Eefje en Martine de Kok blikken vooruit op hun Red Shoe Sessions Eefje en Martine de Kok blikken vooruit op hun Red Shoe Sessions

Winnares Grote Prijs en veelzijdige Vlaamse in intieme setting

, Redactie 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen

Eefje en Martine de Kok blikken vooruit op hun Red Shoe Sessions

Winnares Grote Prijs en veelzijdige Vlaamse in intieme setting

Redactie 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen ,

Vrijdag 26 maart spelen Eefje en de Vlaamse Martine de Kok tijdens het vijfde huiskamerconcert van de Red Shoe Sessions. Een interessante avond, waarop de winnares van de Grote Prijs van Nederland een podium zal delen met een culturele duizendpoot in een intieme setting. Tijd voor een nadere kennismaking.

Winnares Grote Prijs en veelzijdige Vlaamse in intieme setting

Eefje de Visser heeft afgelopen jaar de Grote Prijs van Nederland gewonnen in de categorie singer/songwriter. Ze is onder andere te gast geweest bij De Wereld Draait Door en werd in de media omschreven als ‘het best bewaarde geheim van Nederland’.

De creatieve duizendpoot Martine de Kok maakt theater, film, schildert en maakt muziek. Dit in Nederland te goed bewaard gebleven Vlaamse geheim, werkte onder andere samen met Herman van Veen en Tom Pintens.

Beide dames weten hoe ze ogenschijnlijk kleine liedjes kunnen schrijven, die toch een grote inhoud hebben. Beiden op hun eigen manier in hun eigen taal, waarbij ze de mogelijkheden van die taal op een soms subtiele, maar tegelijkertijd optimale manier benutten. 26 Maart zullen zij elkaar voor het eerst ontmoeten op de Red Shoe Sessions in een Nijmeegse huiskamer, ook op muzikaal vlak en dat belooft veel moois. Tijd voor een nadere kennismaking…

Eefje, je hebt aangegeven dat het winnen van de Grote Prijs al lange tijd een droom van je was. Wat zijn tot nu toe de merkbare effecten van het winnen van die prijs geweest? Heeft het je gebracht wat je had gehoopt en verwacht?

“Ik kan me niet meer herinneren wat voor verwachtingen ik had, omdat ik vooral op de finale zelf gefocust was. Tot nu toe heeft het me wel veel goede dingen gebracht. Ik zit sinds kort bij een goed en leuk boekings- en managementbureau. Dat geeft me meer ruimte om me te concentreren op muziek maken in plaats van alles erom heen. Daarnaast ga ik een album opnemen, treed ik veel op en doe interviewtjes waardoor steeds meer mensen weten dat mijn muziek bestaat. Het wordt telkens ietsje drukker en ik heb er vertrouwen in dat me een leuke en spannende tijd te wachten staat.”

Je liedjes worden omschreven als speels, eigenzinnig en licht melancholisch. Maar wat probeer jij uit te dragen met je muziek?

“Het is niet zozeer mijn bedoeling om speels, eigenzinnig en licht melancholisch over te komen, maar dat gebeurt gewoon. Ik schrijf over hoe ik met dingen in mijn leven omga, of vooral over hoe ik vind dat ik er mee om moet gaan. Omdat ik telkens van mening en visie verander, doen mijn liedjes dat ook. Iets specifieks uitdragen probeer ik niet, maar ik hoop wel dat ik mensen kan raken, ook als ze niet hetzelfde vinden of voelen als ik.”

Waarom heb je ‘ja’ gezegd op de uitnodiging deel te nemen aan een kleinschalig project als de Red Shoe Sessions en wat hoop je dat deze avond je brengt?

“Red Shoe Sessions is misschien kleinschalig, maar dat vind ik juist leuk, het past bij me. In deze periode treed ik veel op in mijn eentje en op een groot podium is het dan veel lastiger het publiek te bereiken, zeker met mijn kleine liedjes. Daarnaast spreekt het me aan dat de Red Shoe Sessions echt georganiseerd worden vanuit liefde voor muziek.”

