Restless Mind is een verhaal over de rusteloosheid van de geest. Die rusteloosheid is iets opmerkelijks dat de moderne mens zichzelf oplegt. Hierdoor gaat hij zich op een manier gedragen, waarbij stilstand en bezinning bijna niet meer thuis lijken te horen. Zonder volle agenda ben je niet succesvol. Iedere, voorheen weinig interessante, gebeurtenis wordt breed uitgemeten via steeds meer media. Dit leidt tot individualisering van de mens, waarbij deze alsmaar aandacht en activiteiten nodig heeft. Een soort van collectieve hyperactiviteit, die menigeen langzaam maar zeker uitholt. In de video willen wij het fenomeen van die innerlijke rusteloosheid uitbeelden. Dit doen wij onder andere door het geheel een donkere vibe te geven. De beelden, op die van de bandleden na, zijn veelal van verontrustende aard. Zo zie je van alles voorbij komen: internetjunkies, negatieve (zelf)beelden, collectieve herinneringen zoals de Tweede Wereldoorlog, geloofskwesties en ga zo maar door. En de geest van de mens verwerkt al die nonsens maar, zonder overbodige informatie te kunnen wissen.”

Is er nog iets bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
“Tijdens de opnames kregen wij te maken met een geest, die zich met ons videootje kwam bemoeien. Het is ons, na een ware horrornacht, wel gelukt om beelden te schieten van deze afschuwelijke verschijning. Na bijna bandbrekende discussies hebben wij echter besloten dat deze beelden te schokkend zijn voor daadwerkelijke vertoning. The Exorcist verbleekt in vergelijking met wat wij nu de rest van ons hele verdere bestaan op onze maagdelijke netvliezen hebben staan. Heftig hè?”

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
“Eén van ons is dit jaar niet op vakantie gegaan. Wel heeft hij een videocameraatje gekocht en een bescheiden 'green room' ingericht. Kosten hiervan liggen zo rond de 500 euro. Dat was het zeker waard, want er komen natuurlijk nog meer videootjes aan!”

Wie is de maker(s) van de videoclip?
Bas van Rijsewijk en Maxim Maas.

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
“Eh.. dat cameraatje dus. Daarnaast een mooi groen stukje stof (topkwaliteit natuurlijk) van de markt, enkele bouwlampjes en verscheidene huis-tuin-en-keukenmaterialen.”

Heb je nog tips voor andere bands of filmmakers voor het maken van een videoclip?
“Tja, in alle bescheidenheid dan... aangezien wij zelf ook maar absolute beginners zijn in het videodomein. Werk met een plan en probeer rollen te verdelen. Neem er de tijd voor, maar blijf wel in beweging. Wees dus kritisch, maar laat dat de creatieve flow niet overschaduwen. Wij hebben zo’n 100 uur werk met twee man verdeeld. Dus wat geduld, gecombineerd met zelfliefde en doorzettingsvermogen is ook niet geheel onbelangrijk. En nu houd ik m'n smoel..“