Kristal kijken met Bas Aaftink van N.E.W.

“Ik verwacht dat Sam A La Bamalot en Steve Mensink als producers niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland voet aan de grond krijgen.”

Redactie 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen ,

3VOOR12/Arnhem-Nijmegen kijkt terug op het afgelopen jaar. Wat waren de hoogte- en dieptepunten, en hoe gaat 2011 de boeken in? Ook werpen we alvast een blik in de toekomst, what’s hot in 2012 en what’s not? Vandaag gaan we kristal kijken met Bas Aaftink van N.E.W.

Hoe zul je je 2011 herinneren? Noem een hoogte- en een dieptepunt
“Ik zal 2011 herinneren als het jaar dat de Nederlandse politiek in Den Haag kiest voor asfalt in plaats van een rijk cultuurlandschap. Het jaar dat we bij ON onze eerste kindervoorstelling maakten die op 29 december in première gaat (zie interview) en het jaar dat producersplatform N.E.W. met een conferentie buiten de grenzen van Oost-Nederland trad met aandacht van producers en pers uit heel het land. Het jaar dat 3voor12/Arnhem-Nijmegen een eigen podium had op een zeer succesvol Oranjepop, Nijmegen samen met de stad een nieuwe cultuurvisie schreef en het jaar waarin de Nijmeegse rockscene nog verder Nederland penetreerde.”

Wat verwacht je van 2012?
“Volgend jaar zal een bewogen jaar worden waarin duidelijk wordt dat de politieke keuzes zorgen voor minder cultureel aanbod, bands minder op zullen treden en minder gage zullen ontvangen. Het jaar waarin het publiek voor het eerst gaat voelen wat de implicaties van ons overheidsbeleid zijn. Gelukkig draagt de gemeente Nijmegen niet alleen de popscene maar ook alle overige cultuur een warm hart toe en blijft zij investeren in cultuur. En natuurlijk zullen we ook in 2012 het nieuwe Doornroosje vorm zien krijgen op de nieuwe locatie.”

Welke act uit Gelderland gaat het maken in 2012?
“Ik verwacht dat Sam A La Bamalot en Steve Mensink als producers niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland voet aan de grond krijgen. Verder verwacht ik dat uit de (al eerder genoemde) rockscene een aantal bands de stap gaan maken naar meer publiek en meer landelijke aandacht.”

What's hot in 2012?
“Daar waar ik vorig jaar de opkomst van streaming muziekdiensten zoals Spotify een grote sprong zag maken zie ik nu de zoektocht van bands naar het vinden van de juiste balans tussen het digitaal distribueren van hun plaat en het uitbrengen van vinyl. In al dat geweld en aanbod zal het succesvol pushen van één single meer dan ooit bepalend zijn voor het succes van een sterk album. Het toegankelijk maken van muziek op smartphones zal ook een dikke hype gaan worden.”

What's not in 2012?
“Het uitbrengen van een cd. Behalve voor specifieke doelgroepen (klassiek, kinderen en verganegloriebands) is de cd vervallen tot een flyer met muziek erop. Online bandwedstrijden waarbij jan en alleman opgeroepen wordt om te stemmen sterven hopelijk ook een stille dood in 2012. Facebook zal in 2012 leading worden in de digitale distributie van muziek en dat zal leiden tot veel interessante alternatieven uit de anti-facebookhoek. Ik denk dat facebook er flink van langs gaat krijgen, maar 2012 overleeft ze nog wel.”