Er wordt wel eens gevraagd wat er in dat Achterhoekse leidingwater zit waardoor de bandjes er als paddenstoelen uit de grond schieten. Volgens de Lichtenvoorde rockband Deanmoore ligt het vooral aan het feit dat hier ‘geen fuck te doen is’. Die verveling zorgt ervoor dat deze vier jongens nu al sinds 2007 hun frustratie uiten in hun muziek. Vier jaar, en een groot aantal studiobezoeken en een nog groter aantal gratis downloads later komt de band op vrijdag 8 april voor het eerst met een zeven nummers tellend fysiek product.
Het is een tijdje stil geweest rond Deanmoore. Na de zes maanden lange reis naar Brazilië van drummer Roel Stoltenborg en een maand later de drie maanden lange reis naar Australië van gitarist Arjen Stortelder, pakt de band het optreden weer serieus op. “Laten we beginnen met een reisverbod, haha.” Voordat er wereldreizen werden gemaakt, koos de band er bewust voor om het oosten van het land een tijdje te mijden. “Waar wij zelf last van hadden was dat je namen van lokale bands op elke poster in de buurt ziet staan. Dat begint op een gegeven moment ook irritant te worden. Dus we moesten er voor zorgen dat we zelf niet irritant werden!”
Deanmoore is voortgekomen uit de Lichtenvoordse punkrockband QQ47. Wegens alle bezettingswisselingen binnen die band besloten de jongens in 2007 verder te gaan onder een andere naam, met ook een fikse verandering in genre. “Het was gewoon geen QQ47 meer. Dat was echt punkrock. Vrolijke muziek.” Deanmoore noemt zichzelf heel simpel een rockband.
“Tegenwoordig heb je een genre en daar zitten vierhonderd genres onder. En elk genre daarvan heeft weer een subgenrem, omdat het weer geëvolueerd is. En dan heb je hardcore, post-hardcore, pre-hardcore en post-hardcore met een vleugje jazz…” Het publiek kan het woord ‘rock’ vervolgens aanvullen met van alles en nog wat.
Hard is het zeker. Het begrip ‘Achterhoeks hard’ wordt steeds vaker gebruikt. Als grootste voorbeeld Matthijs van Nieuwkerk, die het optreden van Shaking Godspeed bij De Wereld Draait Door aankondigde als “Achterhoeks, dus hard”. Iets waar de jongens van Deanmoore hard om lachen. “Misschien is de muziek hier wel harder, omdat we dicht bij Duitsland zitten. Of gewoon omdat we hier de versterkers harder mogen zetten dan in de Randstad.”
Ze weten in ieder geval hoe ze zich in de spotlights moeten werken. De band heeft al de nodige aandacht naar zich toegetrokken met lachwekkende ‘webisodes’. Het zijn misschien maar filmpjes van zes minuten waarop je een stel jongens ziet ouwehoeren in de studio, ouwehoeren in de auto, ouwehoeren in de keuken enzovoorts, maar ze worden wel meer dan vijfduizend keer bekeken! Een gek plan als promotie voor Caught In The Moment is nog in ontwikkeling. “We hebben er wel eens over nagedacht om een NS-zomertour te doen. Op elk perron even een paar liedjes spelen. Maar het schijnt dat je daar een vergunning voor moet hebben.”
Deze cd is harder dan de vorige. Dit komt door de jongens zelf, die zelf allemaal beïnvloed worden door verschillende stijlen. Zo luistert de één naar het wat hardere werk zoals metal, terwijl de anderen vooral Amerikaanse punkrock en wat algemenere rock luisteren. “En Harmen luistert alleen maar foute dance”, gevolgd door hard gelach. “Vanuit daar is het begonnen. En toen werd het steeds maar harder. De vorige ep stond vol met studionummers. Nummers die eigenlijk buiten het repeteren zijn geschreven. Dus als je ze gaat opnemen zijn ze heel vet, maar als je ze live gaat spelen dan pakt het allemaal net wat anders uit. Die nummers spelen we niet meer.”
“Toch hebben we nog wel wat airplay gehad op Kink, 3FM en zelfs op Radio 538. Op 538 hebben we meegedaan aan het Demoduel. ’s Avonds vanaf negen uur hoor je daar van die slechte ‘doef doef doef’-dancemuziek. En om kwart voor tien ineens: “En nu naar het Demoduel!”. Wij maken herrie, dus wij dachten huh hier klopt niks van. Maar we stonden wel in de finale! Tegen een coverband genaamd Drie Dj’s En Een Hand Vol Rappers, haha. En uiteindelijk won een coverband die in vijftien jaar maar één eigen nummer heeft gemaakt. De dj zei “Jullie zijn wel hard zeg”, waarop Nils antwoordde: “nou, dit is eigenlijk onze ballad”. Toen zag je die kop van die Jeroen Nieuwenhuis echt vertrekken. Het was dan ook eigenlijk niks voor ons, maar het was wel mooi om een keer te doen.”
De band houdt alles in eigen beheer: niet alleen het opnemen, maar zelfs het afmixen en het design voor de hoes. Daarom is het best verwonderlijk dat ze hun laatste ep omschrijven als ‘overgeproduceerd’. Om dit nu te voorkomen zijn ze nummers gaan schrijven met het podium in het achterhoofd. Een echte live-plaat dus.
Het zeven nummers tellende plaatje gaat Caught In The Moment heten en wordt vrijdag 8 april gepresenteerd in Tapperij van Ooijen, die voor de gelegenheid is omgedoopt tot Knapperij van Ooijen. Deanmoore wordt vergezeld door twee bevriende bands: Sugartoosh en Dialogue. “We hebben ervoor gekozen om in onze stamkroeg te spelen. Normaal als Manus (de kroegbaas) harde muziek hoort, wordt hij al helemaal gek in de kop. Het is er lekker klein en gevuld met bekenden. Een kleiner podium vind ik altijd het mooiste eigenlijk. Dan kun je alle koppen zien en sta je lekker dichtbij. Een lekker overvolle zaal. Nils: “Wat mij betreft mogen ze over het podium heen hángen.”
De ‘verveling’ van Deanmoore op een schijfje
Achterhoekers laten publiek kennismaken met het wapenfeit Caught in the Moment
Op vrijdag 8 april presenteert de Achterhoekse rockband Deanmoore de cd Caught In The Moment. Geboren uit het feit dat er 'geen fuck te doen is' in Lichtenvoorde rocken de mannen in de vijfde versnelling door. 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen sprak met de olijke geweldenaren over de nieuwste plaat en de toekomst.