Op het open veld een paar flinke spoelbuien meepakken. Je moet het er op zondagmiddag maar voor over hebben tijdens het optreden van Spinvis. Maar met een nieuw album op zak en een imposant oeuvre verdienen Erik de Jong en consorten onze volle aandacht. Er wacht vandaag één grote uitdaging: luistermuziek overbrengen op een groot buitenpodium. Maar hoe pakt de geboren Spijkenisser dit aan?

Het antwoord is simpel: er voor zorgen dat het publiek dichtbij je komt te staan. En laat dat nou net de kwaliteit van Spinvis zijn. Met een rustig, opbouwend intro van Oostende beginnen we aan de muzikale droomtocht. Waar de Bontebok dit weekend vaak de plek is voor gezelligheid en bijpraten staat oud en jong vanaf tel één zwijgzaam toe te kijken naar dat alsmaar opzwellende Oostende. Zodra cello en drums zich toevoegen breekt de set los. Op dat moment valt het direct al op hoe intiem het grote Bontebok-podium tijdens Spinvis kan zijn. Met diezelfde aandacht ontvangt het publiek het werk van het in april uitgebrachte album Trein Vuur Dageraad. Het vrolijke Artis, het sierlijke Hallo, Maandag en het mysterieuze Nachtwinkel liggen op zondagmiddag goed bij het publiek. De betovering vindt echter pas echt plaats zodra Spinvis een volle live-versie van het nummer Trein Vuur Dageraad speelt. Zinnetjes zoals “Jij bent de trein, het vuur, de dageraad, wie je worden gaat, wie je vroeger bent geweest” spoken ongetwijfeld nog steeds rond in de hoofden van velen.

Spinvis

Naast het nieuwe werk passeren ook Spinvisklassiekers als Ik Wil Alleen Maar Zwemmen en Voordeel van Video de revue. Zingende zagen en half natgeregende synthesizers vormen tijdens bepaalde nummers de toonaangevende instrumenten. Daarnaast heerst er ook nog eens een mooie chemie met celliste (en zingende zager) Saartje van Camp. Al met al oogt Spinvis vandaag gewoon ontzettend fris en laat zien dat hij zich tekstueel veruit de creatiefste en eigenzinnigste liedjesschrijver van Nederland mag noemen. De liedjes gaan zoals we van hem kennen over absurditeiten en anderzijds weer over herkenbare hersenspinsels. Maar ondanks we altijd weten wat we van Spinvis kunnen verwachten blijft de beste man toch keer op keer weer positief verrassen.

'Spinvis laat zien dat hij zich tekstueel veruit de creatiefste en eigenzinnigste liedjesschrijver van Nederland mag noemen'