De Vierdaagsefeesten - Islands weergaloos goed

Overtuigende popmuziek in een niet alledaags instrumentarium

Jenneke Harings, ,

Met z’n zevenen staat Islands op het podium om de ‘Canadese avond’ op de affaire te openen. Het succes van The Arcade Fire heeft aanstekelijk gewerkt in het land waar popmuziek en theater hand in hand gaan. Soms levert dat prachtige muziek op. Zo ook in het geval van Islands.

Overtuigende popmuziek in een niet alledaags instrumentarium

Zang, soms meerstemmig, bas, drum, toetsen, basklarinet, viool, nog een viool, een altviool en een hobo. Niet allemaal tegelijk, maar wel veel. Een niet alledaags instrumentarium. De intensiteit straalt van voorman Nick Diamonds af. Islands heeft er zin in en dat het dan hier en daar wat wankelt, valt bijna niemand op. Samenzangen met het frêle meisje en de Aziatische multi-muzikanten zijn uitermate geslaagd. Al bij het derde liedje wordt er gedanst. Het publiek glimlacht, staart, luistert met open mond en blijft vooral hangen. Wie het album al in huis heeft, zal hier en daar een liedje herkennen, maar dit album naspelen doet de band niet. De set laveert tussen lieflijke indiepop en wat stoerdere gitaarpop. Pure pop, gebracht met weergaloze overtuiging. "We're gonna party now!" roept Diamonds en dan zijn we nog niet eens bij het laatste nummer. Afsluiter is het bijna tien minuten durende, in tempo wisselende en sterk opgebouwde openingsnummer van Return to the Sea, het debuutalbum van de band. Daarin wordt het hele optreden nog eens samengevat. Vrolijk, intens, doorleefd, positief theatraal en bijzonder muzikaal. Wie te laat was voor Islands heeft iets gemist. Ga ik het zeggen? Ja. Het beste optreden op de Affaire tot nu toe. Foto's: Leo IJsvelt en Mike Nicolaassen (Van dit optreden zijn opnames gemaakt. Beluister ze op de landelijke 3VOOR12. Gebruik de link rechts onderaan.)