Sub Infusions zoekt dubstepgestemde dansmenigte

TOKiMONSTA in Merleyn net een maatje te klein

Tekst: Daisy Bietsch / Foto's: archief 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen ,

Sub Infusions in Merleyn bood op eerste gezicht een aantrekkelijke line-up met dubstepadepten Onionboy, TOKiMONSTA en Osiris. Toch kwam de avond niet goed uit de verf.

TOKiMONSTA in Merleyn net een maatje te klein

Dubstep doet zijn best om in Nijmegen vaste voet aan wal te zetten. Drie wapenfeiten prijken ditmaal op de poster van Sub Infusions: Onionboy, TOKiMONSTA en Osiris. 

Darko Esser heeft met z’n dromerige elektronische releases al laten horen dat hij garant staat voor een sfeervolle toonzetting. Het is deze avond aan hem om, als Onionboy, het spits af te bijten en dat betekent strictly dubstep. De Nijmegenaar levert wat je ervan mag verwachten. Hij heeft een voorkeur voor Martyneske en 2562-achtige platen en brengt de muziek met overtuiging. Dat verdient respect, want het grootste deel van zijn set spendeert hij aan een bijna lege zaal.

TOKiMONSTA is het experiment van de avond. Deze vrouwelijke dj/producer uit LA is een kleine verschijning en de laptop die ze hanteert lijkt op maat aangeschaft. Langzaamaan komen meer bezoekers opdagen, maar het is met de start van deze dj nog altijd behoorlijk behelpen. Pas nadat TOKiMONSTA het publiek per microfoon aanspoort om dichter bij de dj booth te gaan staan, kent de avond écht z’n aanvang. De muziek van het mini-monster uit de VS blijft echter betrekkelijk mellow. Het zijn vooral spacebeats, wat neerkomt op een nadrukkelijk gebruik van hoge en midtonen, ondersteund door een langzame, zware bas. Het is anders dan wat je op een standaard dubstepavond hoort en daarom zeker vernieuwend.

Technisch komt TOKiMONSTA niet heel sterk uit de hoek. In dubstep wordt soms gebruikgemaakt van een off-beat, zoals ondermeer Onionboy dat gedegen doet. De definitie van ‘uit de maat’ wordt door de Amerikaanse dj echter zo erg opgerekt dat het lijkt alsof zij haar beats niet kan matchen. (En dat terwijl ze draait met een laptop.) Het kan deel van haar muziekfilosofie zijn dat ze het zo brengt, maar goed klinkt het niet. Daarnaast zijn haar mixen herhaaldelijk niet langer dan enkele seconden en dat is op dit niveau elke dj onwaardig. 

Een ander punt betreft de dansbaarheid. De muziek is bij vlagen namelijk zo ‘intelligent’ (IDM), dat het een ondoenlijke zaak wordt om erop te bewegen. Nu is dat prima als je kaartjes hebt gekocht voor een luisterconcert, maar een dubstepavond in Merleyn schept toch echt tegenovergestelde verwachtingen. Opgeteld zorgt dat er wat betreft TOKiMONSTA dus voor dat het experiment maar ten dele is geslaagd.

De IJmuidense Osiris is een ouwe getrouwe in dubstepland en hij eindigt de avond in stijl. De eerste track schudt het publiek gelijk wakker met het toepasselijke “Wake the fuck up!”. En dat is meer dan een spreekwoordelijke aansporing, want wat knalt Osiris er met zijn platen in zeg! Qua impact en dansmogelijkheid steekt hij horenderoren af tegen zijn voorgangers, wat helaas een breuk in de lijn van de avond oplevert. In theorie werkt deze line-up wel, maar de praktijk is weerbarstiger. Het duurt simpelweg te lang voordat de passiviteit is verdreven en het geheel los komt. Maar de derde dj flikt het hem dus wel, met als enige minpunt dat dit gepaard gaat met iets te veel decibellen.

Osiris’ set is doordrenkt met het bekendere werk en weet het lijf aan te zetten de botten te laten shaken. Eindelijk krijgen de mensen dan toch waarvoor ze zijn gekomen.