Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
Navarone: “De videoclip is opgenomen in Amsterdam – grotendeels in de Jordaan en nog stukjes in Amsterdam-Zuid en het Vondelpark. We hebben er medio november drie dagen de tijd voor genomen om het grootste gedeelte van de verhaallijn te filmen.”
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
Navarone: “We hadden eigenlijk het idee om rond deze tijd een clip voor een ander nummer te maken, maar omdat het zo toepasselijk zou zijn, hebben we toch gekozen om nu voor December te gaan. We wilden een clip die redelijk snel en low-budget te maken was en de vibe van deze maand te pakken had. Een van de bandleden had al langere tijd het idee om een liefdesverhaal uit het cliché te trekken, door robotjes de hoofdpersonages te maken. Omdat ze daar bij Pixar natuurlijk ook al eens over gedacht hadden, zijn we op zoek gegaan naar een interessante twist. Die is er gekomen door de eindscène. Het op het eerste oog lieve verhaal wordt zo in een geheel ander perspectief gezet.”
Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Navarone: “Vier volwassen gasten die speelgoedrobotjes filmen in de Jordaan! Verder moesten er kartonnen huisjes gemaakt worden voor de eindscène. We hadden zeven pakken vla, yoghurt, geitenmelk en dergelijke gekocht om als basis te gebruiken. Als arme muzikanten vonden we het zonde om al die pakken leeg te gooien, dus hebben we de hele avond grote kommen zuivel weg zitten scheppen. How rock ’n’ roll!”
Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
Navarone: “We hebben een aantal robotjes gekocht, om te kijken welke het leukst waren en als eventuele back-up – de robot moest immers ook uit het raam donderen. Verder wat cadeaupapier en de zeven pakken zuivel. De locaties, kerstspullen en acteurs komen uit onze eigen kringen. Regisseur Joost Reijmers als cameraman-editor Thomas van Beek zijn beiden goede vrienden van ons en hebben deels op basis van liefdadigheid hun bijdrage geleverd. Omdat alles dus erg low-budget was, hebben we het zelf kunnen betalen.”
Wie zijn de makers van de videoclip?
Navarone: “Het script hebben we zelf bedacht – we hebben dit met regisseur Joost Reijmers aangescherpt. Joost heeft verder de regie gehad tijdens de filmdagen en bepaalde samen met cameraman Thomas van Beek de juiste shots. Thomas heeft de clip vervolgens ge-edit en geanimeerd.”
Bekijk 't maar! Navarone – December
Lokale acts met hun clip en het verhaal
Video Killed The Radio Star klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral YouTube, zijn videoclips bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: Navarone, filmmaker Joost Reijmers en cameraman-editor Thomas van Beek.
Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Thomas van Beek: “De clip is geschoten met een Canon 5D Mk2 met 24-70mm glas van Canon. De edit is gedaan in Final Cut Pro.”
Joost Reijmers: “Navarone had een heel leuk idee voor de clip, en we hebben goed doorgenomen wat er allemaal verteld moest worden. We hebben samen een tijdlijn getekend en besloten wat er van moment tot moment moest gaan gebeuren. Vervolgens heb ik in Photoshop, After Effects en Final Cut Pro een storyboard van de clip gemaakt, zodat we goed konden zien hoeveel ruimte we in tijd en beeld nodig hadden. De draaidagen waren hilarisch; Thomas op z’n knieën met zijn camera voor een waggelend robotje in de straten van Amsterdam... dat blijft me nog wel even bij!”
Heb je nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Navarone: “www.joostreijmers.nl & www.vbfilm.nl.”
Thomas van Beek: “Gewoon aan de slag!”
Joost Reijmers: “Wees creatief en laat je niet belemmeren door technische beperkingen. Ik heb waanzinnige dingen gezien die op een mobiele telefoon gedraaid zijn en vreselijke draken die miljoenen gekost hebben. Videoclips bieden bij uitstek de mogelijkheid om rare ideeën en nieuwe technieken uit te proberen. Ga d’r voor!”
Wat is jullie favoriete videoclip/regisseur en waarom?
Navarone: “Er zijn erg veel toffe videoclips, maar de videoclip die wellicht het meest indruk heeft gemaakt, is Eye For An Eye van UNKLE. Bekijk deze clip vooral in een donkere omgeving, op groot scherm en hard volume! Een van de tofste en meest inspirerende regisseurs is Michel Gondry. Ongelofelijk hoe die man zijn geest kan blijven verruimen en met originele en eigenzinnige oplossingen kan blijven komen.”
Thomas van Beek: “Mijn all time favorite is Heart Shaped Box van Anton Corbijn. Judith van A Perfect Circle geschoten door David Fincher staat daarnaast ook hoog op het lijstje. Het werk van Romain Gavras, zoals No Church In The Wild voor Jay-Z & Kanye West, vind ik het meest interessante werk dat op dit moment gemaakt wordt.”
Joost Reijmers: “De clips van Michel Gondry, zeker die uit de jaren 90, zijn fantastisch en lekker weird. Ik kan nog steeds met verbijstering kijken naar de clip Let Forever Be die hij voor The Chemical Brothers gemaakt heeft. Na al die jaren snap ik nog steeds niet waar ze nou met wat begonnen zijn en hoe ze het allemaal gemaakt hebben. Nog steeds waanzinnig om te zien!”