Martine, je maakt theater, film, je schildert, je bent een tekstschrijver en componist. Behalve je veelzijdigheid valt bij jou ook een interessante mix van auditief en visueel werken op. Hoe raken die disciplines elkaar in jouw werk?

“Op alle mogelijke manieren. Als ik een liedtekst schrijf, probeer ik mij te laten leiden door de beelden voor mijn ogen, en door de klank van woorden, het ritme van de taal. Ik begin zelden of nooit uit een verhaal of plot, maar uit een schilderij in mijn hoofd. Dat schilderij moet vanzelf op papier vloeien, zich vanzelf omzetten in woorden. Zonder nadenken. Een tekst moet zichzelf schrijven."

"Verder wil ik graag muziek in mijn oren terwijl ik schilder, liefst één nummer op repeat. Constant hetzelfde ritme, dezelfde sfeer. En alles moet in één keer op het doek staan. Soms schilder ik uren aan een stuk, omdat ik niet in een andere 'mood' wil geraken, voordat het werk af is. De volgende dagen dienen slechts om verbeteringen aan te brengen, details..."

"Vroeger improviseerde ik altijd op de piano met een gedichtenbundel voor mijn neus. Nu word ik vaak gevraagd om muziek op andermans tekst te zetten, of om te componeren voor theater. Dat doe ik heel graag."

"Ten slotte maak ik affiches of een cd-hoes liefst zelf. Misschien ben ik gewoon te koppig. Niemand kan immers het idee in mijn hoofd beter uitvoeren dan ikzelf. Technisch zouden honderd mensen het beter doen, maar in de praktijk zou het er nooit zo uitzien als ik wil.”

Je maakt deel uit van Tom Pintens’ Koor Van 1 Nacht. Hij heeft sinds hij solo is gegaan de overstap gemaakt van Engelstalige liedjes met Zita Swoon en Flowers for Breakfast naar Nederlandstalig nummers. Heb jij bewust voor het Nederlands/Vlaams gekozen?

“Heel simpel: ja, omdat mijn Engels niet goed genoeg is. Nederlands is mijn moedertaal. Het Vlaams is ook een keuze, maar minder bewust. Ik denk niet na terwijl ik schrijf. Zo is het vaak dat ik pas later ontdek waar een lied écht over gaat, en dat er dus Vlaamse woorden inzitten, zoals 'neffen u' ('naast u'). Logisch, Vlaams is de taal die ik thuis spreek. Ik zou in het echte leven ook nooit zeggen: 'Jij bent mijn lief', maar 'Gij zijt mijn lief'. Ooit heb ik een gedicht in jabbertalk geschreven. Ik wou me 100% laten voeren door klank en ritme, niet door betekenis. Achteraf bleek dat er wél heel wat betekenis in de tekst zat. En Vlaams dialect! Haha!"

Wat verwacht je van het optreden in een dergelijke intieme setting als de Red Shoe Sessions en hoe vind je het om die avond het podium te delen met Eefje?


“Tijdens een optreden wil ik graag de gezichten van de mensen in de zaal kunnen zien, hun expressie. In grotere theaters is er weinig of geen communicatie. Als je met een band speelt, is er nog wel de communicatie tussen de muzikanten, maar als je solo speelt, dan sta je daar mooi. Ik speel liever in kleine theaters, waar mensen bijvoorbeeld iets kunnen drinken tijdens het optreden. Ik hou van die ongedwongen sfeer, dat mensen niet bang zijn om te reageren. En de avond delen vond ik zeker een goed idee. Ik ben benieuwd naar de muziek van Eefje!”

Ben je nieuwsgierig geworden en zou je de sessie graag bij willen wonen? Er zijn nog kaarten verkrijgbaar via redshoesessions@gmail.com.

Concert | Eefje + Martine de Kok | Singer-songwriter
Vrij 26 maart | Huis in centrum Nijmegen
Prijs: € 10,- | Aanvang 20:30u

nu op 3voor12