Bekijk 't maar! Kayser Karel - Hero

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Tekst: Erik Nijsten ,

Video Killed The Radio Star klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en tegenwoordig vooral YouTube, zijn videoclips tegenwoordig bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In de nieuwe rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: de winnaar van zowel de publieks- als juryprijs van de Roos van Nijmegen 2011 Kayser Karel, en filmmaker Maurice Swinkels.

Lokale acts met hun clip en het verhaal

Video Killed The Radio Star klonk het ooit. Dankzij muziekzenders als MTV, TMF en tegenwoordig vooral YouTube, zijn videoclips tegenwoordig bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. In de rubriek Bekijk ‘t maar! stellen wij een aantal vragen aan lokale bands en de filmmakers over hun videoclip. In deze aflevering: de winnaar van zowel de publieks- als juryprijs van de Roos van Nijmegen 2011 Kayser Karel, en filmmaker Maurice Swinkels.

Waar en wanneer hebben jullie de videoclip opgenomen?
Kayser Karel: De videoclip is opgenomen op een gekraakte boerderij in Elst. De plek is voor ons een kleine vrijstaat waar de bewoners alles onbeteugeld hun gang laat gaan. We waren op zoek naar een plaats met een ‘ruwe’ uitstraling. De boerderij die half in verval is, de wildgroei in de tuin en het regenachtige weer zorgden voor deze karakteristieke uitstraling.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om de video te maken zoals hij nu is geworden?
Maurice Swinkels: Er was bij deze clip eigenlijk helemaal geen plan, alleen een locatie. Het opnemen ging vrij stug, omdat het tussendoor continue regende. De fragmenten die je in de clip ziet zijn ter plekke verzonnen, de kat, het jongleren etc.

Kayser Karel: We hebben onze muziek aan Maurice van Younique Film laten horen en samen het meest geschikte nummer gekozen. Vervolgens hebben we onze favoriete videoclips qua filmstijl besproken en een datum geprikt. Daarna hebben we bijna alles spontaan en on-the-spot besloten. Toen we een kat zagen lopen, besloten we deze op te pakken en in de clip te gebruiken. De appel bij de lunch is voor de camera opgegeten en in het gezicht uitgesmeerd. We hebben een flink aantal gevarieerde shots gemaakt en Maurice heeft uiteindelijk het beste materiaal tot een videoclip gemonteerd.

Is er nog iets leuks/spannends/bijzonders voorgevallen tijdens de opnames?
Kayser Karel: Zoals we inmiddels gewend zijn van onze repetities kwamen de buren klagen over het geluidsoverlast van de drums. Ook de kat was niet 100% gemotiveerd om in de videoclip gebruikt te worden. Zelf hadden we het idee om een aantal stukjes uit onze home-made ‘18+’-materiaal te gebruiken, maar Maurice raadde dit af. Alleen jammer dat die hond nu een trauma heeft.

Wat zijn de kosten geweest van de videoclip? Hoe hebben jullie dit gefinancierd?
Kayser Karel: Gratis! Het was één van de prijzen die we kregen als winnaar van de Roos Van Nijmegen. Dankjewel, Younique Film en Roos Van Nijmegen!

Wie is de maker van de videoclip?

Kayser Karel: Maurice Swinkels van Younique Film. Dit bedrijf bestaat acht jaar en heeft al 61 muziekvideo’s gemaakt.

Maurice Swinkels: De meeste video's komen uit de rock en metal scene. Zo heb ik al video’s geproduceerd voor onder andere Gorefest, Orphanage, Primal Fear, Wintersun, Kataklysm, Graveworm, Legion of the damned, Masterplan, Exodus, Immolation, Scar Symmetry, Communic, Aborted en nog veel meer.

Welke materialen zijn gebruikt om de clip te maken?
Maurice Swinkels: Er zijn niet veel materialen gebruikt. Het is voor mij de eerste clip waarbij ik gebruik maakte van een digitaal reflexcamera, de Canon 7D. De hele clip is daarmee opgenomen met verschillende lenzen, inclusief een softbox. Alle andere video’s die ik in het verleden maakte nam ik altijd op met grotere camera’s zoals de Sony PMW EX3, soms met een speciale 35-mm adapter, wat de camera groter, en zwaarder maakt.

Kayser Karel: Een kat, een appel, jongleerballen.

Hebben jullie nog tips voor andere bands/filmmakers voor het maken van een videoclip?
Kayer Karel: Als band moet je onwijs uit je dak gaan tijdens het schieten van de clip en je absoluut niet inhouden.

Maurice Swinkels: Ik doe 90% van clips in het buitenland, dat wil zeggen dat ik nooit fysiek bij de band ben met de voorbereidingen. Ik geef daarom altijd een aantal tips: zorg altijd voor een goede locatie met mogelijkheden. Een goede locatie maakt al 50% een goede clip. Zorg ook altijd voor een kleurenpallet in de video, let dus goed op kleding. Zorg dat je goed kunt playbacken. Dit schijnt voor bands toch altijd wel een moeilijk te zijn, maar slecht playbacken voor de video komt minder sterk en geloofwaardig over. Sommige zangers oefenen dit thuis. Vooral voor low-budget en voor bands die helemaal geen budget hebben: verzin ideeën voor in de clip die ook mogelijk zijn. Er zijn genoeg bands zonder budget, die wel met ideeën komen voor clips die door tien mensen geproduceerd zouden moeten worden en die wellicht 50.000 of 100.000 euro zouden kosten.

Wat is jullie favoriete videoclip en waarom?
Kayser Karel: Satan Is In My Ass, van de legendarische Evil Superstars. Totale waanzin, maar een briljant bizarre videoclip.