Antillectual zet nieuwe media in voor promotie van ‘ouderwets’ vinyl Antillectual zet nieuwe media in voor promotie van ‘ouderwets’ vinyl

In november Start From Scratch! verkrijgbaar

, Tekst: Arina Banga

Antillectual zet nieuwe media in voor promotie van ‘ouderwets’ vinyl

In november Start From Scratch! verkrijgbaar

Tekst: Arina Banga ,

Punkband Antillectual plaatst de komende drie maanden wekelijks een nieuw nummer op zijn site, totdat de nieuwe plaat uitkomt. Mensen kunnen zo alvast kennis maken. “Hiermee hopen we de aandacht vast te houden.” 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen spreekt de heren over deze opvallende manier van promotie, maar natuurlijk ook over het nieuwe album zelf.

In november Start From Scratch! verkrijgbaar

Punkband Antillectual plaatst de komende drie maanden wekelijks een nieuw nummer op zijn site, totdat de nieuwe plaat Start From Scratch! uitkomt. “Dit is een saaie periode voor onze fans. Zo hopen we hun aandacht vast te houden,” legt drummer Riekus uit. De tekst en uitleg worden bij het nummer geplaatst en alles wordt via Twitter, Hyves, Facebook en Myspace gecommuniceerd. Ook de populaire sites punx.nl en Asice werken mee. Daarnaast zetten de mannen een extra troef in om het geheel specialer te maken Ze hebben twaalf mensen met wie ze nauw samenwerken, gevraagd om iets te schrijven over een bepaald nummer. “Er zijn niet veel bands die dit doen, dus mensen vinden het leuk om bij te dragen,” zegt zanger-gitarist Willem.

Nieuwe media
Toen Antillectual begon met opnemen was al duidelijk dat de plaat sowieso online zou komen. Bij de vorige plaat had de punkformatie zich dat niet voldoende gerealiseerd. “Dan google je een keer en zie je dat een of andere Japanse site hem aanbiedt. Natuurlijk prima dat ze hem verspreiden, want het gaat erom dat mensen onze muziek horen. Toch is het is fijn als je daar zelf een beetje de hand in hebt,” vindt Riekus. Daarom besloten de muzikanten dit een stap voor te zijn.
    
In de studio plaatsten ze al af en toe updates over het proces. “Dan stond er opeens: ‘Riekus heeft weer een bekken kapot geslagen’,” lacht de drummer. Zulke berichtjes via Twitter en Facebook vonden gretig aftrek. “We merkten dat mensen het interessant vonden om op de hoogte te zijn.” Het was toen nog onbedoeld, maar later zetten ze dit fenomeen strategisch in voor de promotie van Start From Scratch!
    
Bassist-zanger Tom: “Ik heb het bij meer bands gezien, het aftellen tot de release van de nieuwe plaat. Ook labels doen dit.” Willem: “Ze doen er alles aan om zoveel mogelijk aandacht te genereren voor een nieuw album. Ze brengen dingen naar buiten die er feitelijk niets toe doen, zoals de tracklist en studiofoto’s.” Het publiek is echter het meest geïnteresseerd in de muziek en voor Antillectual is het belangrijk dat haar spanningsboog substantieel is. Dus waarom niet alles alvast aanbieden, zelfs met extra’s die je op de plaat niet terugziet? “Op die manier heeft het echt meerwaarde, en we willen dat zoveel mogelijk mensen het lezen en luisteren, dus we zetten alle social media in om het maximale uit dit concept te halen.”

Gastschrijvers
De artikelen van de gastschrijvers zijn een mooie manier om mensen die de band al jaren helpen onder de aandacht te brengen. Riekus: “Bijvoorbeeld iemand van een Madrileens fanzine dat shows voor ons boekte in Zuid-Frankrijk.” Normaal gesproken zouden zulke mensen alleen in het boekje van de cd genoemd worden. Nu krijgen ze de aandacht die ze verdienen en zo ziet het publiek dat het drietal de band vormt, maar dat er nog zoveel meer mensen bij Antillectual betrokken zijn.
    
De gastschrijvers konden zelf kiezen over welk nummer zij iets kwijt wilden en de band is erg tevreden met wie waarover schrijft. "Greg van High Five Drive koos het eerste nummer. Toen we met zijn band tourden, soundcheckten zij op een gegeven moment met dát nummer. Dat was grappig, want wij keken elkaar verbaasd aan: Hee, dat is toch ons nummer? Daarom is het leuk dat juist hij dat nummer gekozen heeft,” vertelt Willem enthousiast.

Reacties
Antillectual zelf is goed te spreken over de nieuwe manier van promoten, en gelukkig de fans ook. “Het eerste nummer heeft in één week meer dan duizend plays gehad,” zegt Willem. “De reacties erbij zijn positief en mensen zetten het op hun eigen facebookprofiel. Dat is de beste reactie die je kunt krijgen.” Riekus: “Ja, daar ben ik eigenlijk erg verbaasd over. Toen we dit bedachten ging ik er niet vanuit dat mensen op eigen houtje actief onze muziek zouden verspreiden!”
    
Willem merkt op dat de meeste reacties gaan over de muziek en niet over de teksten. “Dat vind ik wel jammer, maar het is ergens ook logisch. Zulke media zijn vluchtig. Dat iemand drie minuten naar een nummer heeft geluisterd, wil niet zeggen dat hij zin heeft een heel betoog te schrijven of de discussie wil aangaan.” Volgens Riekus spreken mensen hier liever één-op-één over, wat regelmatig gebeurt na afloop van een optreden.

Toekomst
Start From Scratch! is extremer dan de vorige plaat. De rustige nummers zijn rustiger en de harde nummers zijn harder. Zijn er nog meer verschillen met de oude plaat? “De plaat komt uit bij labels in Spanje, Denemarken en Zwitserland, waar de oude plaat niet uit is gekomen. Dat biedt mogelijkheden om op nieuwe plekken te spelen,” zet Willem uiteen. Daarnaast is de totale samenwerking beter en hoort de ambitieuze band dat ze gegroeid zijn. “Ik ga ervan uit dat dit tot uiting komt in de vorm van tours en shows, maar ik durf niet te zeggen dat we met deze plaat op zak komend jaar 150 optredens spelen en naar Amerika gaan.”

Willem verwacht daarom het liefst helemaal niets. Zo is de band ook nooit begonnen. “We gingen gewoon wat aanklooien, maar het werd steeds serieuzer. We zien wel waar het schip strandt. Als het schip elke keer een stukje verder komt, dan is er aan onze verwachtingen al voldaan.” Riekus: “Wat je als band doet, hangt niet alleen af van die ene nieuwe plaat. Het is een middel of één van de doelen. Niet het doel op zich.” Hij benadrukt bovendien dat er ook bands zijn die nooit platen uitbrengen. Tom reageert hierop: “Dat werkt misschien voor hen en wij zijn misschien ouderwets, maar ik zie de plaat niet als handvol losse nummers. Voor mij is er samenhang.” Het eerste nummer is namelijk overkoepelend. Het behandelt de thema’s van de hele plaat en vervolgens komen de losse nummers met hun eigen thema’s. Dat alleen al is een reden waarom Antillectual dit zo wil uitbrengen. Willem voegt tot slot toe: “Het eerste nummer moet gewoon knallen!"

nu op 3voor12