De foyer geeft al een voorschot op wat we binnen kunnen verwachten, warme houttinten met een prachtige muurschildering die op basis van archiefstukken en oude zwart-wit foto’s opnieuw tot leven is gebracht. Het is een tafereel met pauwen en bomen dat een Gustav Klimt-gevoel bij de goede waarnemer naar boven brengt. Op elke hoek staat een stralende medewerker van Luxor Live om ons de weg te wijzen. Via een ruime trap, subtiel verlicht, wordt je naar beneden geleid waar de garderobe en toiletten zich bevinden. Via de trap aan de andere kant loop je weer naar boven waar het uur ‘U’ is aan gebroken.
Daar gaan we eindelijk Arnhems eigen poptempel binnen. Bij binnenkomst loop je onder het bovengelegen balkon door en langs de in het midden tegen de achterwand gesitueerde bar. Je kan niet anders dan je ogen omhoog slaan. Je blik wordt naar boven gezogen door een geweldige koepel met gewelfde bogen, prachtig gerestaureerd en voorzien van de nieuwste lichttechnieken. Elk vierkant is voorzien van led-lichtjes die de hele zaal in elke gewenste kleur en atmosfeer zetten. Voor menig oud-Luxorganger is het een vreemde gewaarwording. Waar je voorheen in het donker staarde vanuit een kuil, ligt er nu een prachtige hardhouten vloer en zijn de niveauverschillen in de vloer en rond de bar voorzien van lichtstrips. In het midden van de zaal, hoog boven het hoofd, hangt de lichtinstallatie aan ovalen ringen en aan weerszijden van het podium hangen enorme geluidsboxen in een esthetische vorm. Het podium is gesitueerd over de hele breedte, waardoor je vanaf iedere plek in de zaal een goed overzicht hebt.
Terwijl je je blijft verbazen over de fijne sfeer in Luxor en je blijft kijken naar alle details in de zaal, neemt Lineke Kortekaas rond kwart over negen het woord en richt zich tot het aanwezige publiek. Lineke laat ons weten dat het een echte try out is, niet alleen voor wat betreft het optreden van GEM wat ons nog te wachten staat, maar vandaag vloeit er ook voor het eerst bier door de leidingen. Naast de grote zaal, waarvan de verwachting is dat deze 700 mensen kan herbergen, is het nog wachten op het vrijgeven van de hoger gelegen kleine zaal, omdat alle veiligheidsaspecten nog gecheckt worden door de brandweer. Een gesprekje met een van de medewerkers leert ons dat een klein uurtje geleden iedereen nog druk was om de meest basale puntjes op de i te zetten. Een aardig staaltje van Just-In-Time management, want voor de aanwezigen is daar niets van te merken. Wel grijpt Luxor deze gelegenheid aan om een ontruimingsoefening te houden, die alvast aangekondigd wordt tijdens het welkomstwoord van Lineke Kortekaas.
Rond half tien trapt het Utrechtse GEM af. Voor de band met het nieuwe album ‘New’ en een nieuwe drummer is het ook een try-out. Het is allemaal nieuw wat de klok slaat en met die wetenschap mag je zeggen dat het allemaal reuze meevalt. Niets doet vermoeden dat de zaal voor het eerst op deze manier gevuld is of dat er sprake is van een (on)officiële opening. Het bier wordt vrolijk getapt in hardplastic glazen, de ruimte is rookvrij en het publiek beweegt wat op de klanken van GEM. Rond kwart voor elf klinkt het slow-whoop-signaal en maant een mannelijke stem ons dat we ons naar buiten moeten begeven. Braaf loopt de menigte naar buiten en worden de sigaretjes opgestoken. In een aantal minuten is een volledige ontruiming een feit. Bij terugkomst zet GEM nog een laatste set in, de belofte van een mooie muzikale en culturele tijd met Luxor Live in ons midden is aangebroken. Laat de zomer beginnen!
Luxor Live try out kwam, zag en overwon!
De langverwachte (helaas voor sommigen) besloten try out
Zaterdagavond 20.30 uur. Nog niets doet vermoeden wat voor een paradijs schuil gaat achter de statige voorgevel van Luxor. Eenmaal door de deur word je welkom geheten door een stralende Lineke Kortekaas en de evenzo stralende medewerkers van Luxor Live. Nog niet voor het grote publiek, maar voor een besloten gezelschap van ca. 350 genodigden is de eerste try-out met ‘echt bier’ een feit.