Tom Roelofs: “In twee dagen een serie schieten. Moet lukken, toch? Ik ben toch al nooit echt van de concepten geweest en stapte het festival in met een 'we gaan het weer op zijn Tom's doen, het gewoon laten gebeuren'-gedachte. Terwijl ik in Luxor Live een voet in de kleedkamer van De Staat zet, komt het ineens in mij op. Deze regio heeft mij kennis laten maken met muziek, met fotografie en met heel veel meer. Ik ga een samenvatting maken van de dingen die ik de laatste jaren heb geleerd door het vele touren!
De awkward, de vrolijke, de lieve, de losgaande, maar ook vooral de momenten waarop een artiest helemaal zichzelf is, zich voorbereidend op het grote spel dat gaat volgen op het podium.
Maar laten we vooral ook niet vergeten dat er iets nog belangrijker is dan de band, namelijk het publiek. Ondanks dat iedereen tegenwoordig een bierdouche over zijn voorganger wil gooien, denk ik nog steeds dat het publiek een optreden naar een nog hoger niveau kan tillen. Het kan soms in de kleine dingen zitten. Als publiek kan je het optreden uniek maken, het anders maken dan de optredens die de bands ervoor hebben gegeven. Dat laatste wordt door veel fotografen helaas vaak overgeslagen. Natuurlijk is het leuk om wat rockposes te hebben van de net iets te hippe band van het moment, maar er is meer, veel meer.”
Hoeveel meer? Bekijk hier de serie die Tom heeft geschoten:
Peeping Tom: Gesel XL door de lens van Tom Roelofs
“Als publiek kan je het optreden uniek maken!”
Fotograaf Tom Roelofs ging met zijn onafscheidelijke camera op stap tijdens Gesel XL. Niet als “gewone” concertfotograaf maar als gluurder voor en achter de schermen. Tom vertelt ons het waarom en hoe, en laat je de serie zien die hij geschoten heeft!