Video Killed The Radio Star klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en vooral youtube, zijn videoclips tegenwoordig bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In de nieuwe rubriek Bekijk 't maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze eerste aflevering: toetsenist Frank Boeijen van the Gathering en filmmaker Marcus Moonen.
Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
Frank Boeijen: “Deze video is in mei 2011 voor het grootste gedeelte opgenomen in Bergen, Noorwegen en een klein gedeelte in Nederland.”
Marcus Moonen: “Op 28 april 2011 ben ik met twee koffers vol met apparatuur, een rugzak en een laptop naar Noorwegen gevlogen. De eerste draaidag was zaterdag 30 april en de laatste opnamen in Noorwegen zijn gemaakt op maandag 2 mei. We hebben gefilmd in het zeer luxe Scandic Hotel in Bergen, op de verlaten snelweg naar het noorden over de eilanden ten westen van Bergen, op een paar eilanden voor de kust en op een speedboot in de Noordzee. In de loop van mei hebben we nog een paar opnamen gemaakt in Nederland, onder meer in de Vasim.”
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
Marcus Moonen: “Het script heb ik geschreven naar aanleiding van mijn interpretatie van de songtekst van de zangeres, Silje Wergeland. Ook heb ik me laten meeslepen door het epische muzikale verhaal van het 11 minuten durende nummer. Samen met de band heb ik zitten brainstormen en daarbij zijn er beelden naar boven gekomen die volgens ons bij de muziek pasten, een soort moodboard. The Gathering wilde iets bijzonders doen met het eerste nummer van hun nieuwe plaat en samen hebben we er hard aan gewerkt om dat te bewerkstelligen.”
Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Marcus Moonen: “De rode Mustang uit 1966 die te zien is in de clip, besloot er op een cruciaal moment mee op te houden. We waren eigenlijk al ten einde raad toen de eigenaar van de auto met een welgemikte knal op een voor mij willekeurige plek onder de motorkap de auto weer aan de praat kreeg! Een voor mij persoonlijk erg spannend moment was toen ik met mijn camera enkele centimeters boven het water los in mijn handen over de boeg van de speedboot hing die met 40 knopen (74 km/h) over de Noordzee stuiterde.”
Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
Frank Boeijen: “In feite is deze video gemaakt op basis van het enthousiasme om samen iets moois te maken. Niemand heeft een honorarium of iets dergelijks gehad. We hebben grote onkosten (zoals vliegticket, catering etc.) vergoed.”
Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Marcus Moonen: “De video is gefilmd met een Canon 5D MkII met de volgende lenzen: Canon 24mm EF f/2.8, Canon 50mm EF f/1.4 USM, Canon 100mm EF f/2.0 USM, met gebruik van een ND Fader filter en een polarisatiefilter. Er is gefilmd vanaf een Manfrotto 503HDV statief, een Dvrig Pro HD shouldermount en een Glidecam HD-2000. De clip is gemonteerd in Adobe Premiere CS5.5 en kleurbewerking is gedaan met Red Giant software.”
Hebben jullie nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Frank Boeijen: “Wees creatief met een videoclip. Je kunt veel doen tegenwoordig, maar alles begint met een goed idee. Ook is samenwerking en het behouden van een positieve en vooral creatieve sfeer geen overbodige luxe.”
Marcus Moonen: “Ga voor gevoel, laat je leiden door emotie.”
Wat is jullie favoriete videoclip / regisseur en waarom?
Frank Boeijen: “Michel Gondry vanwege zijn originele ideeën. Maar ook de video’s van Chris Cunningham vind ik erg goed!”
Marcus Moonen: “Net als Frank ben ik wel gecharmeerd van Cunningham, maar Romain Gavras (MIA- Born Free en Jus†ice - Stress), Jarvis Cocker (Aphex Twin - On en Nick Cave & The Bad Seeds - Fifteen Feet Of Pure White Snow) en Sam Brown (Jay-Z - On to the next one en Death In Vegas - Hands Around My Throat) zijn ook erg goed. Daarnaast kan ik Douglass Burgdorff aanraden voor het wat vreemdere werk!”