Op tweede kerstdag kun je na het kerstdiner heerlijk uitbuiken tijdens onze clubavond in Merleyn! Deze avond brengen Marten de Paepe en Aafke Romeijn met fijne klanken kerst 2011 tot een mooi einde. Speciaal in het kader daarvan spraken we met Marten over platen die van grote invloed zijn geweest op zijn muzikale opvoeding.
Singer-songwriter Marten de Paepe is geen onbekende in Nijmegen, maar het is al weer even geleden dat hij in Merleyn heeft opgetreden. Muzikant zijn is voor Marten de Paepe geen seks, drugs & rock 'n roll, maar hard werken. Hele dagen trekt hij zich terug met zijn gitaren en een cassettespeler. Koffie, sigaretten & mandarijntjes. In zijn liedjes klinkt deze ingetogen inslag door. Goed doordachte tokkels, gevormd na urenlang schrappen en schaven. Alleen de beste ideeën mogen blijven. Na jaren oefening klinkt zijn stem warm, vol en vast. In zijn muziek vind je geen vervelende maniertjes of geveinsde emoties. “Zo sta je 's ochtends niet op”, vindt hij en blijft trouw aan zichzelf. Dit alles maakt Marten de Paepe een blijver. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen sprak met hem over zijn muzikale voorkeuren.
Wat was de allereerste lp/cd die je kocht?
Als puber was mijn muzieksmaak niet al te best. Het eerste singletje dat ik kocht was The Key, The Secret van Urban Cookie Collective. Omdat ik het zulke mooie vrouwen vond. Omdat ik best warm werd van de clip. Ook wel vanwege het liedje. Ik durf het tegenwoordig eigenlijk niet meer terug te kijken op YouTube. Het ziet er vast allemaal heel erg eng uit. Half naakte vrouwen in 1992 die zingen over sleutels, sloten en geheimen… Brrr…
Wat was de lp/cd die je bewoog om te gaan zingen?
Kort na mijn eerste kennismaking met de Urban Cookie Collective, in hetzelfde gouden jaar 1992, volgde die met R.E.M. Er ging een wereld voor me open. Dit was pas echte muziek. Everybody Hurts was een hit op Radio 3. Ik trok ogenblikkelijk een sprintje naar de winkel om Automatic For The People aan te schaffen. Het duurde nog wat jaartjes voordat ik mijn eerste gitaar kocht, maar de kiem voor de liefde voor muziek is denk ik ontsprongen bij R.E.M.
Welke lp/cd heeft de singer-songwriter muziek doen veranderen?
Ik heb een bachelorwerkstuk geschreven over het ontstaan van het begrip singer-songwriter. Het begon allemaal met volksliedjes die van generatie op generatie werden overgedragen. Het begrip singer-songwriter kwam op toen het individu zijn intrede deed in de muziek. Volgens de wetenschappelijke literatuur is het antwoord Bringing It All Back Home van Bob Dylan, uitgebracht in 1965. Het is de eerste plaat waarin één man met één gitaar zingt over zijn eigen sores en zich van niemand wat aantrekt.
Wat is je favoriete singer-songwriter lp/cd?
Voor veel mensen staat singer-songwriter gelijk aan droefsnoetliedjes over hoe moeilijk het allemaal wel niet is. Ik zat laatste bij de kapper en stuiterde bijna uit de kappersstoel toen ik naar een plaat luisterde van iemand die laat horen hoe het ook kan: The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars van David Bowie. Inspirerend. Misschien dat ik het voor een volgende plaat ook zo ga aanpakken. Eerst maar eens een pseudoniem, een insect en een planeet uitkiezen. Dan volgt de muziek waarschijnlijk vanzelf.
Welke lp/cd heeft je kijk op muziek drastisch doen veranderen?
Pink Moon van Nick Drake. Een van de meest kale platen die ik ken. Less is more. Ik ben een kind van de jaren negentig. Toch een periode van veel bombarie en bombast. Nick Drake liet horen hoe het ook kan. Stilte is vaak veel krachtiger dan herrie. Ik ben niet de enige die dit vindt. Kings of Convenience leidde in 2001 het nieuwe millennium in met Quiet Is The New Loud. Klinkt erg als Nick Drake. Mijn nieuwe plaat, weer tien jaar daarna, stiekem ook een beetje.
Wat is het beste liedje ooit?
Duizenden antwoorden op mogelijk. Keuze van de dag: Vluchten kan niet meer, geschreven door Annie M.G. Schmidt met muziek van Harry Bannink. Aangezien we het al over muzikale inspiratie uit je jeugdjaren hebben, mijn moeder zette de stereo altijd op 10 als dit liedje voorbij kwam. Het liedje is uit 1978, maar is vandaag de dag relevanter dan ooit. Het zou zo maar het lijflied van de Occupy beweging kunnen zijn.
Wat is de beste lp/cd ooit?
Ook hier een keuze van de dag: The Velvet Underground & Nico. De plaat met die banaan. Het is een album dat ik nog steeds niet heel hard durf op te zetten. Als kind was ik doodsbang voor de gierende violen in The Black Angel’s Death Song. Ik krijg er nog steeds kippenvel van. Een van de meest donkere en beklemmend albums die ik ken. Startpunt voor iedereen die eens wat anders wil.
Wat is de laatste lp/cd die je gekocht hebt?
Volgens mij The Wild Hunt van The Tallest Man On Earth. Kristian Matsson, de man achter The Tallest Man, is een begenadigd gitarist. Iedere keer wanneer ik mensen hoor tokkelen zoals ik dat zelf niet kan, wil ik weten hoe ze dat doen. Ik heb The Wild Hunt nu een keer of honderd voorbij laten komen. Maar ik ben er nog steeds niet achter hoe die Matsson dat nou flikt op zijn gitaar.
Waarom moeten we 26 december naar Merleyn gaan?
Eerste kerstdag is voor je eigen familie. Tweede voor je schoonouders. Het is altijd lastig om excuses te maken waarom je niet kunt. Hier ligt er eentje voor het grijpen. Gaat dat zien, de laatste keer van 2011: Marten de Paepe en Aafke Romeijn op een podium!
Wat vind je van de andere muzikant die optreedt?
Ik vind Aafke Romeijn erg tof. Ze is lerares Nederlands en staat op de hoes van haar debuutplaat prominent met haar kont omhoog in een string. Ze draagt er dan wel een legging over, maar toch... Op mijn hoes staat een elektriciteitsmast met een vogeltje. Ik kan nog veel van Aafke leren. Omgaan met kinderen. En een sexy platenhoes maken. Ik kijk er dan ook erg naar uit om voor het eerst het podium met Aafke te delen!
Muzikale opvoeding: Marten de Paepe
3VOOR12/Arnhem-Nijmegen spreekt met Marten over zijn muzikale voorkeuren
Op tweede kerstdag kun je na het kerstdiner heerlijk uitbuiken in Merleyn! Deze avond brengen Marten de Paepe en Aafke Romeijn met fijne klanken kerst 2011 tot een mooi einde. Speciaal in het kader daarvan spraken we met Marten over platen die van grote invloed zijn geweest op zijn muzikale opvoeding.