Extrapool was zondag het decor van een middag vol experimentele muziek. Na een ontspannend optreden van The Accoustic Electric Chamber Orchestra, speelden Audrey Chen en Wouter Jaspers het resultaat van een aantal dagen samen spelen. Met een een energiek optreden maakten zij in een klap een einde aan de zondagsrust.
The Acoustic Electric Chamber Orchestra treedt als eerste op deze zondagmiddag. Wie een heus kamerorkest verwacht komt er bedrogen uit. The Acoustic Electric Chamber Orchestra bestaat uit de Arnhemmers Steven Vinkenoog en Frank Baijer. Dit duo speelt voor het eerst een akoestische set met behulp van akoestische gitaren, speelgoedmicrofoons, een platenspeler, strijkstokken en ter plekke gemaakte opnamen. Het optreden is een afwisseling van stilte, repeterende gitaardeuntjes, los aangeslagen akkoorden, knarsende snaren en tonen. Het lijken korte aanzetten tot nummers waar je lekker bij kunt wegdromen. Helaas wordt de spanningsboog niet de hele tijd vastgehouden. Hierdoor dreigt het optreden af en toe stil te vallen. Toch kunnen beide heren terugkijken naar een geslaagd eerste akoestische optreden.
In het kader van het project Brombron hebben Wouter Jaspers en Audrey Chen een aantal dagen gewerkt aan nieuwe muziek. De uit Tilburg afkomstige Wouter Jaspers is vooral bekend onder de naam Franz Fjöder. Sinds enkele jaren maakt hij vanuit Berlijn experimentele drone-muziek. Hiervoor gebruikt hij vooral eigengemaakte fieldrecordings. De Chinees-Amerikaanse Audrey Chen is celliste en toonkunstenares in de meest ruime zin van het woord. Verwacht echter geen klassieke tonen uit haar cello. De nodige elektronica zorgt daar wel voor. Audrey Chen gebruikt ook haar stem, en wel op een manier dat het soms klinkt als een geëlektrocuteerde dolfijn en soms alsof ze een stuk schuurpapier heeft ingeslikt.
Het resultaat van een weekje samen muziek maken is indrukwekkend. Vijfenveertig minuten lang houden beide muzikanten het publiek in Extrapool in haar ijzeren houdgreep. Effecten, pedalen, resonerende borden, massageballen, een speeldoosje, werkelijk alles wordt uit de kast getrokken om het maximale effect te bereiken. Terwijl Wouter Jaspers de ene laag van tonen en noise na de andere de ruimte in jaagt, vult Audrey Chen de repeterende drone aan met schreeuwen, zuchten, binnensmonds gekreun en vervormde cello tonen.
Meerdere keren wordt er naar een climax gewerkt om vervolgens weer gas terug te nemen. Een enkele keer wordt het gaspedaal bijna geheel losgelaten en klinkt er alleen een zware bastoon die tot in je buik voelbaar is. Beide muzikanten spelen heel geconcentreerd en zetten een zeer mooie en intense show neer. Audrey Chen heeft deze middag op imposante wijze haar visitekaartje afgegeven en Wouter Jasper bewijst dat hij terecht tot de absolute Nederlandse top van de experimentele muziek hoort. Na afloop krijgen beide muzikanten dan ook een groot applaus van het enthousiaste publiek.
The Acoustic Electric Chamber Orchestra treedt als eerste op deze zondagmiddag. Wie een heus kamerorkest verwacht komt er bedrogen uit. The Acoustic Electric Chamber Orchestra bestaat uit de Arnhemmers Steven Vinkenoog en Frank Baijer. Dit duo speelt voor het eerst een akoestische set met behulp van akoestische gitaren, speelgoedmicrofoons, een platenspeler, strijkstokken en ter plekke gemaakte opnamen. Het optreden is een afwisseling van stilte, repeterende gitaardeuntjes, los aangeslagen akkoorden, knarsende snaren en tonen. Het lijken korte aanzetten tot nummers waar je lekker bij kunt wegdromen. Helaas wordt de spanningsboog niet de hele tijd vastgehouden. Hierdoor dreigt het optreden af en toe stil te vallen. Toch kunnen beide heren terugkijken naar een geslaagd eerste akoestische optreden.
In het kader van het project Brombron hebben Wouter Jaspers en Audrey Chen een aantal dagen gewerkt aan nieuwe muziek. De uit Tilburg afkomstige Wouter Jaspers is vooral bekend onder de naam Franz Fjöder. Sinds enkele jaren maakt hij vanuit Berlijn experimentele drone-muziek. Hiervoor gebruikt hij vooral eigengemaakte fieldrecordings. De Chinees-Amerikaanse Audrey Chen is celliste en toonkunstenares in de meest ruime zin van het woord. Verwacht echter geen klassieke tonen uit haar cello. De nodige elektronica zorgt daar wel voor. Audrey Chen gebruikt ook haar stem, en wel op een manier dat het soms klinkt als een geëlektrocuteerde dolfijn en soms alsof ze een stuk schuurpapier heeft ingeslikt.
Het resultaat van een weekje samen muziek maken is indrukwekkend. Vijfenveertig minuten lang houden beide muzikanten het publiek in Extrapool in haar ijzeren houdgreep. Effecten, pedalen, resonerende borden, massageballen, een speeldoosje, werkelijk alles wordt uit de kast getrokken om het maximale effect te bereiken. Terwijl Wouter Jaspers de ene laag van tonen en noise na de andere de ruimte in jaagt, vult Audrey Chen de repeterende drone aan met schreeuwen, zuchten, binnensmonds gekreun en vervormde cello tonen.
Meerdere keren wordt er naar een climax gewerkt om vervolgens weer gas terug te nemen. Een enkele keer wordt het gaspedaal bijna geheel losgelaten en klinkt er alleen een zware bastoon die tot in je buik voelbaar is. Beide muzikanten spelen heel geconcentreerd en zetten een zeer mooie en intense show neer. Audrey Chen heeft deze middag op imposante wijze haar visitekaartje afgegeven en Wouter Jasper bewijst dat hij terecht tot de absolute Nederlandse top van de experimentele muziek hoort. Na afloop krijgen beide muzikanten dan ook een groot applaus van het enthousiaste publiek.