De Vierdaagsefeesten - Mens & Blonk experimenteren in Barbarossa-ruïne

Jaap Blonks grimassen leiden tot onbedoelde lachsalvo's

Pieter van Megen, ,

De zondagavond in de Barbarossa-ruïne bood plaats aan het experiment. Radboud Mens en Jaap Blonk verzorgden een techno/elektronica-optreden met als voornaamste instrument de stem van Jaap Blonk. Wij gingen kijken en vonden dat wat we zagen in ieder geval erg knap.

Jaap Blonks grimassen leiden tot onbedoelde lachsalvo's

In 2002 namen Radboud Mens en Jaap Blonk op uitnodiging van Extrapool het album 'Bek' op. Nu, drie jaar later, vertolkten zij, opnieuw op uitnodiging van Extrapool, een live-optreden geïnspireerd op dat album. Blonk noemde het album in de aankondiging een techno-album. Denk echter niet aan een doordenderende four-to-the-floor beat. Meermaals deed het optreden denken aan het Nijmeegse collectief Lomechanik. De liefhebbers weten dan genoeg: stekelige beats en tegendraadse ritmes waarin melodieën en traditionele songstructuren nogal eens ver te zoeken zijn. Radboud Mens verzorgde met zijn Mac de beats op basis van de gesamplede stem van Jaap Blonk, die daar weer overheen improviseerde. Het is zeker heel knap te noemen wat Jaap Blonk allemaal met zijn stem kan. Knap is het achteruit lopen van een marathon echter ook. Dat betekent niet dat het altijd een leuk schouwspel of in dit geval luisterspel oplevert. Onbedoeld zorgden de grimassen en de bizarre vocale uitspattingen van Blonk bij mij voor lachsalvo's. Aangezien er een groot aantal mensen geboeid en ogenschijnlijk geïnteresseerd bleef kijken, neem ik aan dat er een markt is voor dit soort muziek. Aan mij is het echter niet besteed. Als ik mijn taak als recensent niet zo serieus had genomen, had ik het optreden dan ook zeker niet uitgezeten. Al met al was het wel een unieke vertoning. Niet in de laatste plaats omdat de twee nauwelijks samen optreden. Zo groot is de markt voor deze muziek blijkbaar ook weer niet... Foto's: Maartje Hoofd