Bandcoachingtraject Out Of The Garage doorslaand succes

Vier jonge bands maken flinke progressie in anderhalve maand

Tekst: Pieter Kwant / Foto's: Esmee Ottema ,

Tijdens de afgelopen maanden hebben vier jonge talentvolle bands uit de regio een intensief coachings- en workshoptraject bewandeld, uitmondend in een optreden in Willemeen. We spraken met Maarten Bongers, projectleider en stagiaire van de Jacobiberg.

Vier jonge bands maken flinke progressie in anderhalve maand

Popcentrum Jacobiberg en jongerencentrum Willemeen zijn de initiators van Out Of The Garage, een project voor jonge beginnende bands met leden tussen de 15 en 25 jaar. Voor deze editie waren de alternative band Mandrake, grunge/nu-metal formatie Blackstroke, de Edese metalband Masquerade en hardcoreband Reality Check uitverkoren om het leerzame pad af te leggen. Doel van dit traject is om de bands de kennis bij te brengen om zichzelf te presenteren in de muziekwereld.

Door middel van diverse workshops en met de hulp van een eigen bandcoach zijn de talenten klaargestoomd om de grote zaal van Willemeen plat te spelen. En als we Maarten Bongers (organisator en bassist van Streetcarb) mogen geloven niet zonder succes: “Deze editie van Out Of The Garage was een waanzinnig en doorslaand succes! Zo’n honderdvijftig enthousiaste bezoekers en goede muziek zorgden voor een gezellig lentesfeertje en de promo-cd raakte uitverkocht. De bands zijn tijdens het project enorm gegroeid en ze waren gefocust op het spelen van een goede set. Het was immers de ultieme kans om je als band op de kaart te zetten bij het grote publiek van Willemeen.”

Gedurende zes weken werden de bands onderworpen aan zeven workshops en bijeenkomsten met onderwerpen als PR, soundcheck, stageplan en zang, kregen ze een professionele fotoshoot en een dag in de studio waarbij twee tracks werden opgenomen. Maarten looft het enthousiasme van de bands: “De inzet van de bands voor en tijdens het optreden was erg goed. Bovendien zijn alle bands ontzettend betrokken en leergierig geweest. Het resultaat is dat alle bands in een relatief korte periode veel hebben gedaan en geleerd.”

Maarten is van mening dat dit soort initiatieven van grote waarde kunnen zijn. “Je merkt dat een project als Out Of The Garage bijdraagt aan het netwerk van de bands. Dit soort trajecten zijn echt nodig in Gelderland, want er is veel beginnend talent in de regio dat met een klein duwtje in de rug veel kan bereiken.” Hiervoor is een financiële ondersteuning zeer welkom, want Out Of The Garage draait voor een groot deel op de vrijwillige medewerkers. “Alle coaches hebben zich vrijwillig ingezet om de bands verder te helpen. Ik ga kijken of ik voor hen nog ergens een nuts en een boekenbon kan opduikelen. Ondanks de beperkte financiële en materiële middelen heb ik er meer uitgehaald dan iedereen voor mogelijk achtte,” coplimenteert hij zichzelf terecht een beetje, “maar met een klein beetje extra hulp en ontwikkeling kan dit project uitgroeien tot het waardevolste bandcoachingsproject van Gelderland.”

De doelstelling was om alle bands vooruitgang te laten boeken op diverse aspecten. Feit is dat elke band hier vanuit zijn eigen visie en niveau uiteindelijk keuzes in maakt. “Zo is de één heel erg gegroeid in de presentatie als band op het podium, en de andere is na de workshop PR wakker geschud en direct shows gaan boeken.” Volgens Maarten is dit ook de kracht van het project, want de bands worden geïntroduceerd in de verschillende aspecten van de popmuziek. “Uiteindelijk bepalen de bands zelf welke weg ze inslaan aan de hand van de verkregen informatie. Zo is er een zanger die zangles blijft volgen en een band die met Willemeen onderhandelt over een tweede gig.”

Als het aan de bassist van Streetcarb ligt (dat binnenkort de nieuwe ep zal presenteren) krijgt Out Of The Garage zeker een vervolg: “Het belangrijkste is dat O.O.T.G nu weer op de kaart staat in Arnhem als waardevol project. We willen in de toekomst meerdere workshops over een langere periode realiseren en de docenten een redelijke vergoeding kunnen bieden, want dat is dit jaar dus alleen die nuts en een boekenbon.”

Jacobiberg en Willemeen hebben zelf een beperkt budget om in het traject te steken. “Deze editie had echt de maximale ‘Bang for the Buck’, aldus Maarten, die in de laatste maanden van zijn stage de boer op gaat: “Ik ga zoeken naar wat extra middelen in de vorm van sponsoring, fondsen of subsidie. Want als er nog een paar euro's bij komen dan kun je de bands niet één treetje, maar een paar etages hoger tillen!”

Heb je als band interesse in dit project? Mail dan naar outofthegarage@jacobiberg.nl of bel 026-4422106.